Af: Michael Andersen | Udgivet: 2006-07-28


”Her er visdom. Lad den, som har indsigt, tælle dyrets tal: thi det er et menneskeligt tal;
og hans tal er 666.”

Johannes Åbenbaring, Kapitel 13, Vers 18.

The Omen – The Deluxe Edition

På trods af en frugtbar karriere som rakte over fem årtier, modtog Jerry Goldsmith kun n Oscar-statuette, og det var for scoret til “The Omen” fra 1976. Men når det nu skal være er det forståeligt nok, at han netop fik den for “The Omen”, som slet og ret er et af de mest velkonstruerede og effektive scores i gyserfilmgenren.

I 1969 satte Goldsmith musik til Ray Bradburys digt “Christus Apollo”, hvori han eksperimenterede med det traditionelle kor på forskellig vis; rangerede fra visken til stødvise udråb og andre effekter, som han viderefører og i større grad udnytter i forbindelse med “The Omen”.

“The Omen” lægger ud med en hyldestsang til Satan, ”Ave Satani”, som overraskende også blev Oscar-nomineret (men på den anden side skal de mange Hollywood-handler med Djævlen jo også med mellemrum betales tilbage), som straks fremlægger en mørk tone, skabt af et dystert orkester og orgel samt et kor bestående af ondsindede mande- og kvindestemmer.

Trods “Ave Satani”s skumle stemning indeholder sangen også korte antydninger af et kærlighedstema, som på intelligent vis markerer den kommende kamp mellem det gode og det onde. Det gode udgøres af kærligheden mellem familien Thorn, henholdsvis far, mor og problembarn. Deres kærlighedstema lyder stærkest i begyndelsen, for så at blive mere knuget i takt med forældrenes fortvivlelse og helt at forsvinde ud af trilogien, som nederlaget til Satansønnen er endegyldigt.

Udover at være en mesterlig fremstilling af Goldsmiths analytiske evner, byder “The Omen” på et godt miks mellem snigende uhygge og familiær varme. Der er også flere rytmiske højdepunkter, som er krydret med et dystert snit, der gør at hovedvægten af scoret får et gennemgående skummelt udtryk.


Damien: Omen II – The Deluxe Edition

“The Omen” blev hurtigt fulgt op med en toer, som foregår syv år efter handlingen i den første film. Damien er nu en målrettet ung mand, og selve handlingen er mere hårdkogt og actionpræget, hvilket reflekteres i Goldsmiths musik, som mest af alt fungerer som en mere tempofyldt og diabolsk adaption af hans Oscar-vindende score.

Forsvundet er det blødhjertede kærlighedstema og i stedet er musikken som et rovdyr i bur, hvor Goldsmiths skildring af ondskaben er så målrettet, at han har skruet op for effekterne og tempoet på det dæmoniske kor, som han med meget få undtagelser ikke lader få pusterum – og når musikken alligevel får lov til at bløde lidt op, hænger der en faretruende og impressionistisk sky henover.

Foruden den højnede grad af ondskab, har orkesteret og koret også fået et medlemsløft, som giver soundtracket en drabeligere lyd og kraft i forhold til “The Omen”. Til interessant sammenligning er der også dobbelt op på cd’en, som faktisk indeholder to versioner af musikken; albumversionen, som i sin tid af økonomiske grunde blev indspillet i London, og så det originale filmscore der optræder i filmen.

Soundtracket til “Damien: Omen II” fanger rigtig godt Damiens mørkladne teenageår og specielt hans ensporede tankegang, som i overført musikalsk betydning resulterer i at Goldsmith endnu ikke tildeler Damien den dybde, der hører voksenlivet til. Det bliver først udforsket og afsluttet i scoret til den tredje film…


The Final Conflict – The Deluxe Edition

Med det langt fra så vellykkede tredje kapitel af “The Omen”-serien fortsætter Jerry Goldsmith sit fra tid til anden næsten selvdestruktive trip med at skrive musik til dødfødte film, men det afholder ham ikke fra musikalsk at understrege “The Final Conflict” som var den verdens bedste film! Med et brag siger Goldsmith tak for denne gang og således sin “The Omen”-trilogi med et af sine største og mest imponerende scores, som på mange punkter er bedre end det første score i trilogien.

Damien er nu blevet en fuldvoksen mand, og filmens okkulte handling inspirerede Goldsmith til at skrive en række spektakulære og inspirerende højdepunkter. Da ondskaben nu er færdigudviklet har Goldsmith udskiftet “Ave Santani” til fordel for et gigantisk og hoverende tema, der følger Damien og understreger hans magtfulde og overlegne position i verden.

Et andet højdepunkt er musikken til filmens rævejagt, der hører til en af komponistens mest medrivende kompositioner – og som i filmen byder på en noget nær perfekt sammensmeltning af film og musik.

Scoret rundes af med en storslået og opløftende finale, som understøtter afslutningen på den ældste konflikt af alle – kampen mellem det gode og onde – og således afslutter Jerry Goldsmith sin “The Omen”-trilogi, der gav ham muligheden for at følge antikrists fødsel og endepunkt, hvortil han reagerede med noget af karrierens mest skræmmende og storslåede musik.

De tre soundtracks i trilogien er seneste genudgivet i lækre deluxe-udgivelser med forlænget spilletid og forbedret lydkvalitet. De kan købes enkeltvis eller samlet i en boks under titlen “The Omen Trilogy”.


The Omen (2006)

Året er 2006. Dagen er den 6. i den 6. måned. Tallet er 666 og tidspunktet for en genindspilning af “The Omen” er perfekt, men det er mere end et dårligt tegn når folkene bag filmen tager betegnelsen, genindspilning, alt for bogstaveligt og laver en næsten tro kopi af versionen fra 1976. Og så kan man jo spørge: Når filmbranchen nu er så meget imod kopiering, hvorfor bliver den så selv ved med at lave kopier frem for originaler?

Marco Beltrami, filmens komponist, har derimod valgt at gøre musikken til sin egen ved kun at citerer dele af originalen – og selvom det kunne være interessant at høre originalmusikken genindspillet for fuld udblæsning, er det naturligvis den rigtige tilgang Beltrami lægger for dagen.

Da Beltrami er elev af Goldsmith er han et oplagt emne som manden bag det nye score, men selvom hans bidrag ikke er i nærheden af at være så imponerende som læremesterens, fremviser han alligevel nogle solide tematiske og spændingsfyldte numre. Koret, som var et fremtrædende element i Goldsmiths trilogi, spiller ikke en så stor rolle i Beltramis kompositioner, men ligesom “Ave Satani” lægger fundamentet til trilogien, bruger Beltrami også indledningen til at introducere sine tematiske ideer.

Typisk for Beltrami starter musikken stille ud for at stige i tempo og intensitet, hvilket sætter den rette stemning for hvad der senere kommer af makabre hændelser. Nogle af numrene, der er skabt til at tilføje stemning, minder til tider om lyddesign og det fungerer ikke altid lige godt når musikken skal høres isoleret fra filmen. Til gengæld er der mere fart over underholdende numre som “Dogs in the Cemetery” og ”Altar of Sacrifice”.

Når alt kommer til alt er Marco Beltramis version af “The Omen” langt fra skelsættende som originalen, men baseret på egne præmisser fungerer det udmærket, især på et tematisk og rytmisk plan. Beltrami citerer som sagt Goldsmiths temaer og spreder dem diskret ud over sit score, men i soundtrackets sidste nummer, ”Omen 76/06″, ærer han Goldsmith ved at genskabe “Ave Satani” og på bagsiden af soundtracket dedikerer han det til sin afdøde læremester.


Læs tidligere Soundtracks.

Gravatar

#1 davenport 17 år siden

"(men på den anden side skal de mange Hollywood-handler med Djævlen jo også med mellemrum betales tilbage)"


Haha :D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2 filmz-Kadann 17 år siden

Ja, good one.. hehe.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#3 Patriarch 17 år siden

Fed artikel - cool at i også runder Beltarmis score. Har faktisk aldrig set nogle af Omen filmene! :-/
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#4 filmz-Oliver James 17 år siden

den lyder sgu lidt scary!

Skriv ny kommentar: