Af: chandler75 | Udgivet: 2006-03-06


[h2]Crash – når fordomme støder sammen[/h2]
En dag i 1991 var instruktøren Paul Haggis og hans kone på vej hjem fra biografen, hvor de havde set “Ondskabens øjne”. De besluttede sig for at stoppe ved en Blockbuster og leje en film med hjem. På vej tilbage til bilen blev de stoppet af to sorte unge mænd, der med pistol truede dem til at udlevere bilnøglerne og kørte af sted med Haggis’ nye Porsche. 10 år senere vågnede Haggis op midt om natten, og kunne ikke få de to unge ud af tankerne.

Canadisk-fødte Paul Haggis slog for alvor sit navn fast i Hollywood, da han skrev manuskriptet til den Oscarvindende film “Million Dollar Baby”. Det var oprindeligt meningen, at han selv også ville instruere den, indtil Clint Eastwood spurgte, om han måtte stå bag kameraet. Men succesen med “Million Dollar Baby” havde 52-årige Haggis haft en lang karriere i tv-branchen. I 1970’erne og 80’erne skrev han manuskript til en række tv-serier, deriblandt “Advokaterne”, “Love Boat” og “Livet omkring de 30”. Han var også manden bag den kritikerroste gangsterserie “EZ Streets”, der var en slags forløber til “The Sopranos”. Med “Crash” har han taget springet udi den svære ensemble-genre, der følger en lang række personer, og hvordan de påvirker hinanden.

Filmen tager udgangspunkt i den dramatiske episode i Haggis eget liv – hvem var de to sorte unge, der havde truet sig til Haggis’ bil, og havde episoden overhovedet haft nogen betydning for deres liv – ligesom den 10 år senere stadig påvirkede Haggis? For at finde et slags svar på sit spørgsmål, begyndte Haggis sammen med Bobby Moresco at skrive manuskriptet til filmen der blev til “Crash”.
Handlingen udspiller sig i Los Angeles, hvor man det meste af tiden sidder afskåret fra omverdenen i sin bil på motorvejen eller i sit hjem, og hvor racer og klasser er inddelt i kvarterer og bydele. Måske netop derfor florerer fordommene og frygten for det fremmede så godt i en storby, der indtil flere gange har oplevet alvorlige raceoptøjer. Til BBC fortalte Haggis om filmen: ”Jeg ville se, hvordan fremmede påvirker andre fremmede, hvordan en person påvirker en anden uden overhovedet at kende eller have mødt eller rørt ved vedkommende, og jeg ville se, hvordan disse ting bevæger sig i cirkler.”
Haggis mener også at amerikanere elsker at bedømme folk: ”… vi elsker at sige ‘god person, ond person’ og vi tager den beslutning med det samme. Og som regel er det ud fra formen på deres øjenbryn, deres hudfarve, tøjet de har på, noget virkeligt overfladisk.”

I “Crash” dykker Haggis ned i denne heksekedel af fordomme og skræller alle politisk korrekte lag af, for at undersøge, hvordan den konstante frygt for det fremmede påvirker folks liv. “Crash” giver ikke nogle lette svar på disse spørgsmål, men det er heller ikke Haggis’ intention med filmen. Han vil i stedet skabe etiske og moralske spørgsmål der kan polarisere publikum, og få folk til at diskutere filmen bagefter. For kun når man sætter sig ned og ærligt diskuterer disse fordomme, kan man måske løse nogle af de problemer der opstår, når man lever i et opdelt samfund.
Enkelte kritikere har forholdt sig skeptisk til det faktum, at to velstående candiere har skrevet en film om racisme i Los Angeles. Selvom Haggis har boet 28 år i Los Angeles, var han da også selv forbeholden overfor processen. Til BBC fortæller han: ”Hver dag vi satte os ned spurgte jeg Bobby, ‘hvad helvede er det vi laver’. Vi er to hvide fyre. Vi bliver slagtet. Har vi ret til at sige de her ting?’ Han sagde så, ‘hvis det er sandt, uanset hvor ubehagelig den sandhed er, så ja.'”

Gravatar

#1 filmz-Bummerten 18 år siden

Har lige set Crash i dag i skolen, og jeg må sige at den er genial. Forstod bare ikke helt grunden til Sandra Bullucks rolle skulle med udover at hendes eneste ven var hushjælperen.
-My name isn't Adam We!
-Or is it? What number did you dial?
-Don't ever call me again! - I showed him
Gravatar

#2 filmz-derb 18 år siden

fordi hun bruges til at vise det glimrende eksempel på de fordomme der er overfor andre racer osv. I guess?
filmz.dk - din reklamesøjle på nettet.
http://derb.dk
Gravatar

#3 erlandsen 18 år siden

Det var vel endnu en fordom over at hvem der kan - og ikke kan - være ens venner... Genial film!!! Må ejes!!!
moi
Gravatar

#4 jessup 18 år siden

En stærkt overvurderet film
This is just until June
Gravatar

#5 filmz-Business Monkey 18 år siden

Fuldstænding enig i #4... Igen har Oscarne været stærkt politisk korrekte... : (
Du skal ikke nationalisere kulturen, men kultivere nationen!

http://www.zentropa.dk/videohilsen/
Gravatar

#6 ThomasOMalley77 18 år siden

#4 - Nej

Kom med dit bud på hvilken film der ellers skulle have vundet??? Crash var klart mit bedste bud. Er aldrig nogensinde blevet rørt så meget over en film før.
I DUDDITS!!! The Dreamcatcher...
Gravatar

#7 Riqon 18 år siden

Nice, fik den til 35,- gennem et introduktionstilbud ... Anede ikke den var så populær i de dyre kredse. Må til at få set den.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#8 Morbid 18 år siden

Tror der sidder mange rundt omkring i verden, og korser sig over, at en sådan substansløs og rodet film (imho), kan rende med prisen for bedste film.

Hvad Crash prøver på, er blevet gjort tusinde gange før. Hurtigere og langt, langt bedre
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#9 JannikAnd 18 år siden

#8

Sandt, det er blevet gjort før og derfor er filmen bestemt ikke så original, som den ønsker at være. Ikke desto mindre fungerer den filosofiske dramaturgi bedre end tidligere tilfælde, som f.eks. "Magnolia". Umiddelbart kan jeg kun nævne "Short Cuts", der udnytter stilen bedre.

Med det crew og ikke mindst det cast var "Crash" absolut ikke en film, jeg så frem til. Ikke desto mindre blev jeg svært overrasket, da jeg omsider så den. "Crash" bør og er langt fra årets bedste film. Men med Oscar akademiets standard samt de fem kandidater var den uden tvil den retsmæssige vinder. Faktisk er den efter min mening den mest fortjente vinder siden "American Beauty".
Gravatar

#10 Morbid 18 år siden

#9 jannikand dog, du plejer altid være enig i mine sure opstød.

Er ikke en stor fan af Magnolia heller, men i den skal folk da i det mindste kæmpe lidt med deres problemer, før en forløsning kan nåes. Hvor må det være lækkert at leve i en verden, hvor man bare skal vente på en oplevelse kan presse en åbenbaring og livserfaring ned over hovedet på en.

Hvis man laver en film, hvor der er nok af sådan nogle historier, er der jo nok ingen der bemærker, at historierne absolut ingen mening giver, og er så mirakuløse at absolut INGEN kan relatere til det, hvis folk da bare fik lidt tid, til at tænke over det.

Specielt skuffende er det, at det er en amerikansk film. Jeg kunne nemt liste lande der laver mere interessante film end USA imo, men man kan ikke nægte kvaliteten af deres historier. Det er noget der har været i højsædet i USA altid, da kunstneriske kvaliter aldrig rigtig har slået igennem hos publikkummet derovre. Dette kan ses helt tilbage fra de gyldne stumfilm dage, og specielt i da film noir genren tog sit indtog.

Med dette i baghovedet synes jeg der skandaløst, at Crash vinder original screenplay og bedste film, da jeg vurderer det som ufatteligt dårligt håndværk fra Paul Haggis' side, og jeg mister meget tiltro til Hollywoods mainstream film. Det har aldrig rigtig været min kop te, men hvis de slækker på deres historiefortælling, som er deres absolut største styrke, er der ikke meget tilbage at komme efter for mig.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.

Skriv ny kommentar: