Hvis man skal tro på statistikken, ser det ud til, at årets Oscar-vinder for Bedste film er så godt som fundet.

Ben Afflecks “Operation Argo” vandt lørdag aften PGA-prisen for bedste film, da Producers Guild Awards blev uddelt, og eftersom PGA-prisen for bedste film og Oscaren for bedste film i næsten 80 % af tilfældene har været den samme, må Afflecks thriller betragtes som årets favorit til at løbe med den eftertragtede statuette.

Hvis “Operation Argo” vinder Oscaren for bedste film, vil det således være 6. år i træk, at de to prisuddelinger kårer samme film som årets bedste.

Afflecks film, der tidligere på måneden ligeledes løb med årets Golden Globe for bedste drama, er til Oscar-uddelingen oppe imod “Amour”, “Django Unchained”, “Les Misérables”, “Life of Pi”, “Lincoln”, “The Silver Linings Playbook”, “Zero Dark Thirty” og “Hushpuppy”.

Da Filmz’ Nadia Parbo anmeldte “Operation Argo” i november, gav hun den 3 stjerner og skrev bl.a., at filmen ”… kunne have været en eminent spændingsfilm – den bliver bare mudret til i alt for meget patriotisk nonsens.”

Om Oscar-akademiet ligeledes vurderer filmen som nonsens eller i stedet belønner den med USA’s mest eftertragtede filmpris, vil vise sig, når den røde løber rulles ud 24. februar.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (27)
Gravatar

#11 Ispep 11 år siden

#9

Det siger ikke så meget, da jeg ikke synes han er noget særligt pånær et par tidligere Præstationer. Men han var da fin nok. Afgjort.
Gravatar

#12 Ispep 11 år siden

#10

Argo følger som sådan ikke bestemte karakterer. I bund og grund er det en heist-film hvor Affleck planlægger kuppet. Undervejs møder vi nogle biroller, som gavner handlingen, og det er det. Desuden fandt jeg Goodman og Arkin skide morsomme som gjorde filmen til en fornøjelig affære.

Nu har jeg ikke set Zero Dark, men er dens "thumbs up" til tortur ikke meget i tråd med virkeligheden og på den måde god nok? Filmen er jo kritisk modtaget hos politiske fløje.
Gravatar

#13 the_paki_don 11 år siden

Ispep

Zero Dark Thirty's mangel på nuance ift. det reelle efterforskningsarbejde, som en del kilder peger på har været den egentlige måde, hvorpå man har opsamlet informationer til at finde og dræbe Bin Laden, er grunden til min kritik og manges kritik af den.

I filmen bliver det desværre fremvist, som om at det næsten kun særskilt har været gennem tortur, at man har fundet frem til skurken og derfor er polemikken opstået, da man så kan få den opfattelse, at tortur er vejen frem, når det gælder afhøringer af folk, som man har under mistanke for at være fjender.

Og fordi det er sådan en klassefilm, så tager man dens skildring af hændelserne for gode varer og DERFOR mener jeg, at den faktisk på en måde kan være en dårlig film, især når Kathryn Bigelow (i hvert fald officielt) siger, at det ikke er det, filmen prøver at sige.

Så er der da godt nok tale om en afsporet instruktør, som har mistet taget om sin egen film.

Affleck har da grundigt styr på, hvad han vil med sin film, har jeg fornemmelsen af.

Tarantino ville gerne have, at folk snakkede om slavetiden "Amerikas Holokaust", som han kalder det og det er han lykkedes med og det giver jeg ham ros for. Så kan man argumentere for, at det kunne være lige meget, hvem der valgte at lave en film om den tid... Debatten ville unægteligt opstå, men det har andre mennesker ikke.

Dermed er Django Unchained også med til at have en "ringe i vandet" effekt på sin nutid, som jeg ikke føler, at Argo formår at gøre og deri ligger også en grund til, at jeg synes, at filmen bør hædres med en Oscar.

Men så udvider vi begrebet "Bedste Film" til noget helt andet med min tankegang. SKAL det være en films opgave at skabe debat? Nej, ikke nødvendigvis, men jeg mener da, at en film, der efterlader en med tanker og skaber en debat, som måske ikke ville have været opstået, gør det til det, jeg elsker ved film.

