Af: Michael Andersen | Udgivet: 2006-04-16


”The New World” – James Horner (New Line Records NLR39058)
James Horners hang til det romantiske og episke har det med at dreje hans melodier over i det sødladne og overvægtige, men scoret til Terrence Malicks “The New World” er en kærkommen afvigelse fra dette. Godt nok er musikken romantisk i natur, men den er også underspillet og i nedtonet stil med hans musik til “The Spitfire Grill”. Horner brugte otte måneder på arbejdet med musikken, men Malick endte med at ændre så meget ved filmen, at Horner måtte se det meste af sit score fjernet eller direkte udskiftet med stykker af Wagner og Mozart (som ikke er at finde på soundtracket). Cd’en er derfor en slags “musik inspireret af ‘The New World'”, hvor Horner følger filmens sneglende tempo og disker op med tre flotte temaer som langsomt folder sig ud, imens kærlighedstemaet udvikler sig til den Hornerske popsang som obligatorisk afrunder soundtracket. Det kan siges at der måske ikke er så meget ny verden over Horners score, og trods hans evige tendens til at gentage sig selv og andre, er det denne gang lidt lettere at se igennem fingre med, fordi soundtracket til
“The New World” isoleret er et effektivt og behageligt lyt med nedtonede, flotte passager.

Helt uden overraskelser er soundtracket alligevel ikke da flere af numrene er krydret med naturlyde som f.eks. pippende fugle og kvækkende frøer, og inde i coveret går Horner det sædvanlige rygklapperi imod og fortæller, i en blanding af fornærmelse og stolthed, om sin kaotiske oplevelse med musikken til filmen.

1. The New World 5:22
2. First Landing 4:45
3. A Flame Within 4:05
4. An Apparition in the Fields… 3:42
5. Journey Upriver 4:16
6. Of the Forest 6:55
7. Pocahontas and Smith 3:41
8. Forbidden Corn 11:00
9. Rolfe Proposes 4:31
10. Winter – Battle 8:28
11. All is Lost 8:14
12. A Dark Cloud is Forever Lifted 9:55
13. “Listen to the Wind” – Hayley Westenra 4:35
Total tid: 79:29
”Serenity” – David Newman (Varèse Sarabande 302 066 682 2)
David Newman har desværre altid stået i skyggen af sin berømte musikalske familie; far Alfred, bror Thomas og fætter Randy Newman. Yderligere har han været et næsten evigt offer for typecasting i komedier, så det er ikke så tit man har fået muligheden for at høre ham flekse sine musikalske muskler. Men med “Serenity” har han fået muligheden. Newmans score til filmen tager udgangspunkt i det western-præget musik som Greg Edmonson skrev til tv-serien “Firefly”, som “Serenity” er baseret på. Violinerne og banjoerne er dog ikke helt så fremtrædende her, da westernelementerne er mere nedtonet i filmen, men ellers er seriemusikkens oprindelige energi bibeholdt, og flere gange lyder det næsten som om melodierne hvert øjeblik kan springe over i sang.

Newman har skrevet et rigtigt fornøjeligt hovedtema til filmen, som bl.a. gengives meget smukt og tempofyldt i soundtrackets alt for korte nummer “Serenity”. I den anden ende af det festlige, finder vi en del dunkelt
underlægningsmusik som giver scoret vægt og fylde, og specielt musikken til actionscenerne er energiske og krydret med elektroniske rytmer. Newmans musik til “Serenity” er alt i alt et varieret arbejde som både fanger det opløftende og det dystre i en flot og klar indspilning.

1. Into the River 3:11
2. Escape 1:33
3. Serenity 0:51
4. Going for a Ride 2:24
5. Trading Station Robbery 3:21
6. River Goes Wild 1:28
7. River and Simon in Locker 1:00
8. Population Dead 3:56
9. Haven Destroyed 0:56
10. Shepherd Book’s Last Words 1:00
11. You’re Not a Reaver 0:57
12. Mal Decides 3:09
13. Truth / Mal’s Speech 3:27
14. Space Battle 3:21
15. Crash Landing 2:00
16. Run to Black 2:58
17. Generator Room 3:06
18. Mal & Op Fight 2:10
19. Jayne & Zoe / Final Battle 2:48
20. Funeral / Rebuilding Serenity 2:01
21. Prep for Flight 1:33
22. Love 1:06
23. End Credits 1:37
Total tid: 49:53
Soundtrack-klassikeren: “Planet of the Apes” – Jerry Goldsmith (Varèse Sarabande VSD-5848)
Jerry Goldsmith var en mester i at skære ind til benet på en film og fange dens emotionelle drama, og i den fantasirige science fiction-genre kom det især til udtryk. Et af højdepunkterne er “Abernes planet”, hvor Goldsmith skaber en helstøbt musikalsk verden der spiller på filmens brutale udseende, men som først og fremmest perfekt fanger frustrationerne og raseriet hos Charlton Hestons forvirrede og ydmygede astronaut. For på denne golde og næsten mennesketomme planet er iørefaldende melodier udstødte og er erstattet af arrige og dyriske rytmer. Scorets trippende klaverakkorder udføres i øvrigt af Goldsmiths klaverlærer Jacob Gimpel. Goldsmith reagerede desuden på filmens omvendte menneske/abe verden ved at vende blæseinstrumenternes mundstykker omvendt så de fremstødte underlige og alarmerende lyde, samt eksperimenterede med meget atypiske slag- og blæseinstrumenter (som køkkenskåle og gedebukkehorn) der ændrede filmens vante californiske landskaber til fremmede og faretruende terræn.
Goldsmith gav “Abernes planet” et meget originalt og fantastisk særpræget lydlandskab, og tre år senere vendte han tilbage til abernes planet i “Flugten fra abernes planet”, men filmen er et helt andet bæst i forhold til den første abe-film. Aberne Zira og Cornelius flygter tilbage til det 20. århundrede og Goldsmith svarer igen med en funky og nutidig lyd, hvor der heraf er et 16-minutters uddrag fra på dette meget anbefalelsesværdige soundtrack. Det skal nævnes at “Abernes planet”-dvd’en indeholder filmens omtalte musik isoleret og krydret med Jerry Goldsmiths egne kommentarer.

1. Twentieth Century Fox Fanfare 0:13
2. Main Title 2:13
3. Crash Landing 6:40
4. The Searchers 2:25
5. The Search Continues 4:55
6. The Clothes Snatchers 3:09
7. The Hunt 5:10
8. A New Mate 1:04
9. The Revelation 3:20
10. No Escape 5:39
11. The Trial 1:45
12. New Indentity 2:24
13. A Bid For Freedom 2:36
14. The Forbidden Zone 3:23
15. The Intruders 1:09
16. The Cave 1:20
17. The Revelation (Part II) 3:15
18. Suite (from “Escape From The Planet Of The Apes”) 16:27
Total tid: 67:07

Følg med i næste måned, hvor vi skal ud at fange spøgelser med Elmer Bernstein, Marco Beltrami trækker i det sorte læderoutfit, og Ennio Morricone sætter lyd til det tabte vilde vesten. Og nu til denne måneds useriøse Filmzcore…



Læs tidligere Soundtracks

Gravatar

#1 MTK 17 år siden

Rigtig go' feature.. og en fandens sjov tegning :D
Gravatar

#2 Patroklos 17 år siden

I småtingsafdelingen kan nævnes, at accenten på Varèse vender "forkert". Men ellers dejligt at se filmusikken få plads på filmz.dk.
Gravatar

#3 davenport 17 år siden

Jeg forstår ikke tegningen :(
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#4 elwood 17 år siden

#3

måske det her hjælper

A leitmotif (also spelled leitmotiv) is a recurring musical theme, associated within a particular piece of music with a particular person, place or idea. The word has also been used—by extension—to mean any sort of recurring theme, whether in music, literature, or the life of a fictional character or a real person.


Leitmotifs are very common in movie scores; a well known example is the Star Wars Imperial March associated with Darth Vader and his previous self, Anakin Skywalker, in the Star Wars series of films composed by John Williams. Themes for the characters Luke Skywalker and Leia Organa also recur throughout the movies.

The work of Howard Shore in his Lord of the Rings scores includes extensive use of leitmotifs which occur throughout the length of the three films. The themes represent different characters, cultures, and places. Some film critics have made connections (if only by name) between Shore's work on Lord of the Rings and Wagner's monumental Ring operas.

In the James Bond films, the James Bond Theme music is heard during action sequences. Among Westerns, perhaps the most famous film to make use of leitmotifs is Sergio Leone's Once Upon a Time in the West. The television soap opera Dynasty also used musical themes for each character, as did the action cartoon Batman: The Animated Series. Angelo Badalamenti wrote possibly the most famous television example, Laura Palmer's Theme on Twin Peaks.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 davenport 17 år siden

NU er jeg med :) - tak
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#6 elwood 17 år siden

Det var så lidt 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#7 filmz-grev_michal 17 år siden

nice michael - 2 tykke tommelfingre opad. Scoret fra planet of the apes, har jeg selv stående på hylden - lækkert med denne musik feature (som alt for tit overses) ser frem til næste indlæg.
Gravatar

#8 Michael Andersen 17 år siden

Selv tak, Michal :)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: