Filmz-afstemning

Stemmer i alt: 298

Hvem bør få eget Star Wars-spinoff?

  • Obi-Wan Kenobi
    28%
  • Jar Jar Binks
    15%
  • Yoda
    13%
  • Darth Vader
    13%
  • Boba Fett
    8%
  • Darth Maul
    7%
  • Mace Windu
    5%
  • The Emperor
    5%
  • R2-D2
    2%
  • En anden?
    2%
  • Lando Calrissian
    1%
  • Princess Leia
    1%
  • C-3PO
    0%

De sidste nye artikler på Filmz


Alle vi filmelskere bruger store dele af vores vågne tid på at tale om og hylde de bedste film, der nogensinde er lavet. Men sjældent taler vi om alle de gode film, der aldrig blev lavet. Mange gale og geniale idéer er igennem årene blevet ved det, ved idéen. I mange tilfælde er det sikkert meget godt, men hvor er det også mange (måske) fantastiske film, der aldrig blev. Her er et bud på de fem bedste ikke-film i historien.

5. "Superman Lives" af Tim Burton

Måske det mest berømte reboot, der blev ved idéen. Det var tilbage i 1996. Tim Burton havde haft stor succes med sine to Batman-film fra 1989 og 1992, så derfor pegede Kevin Smith, tegneserienørd og manuskriptforfatter på projektet, på Burton som instruktør for en genoplivning af Superman på film. Smith ville give Superman en ny tone med afsæt i tegneseriehæftet "Death of Superman", men desværre gik alt galt. Flere forskellige manuskriptforfattere mishandlede historien i hver sin retning, Nicolas Cage (castet til titelrollen) sprang fra, og Tim Burton ville pludselig hellere lave "Sleepy Hollow" kun få måneder før, "Superman Lives" var sat til at få premiere. På den måde døde "Superman Lives".



4. "Batman - Year One" af Darren Aronofsky

Inden Christopher Nolan gav nyt liv til Batman, så fik Darren Aronofsky chancen af Warner Bros. efter fiaskoen med "Batman & Robin" i 1997. Men Aronofskys planer med Batman var lidt for radikale og mærkelige for Warner Bros.' smag. Filmen skulle foregå i de første år efter drabet på Bruce Waynes forældre, hvor han i den her idé bliver forsørget af værkstedsmekanikeren Big Al. Dagene går på værkstedet med, at Bruce betragter ludere, alfonser og korrupte betjente, der kommer forbi, hvilket sker parallelt med, at betjent James Gordon kæmper imod korruption i systemet. "The French Connection" møder Batman pitchede Aronofsky projektet. Han lavede i stedet "The Fountain".



3. "Star Wars: Episode VI - Jedi-ridderen vender tilbage" af David Cronenberg

Ja, den blev produceret af George Lucas, men Lucas ønskede selv, at en anden instruktør skulle lave dette sidste kapitel i den første stjernekrigstrilogi. Det blev den forholdsvis ukendte Richard Marquand, der fik opgaven. Men det kunne have været en helt anden. Instruktørtalentet David Cronenberg, der havde gjort sig bemærket med sin særlige blanding af horror og sci-fi i slutningen af 1970'erne, blev spurgt. Men Cronenberg, der både dengang og siden er kendetegnet ved en mørkere stil og tone end George Lucas', sagde nej. Han frygtede, at han ville blive for fanget og indsnævret af det allerede etablerede format fra de første to "Star Wars"-film. I stedet gik han videre til at lave "Videodrome" - mon han fortryder i dag?




2. "Napoleon" af Stanley Kubrick

"Den bedste film, der nogensinde bliver lavet," sådan sagde Stanley Kubrick om sin dengang kommende film om den franske enehersker Napoleon Bonaparte. Desværre blev den aldrig til noget. Den skulle laves efter "Rumrejsen 2001", hvor Kubrick ville lave en virkelighedstro Napoleon-film, så han planlagde at hyre 40.000 rumænske soldater og 10.000 kavalerister til de massive kampscener. Skuespillerne David Hemmings, Audrey Hepburn, Alec Guinness og Laurence Olivier var også med på idéen, men så kom "Waterloo". Ikke Napoleons, men derimod en spillefilm fra 1970, der floppede totalt. Derfra var der ingen, som ville røre ved en Napoleon-film.



1. "Dune" af Alejandro Jodorowsky

"Jodorowsky's Dune" er en underholdende dokumentarfilm om den version af det litterære sci-fi-værk "Dune", der aldrig blev virkelighed. Salvador Dalí, Orson Welles, Gloria Swanson, David Carradine, Alain Delon og Mick Jagger havde alle sagt ja til at spille med, og Pink Floyd skulle levere soundtracket. Men den excentriske Alejandro Jodorowsky havde en idé om, at filmen skulle vare mindst 10 timer. Selv ikke Lars von Trier ville komme anstigende med så vanvittig en idé, men det gjorde Jodorowsky altså. Derfor blev den ved den vilde idé.