For mig er betegnelsen "Movies" ikke "Moving Images", men "Images that Move (you)" og det synes jeg, at Django Unchained vil have formået at gøre i langt højere grad end Argo vil om få år. Men det er så bare min optimisme for filmen, der måske er gået lidt i selvsving. :)
Gravatar

#14 Kruse 11 år siden

the_paki_don (13) skrev:
Zero Dark Thirty's mangel på nuance ift. det reelle efterforskningsarbejde, som en del kilder peger på har været den egentlige måde, hvorpå man har opsamlet informationer til at finde og dræbe Bin Laden, er grunden til min kritik og manges kritik af den.

I filmen bliver det desværre fremvist, som om at det næsten kun særskilt har været gennem tortur, at man har fundet frem til skurken og derfor er polemikken opstået, da man så kan få den opfattelse, at tortur er vejen frem, når det gælder afhøringer af folk, som man har under mistanke for at være fjender.


Nu har jeg ikke set filmen endnu, men jeg bider mærke i at du et meget anderledes syn på filmens fremstilling af tortur og dens resultat, end hvad jeg har hørt fra nogle amerikanske anmeldere fra en podcast jeg følger(Filmspotting). De følte begge at Bigelow tvinger en til at se hvor grusom tortur kan være, og at når seal teamet så endelig får ram på Bin Laden, så føltes det på ingen måde klimatisk, og det tvinger en til at gøre op med sig selv, om det var det hele værd for én mand.

Jeg siger ikke at det du har fået ud af filmen på nogen måde er forkert. Jeg er bare nysgerrig efter din oplevelse. Følte du at angrebet på Bin Laden var klimatisk, og virkede det som om at alle karaktererne følte at det var det værd? Hvis du ikke føler at du kan besvare det uden at spoile, så lad endelig værd, men jeg er bare nysgerrig efter hvad du følte :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#15 Morf 11 år siden

Personligt kan jeg ikke få øje på, at Zero Dark Thirty, hverken bevidst eller ubevidst, skulle forsøge at legitimere eller glorificere brugen af tortur, i jagten på Bin Laden - tværtimod. Jeg synes filmen prøver at sige, at tortur sætter dybe spor i de direkte ansvarlige personer, og samtidig, at hvis man havde fokuseret mere på at strukturere indsamlingen af efterretninger, og mindre på 'waterboarding', så var der måske ikke gået 10 år inden man havde fundet OBL. Jeg mener heller ikke, man kunne ha' fortalt denne historie uden at give tortur en fremtrædende rolle, da det - som Bigelow selv udtalte i et interview - netop ville ha' været "en hvidvaskning af historien".


Kruse (14) skrev:
Følte du at angrebet på Bin Laden var klimatisk, og virkede det som om at alle karaktererne følte at det var det værd?

Som publikum følte jeg, at angrebet på OBL's skjulested var en del af klimaks, men det mindskede på ingen måde min afsky overfor brugen af tortur(såvel i filmen, som i virkeligheden). Og i forhold til hovedrollen, så oplevede jeg ikke dét, som hendes klimaks. Og mere tør jeg egentlig ikke skrive, af frygt for at komme til at spoile. :o)
Men kort sagt, jeg sad absolut ikke tilbage med en følelse af, at jeg var blevet forsøgt indoktrineret med mantraet: "målet helliger midlet"!

Og lidt on-topic her:
Jeg har set 8 af de 9 nominerede(Amour mangler jeg, men kommer næppe til at se). Og de er alle 8 rigtig gode film. Stod det til mig, havde jeg dog nok byttet Les Misérables ud med Cloud Atlas. Når det er sagt, så mener jeg at Oscaren burde gå til Zero Dark Thirty eller Django Unchained, da de to hæver sig fra "rigtig gode film" til "fremragende film".
Uden helt at forstå hvorfor, så tror jeg dog "desværre" at det bliver Argo, der stikker af med den. Men jeg håber til det sidste!
"..I mean, funny like I'm a clown, I amuse you? I make you laugh... I'm here to fuckin' amuse you?.."
Gravatar

#16 Åkepool 11 år siden

Ispep (11) skrev:
Det siger ikke så meget, da jeg ikke synes han er noget særligt pånær et par tidligere Præstationer


Jeg synes nu heller ikke at han er fantastisk på nogen måde, han er bare ligesom Bruce Willis, god til at spille en bad-ass motherfucker. Men netop i Django synes jeg at han lægger et ekstra lag på og viser nye sider til sit skuespil.



the_paki_don (10) skrev:
så synes jeg at Zero Dark Thirty er LANGT BEDRE. Dog er jeg meget bekymret over dens "thumbs up" til tortur


Uden at have set filmen, vil jeg tilslutte mig de andre. Jeg har da læst et sted at Bigelow har været ude at forsvare filmen omkring torturelementet og hun siger at den netop ikke forherliger tortur men mere det modsatte.
Som sagt har jeg ikke set den, men hun har lavet filmen og må vel vide hvad hun vil vise med det tortur der er i filmen?
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#17 Ispep 11 år siden

Morf (15) skrev:
nok byttet Les Misérables ud med Cloud Atlas.


Cloud Atlas blev desværre en stor rodebunke af en film. Den er overvældende visuel og man må tage hatten af for de ambitiøse ideer, men flere ting er mig simpelthen ufrivilligt komiske i den film, som jeg har set to gange. Den havde gode elementer, men fortjener ikke nogen nomineringer i den tunge ende.
Gravatar

#18 the_paki_don 11 år siden

Kruse

Den er svær at svare på uden at spoile, så derfor beder jeg også alle folk om at se filmen og derefter læse denne artikel:

http://www.huffingtonpost.com/alex-gibney/zero-dar...

Denne artikel gav mig en indsigt i filmen og dens måde til at lade mig blive manipuleret med, som virkelig forbløffede mig. Jeg mener selv, at jeg er en "kritisk" seer af alle slags film, men opfattede slet ikke, hvordan jeg egentlig havde "godkendt", hvordan de i filmen når frem til Bin Laden og hvordan replikker som "Jeg har ingen interesse i at blive tortureret mere, så jeg vil fortælle dig alt" leder til smertefri samtaler, som fører til direkte spor, som efterforskerne fra CIA kan bruge.

Ja, jeg er fuldstændig enig i, at man skal vise torturen, som amerikanerne gjorde brug af, men så kan det være lige meget, hvor meget man viser karakterer, man et eller andet sted ikke skal have sympati med, når de snakker om, at Abu Ghraib opdagelserne var irriterende for dem, fordi så har de sværere ved at gøre deres arbejde og IKKE fordi det var forkert og forkasteligt, men når disse handlinger ikke bliver suppleret med de alternative metoder hvorpå man finder frem til Bin Laden... Ja, så har man måske med et stykke intrigant propaganda eller en fejl fra instruktør/manusforfatters side.

Jeg har erkendeligt ikke læst flere artikler, som kan udvide min horisont endnu mere vedr. filmen. Der er sikkert nogle, som måske endda modsiger den artikel, jeg linker til og hvis det er tilfældet, vil jeg gerne læse dem. Indtil videre deler jeg dog Alex Gibneys holdning til, hvorfor Zero Dark Thirty er en farlig film.
Gravatar

#19 Kruse 11 år siden

the_paki_don (18) skrev:
Jeg har erkendeligt ikke læst flere artikler, som kan udvide min horisont endnu mere vedr. filmen. Der er sikkert nogle, som måske endda modsiger den artikel, jeg linker til og hvis det er tilfældet, vil jeg gerne læse dem. Indtil videre deler jeg dog Alex Gibneys holdning til, hvorfor Zero Dark Thirty er en farlig film.


http://www.wired.com/dangerroom/2012/12/zero-dark-...

http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2012...

Her er to artikler(som jeg dog ikke har læst det hele af) der henholdsvis taler imod at tortur bliver glorificeret som vejen frem, og én der er mere midt i mellem og diskuterer sagen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#20 Ispep 11 år siden

the_paki_don (13) skrev:
Dermed er Django Unchained også med til at have en "ringe i vandet" effekt på sin nutid


Udover at visse har følt sig stødt over QT's sprogbrug i filmen og dermed faret op, så tvivler jeg ret meget på at filmen vil blive diskuteret for dens indhold. For jeg synes ikke rigtigt, at der er noget at diskutere.



the_paki_don (13) skrev:
at en film, der efterlader en med tanker og skaber en debat, som måske ikke ville have været opstået, gør det til det, jeg elsker ved film.


Absolut. Men det Django vil, og det Argo vil, der synes jeg helt klart Argo er mere helstøbt en film, og så absolut interessant og relevant tilmed.

Skriv ny kommentar: