Af: Michael Andersen | Udgivet: 2006-01-28


“Rome” er det nyeste samarbejde mellem HBO og BBC og koncentrerer sig om Julius Cæsars indflydelse på styret i Rom. Serien har kostet omkring den nette sum af 100 millioner dollars og er den hidtil dyreste tv-serie der er produceret. Vi kommer ind i historien, da Roms styrende overklasse har mistet sin folkelige opbakning. Korruption og grådighed har langsomt ødelagt grundlaget, som den romerske republik hvilede på. Samtidigt er Julius Cæsar på march mod Rom efter et langt og succesrigt felttogt i Gallien. Med sig har han en snedig plan for, hvordan han vil erobre senatet og overtage magten. De tolv afsnit i 1. sæson udspiller sig mellem 52-44 f. Kr.

Selve indspilningen blev primært indspillet i Roms legendariske filmby Cinecittá, og blandt seriens instruktører finder man Mikael Salomon, som har instrueret det 11. af sæsonens 12 afsnit. Vi fik os i den anledning en snak med den danske instruktør, og hørte ham om hvordan det var at instruere verdens hidtil største tv-serie? ”Det er naturligvis en stor udfordring, men også et klap på skulderen. Der er alt den hjælp til rådighed man har brug for når HBO er producent, så det gør tingene meget lettere og man kan koncentrere sig om det kreative,” lyder det fra Salomon.
Men i hvor høj grad har der været mulighed at være kreativ, når man tænker på seriens størrelse og at man skal fange kontinuiteten fra de forudgående afsnit? ”Det er helt klart muligt at sætte sit eget kreative fingeraftryk på den individuelle episode. Det er simpelthen et ønske fra producenterne. Med hensyn til kontinuitet så er spillerne også en stor hjælp idet de ‘passer på’ deres roller, og lader en vide hvis de mener der er uoverensstemmelser med hvad de har lavet i tidligere episoder. Så man skal have argumenterne parat!”
En stor del af grunden til seriens høje produktionspris skal findes i, at man har ønsket at vise Rom i et så realistisk og tidstypisk billede som muligt. Det flotte marmorbelagte Rom, som vi kender det fra de store Hollywood-film, er udskiftet med et mere troværdigt billede af datidens Rom. Som nutidens storbyer har Rom både sine flotte bygninger og beskidte slumkvarterer, men også på andre punkter drages der paralleller til nutidens samfund. De personlige og politiske intriger som serien portrætterer ligger ikke fjernt fra hvad vi kender, og seriens tagline – ”The Republic is in the hands of madmen!” – kunne være taget direkte fra Michael Moores mund.

En interessant forskel er dog hvordan den romerske hverdag er uden den skam som i dag associeres med nøgenhed og sex, for i “Rome” ses begge som noget meget naturligt. Sexscener viser hvordan de elskende omgives af tjenere som servicerer og afkøler dem. Og som det næsten er blevet kendetegnende ved HBO’s produktioner, er man heller ikke bange for at lægge fingre imellem voldsscener, som her er blodige og rå. Men trods det høje troværdighedsniveau, var der ikke den store lyst til at gå det ekstra skridt i Mel Gibsons fodspor og indspille serien på originalsprog: ”Jeg tror ikke at det for alvor var på tale at indspille på italiensk. Et amerikansk publikum er ikke – som for eksempel, et dansk – indstillet på at læse undertekster,” fortæller Salomon der begyndte sin spillefilmkarriere som fotograf på “Fantasterne” tilbage i 1967.
Terningerne er kastet…

I en periode på lidt over 20 år stod Salomon i Danmark bl.a. bag kameraet på filmene “Barndommens gade” og “Strømer” samt den efterfølgende miniserie “Een gang strømer…”. I denne periode opbyggede Salomon sig et renommé som en af Danmarks bedste fotografer, og da 80’erne gik på hæld, begyndte også Hollywood at kalde på ham. Efter samarbejdet med Steven Spielberg på filmen “Always”, og specielt med sit imponerende arbejde på James Camerons “Dybet”,
blev Salomon hurtigt en af filmbyens mest eftertragtede fotografer. Efter et par år fik han dog lysten til at prøve noget nyt, og inden han for alvor fik gang i sin amerikanske fotografkarriere, valgte han at skifte løbebane. I 1993 debuterede han som instruktør med den flotte “Fjernt fra verden” og i 1998 kom “Hard Rain”, men hurtigere end man kunne sige “drivtømmer” druknede filmen i en lang række af katastrofefilm. ”Det var lidt af en udfordring at opgive en god karriere som fotograf og kaste sig ud i det ukendte. Det har selvfølgelig ikke altid været en dans på roser, men jeg følte, at jeg blev nødt til det for ikke at gå i stå. Det er siden gået bedre end jeg kunne have forventet.”

Hvis succesen som instruktør i filmbranchen har været begrænset for Salomon, har han til gengæld fundet den i tv-mediet, hvor serier som “Kammerater i krig”, “Alias” og nu altså “Rome” er kommet med på cv’et. Når Salomon har haft fingrene i både film- og tv-branchen, er det nærliggende at spørge om hvor forskellen ligger. ”Der bliver mindre og mindre forskel på de to medier. Normalt har du lidt mere indspilningstid på spillefilm, men ikke nødvendigvis. ‘Rome’ havde næsten ligeså meget tid som en normal spillefilm i forhold til spilletiden. På mange måder foretrækker jeg tv idet der ikke er så mange kokke i køkkenet, og du ved at den kommer frem til et publikum. Der er simpelthen ikke tid til ubeslutsomhed.”
I forbindelse med 2. sæson af “Rome”, er det på nuværende tidspunkt ikke bestemt om Salomon vender tilbage til Rom, men hvordan ser det ud med den længe ventede opfølger til “Kammerater i krig”, “The Pacific War”? Har Steven Spielberg og Tom Hanks henvendt sig med henblik på en instruktør-opgave? ”Det er stadig for tidligt at snakke med instruktører på ‘The Pacific War’ idet projektet har været genstand for utallige omskrivninger og ikke er på kalenderen endnu.”
Der florerede på et tidspunkt rygter om, at Spielberg ville have dig til at filme “Schindlers liste”? ”Nej, det spurgte han mig ikke om, men jeg havde til gengæld fornøjelsen at besøge ham i Krakow i Polen under optagelserne til filmen. Han tilbød mig ved den lejlighed at instruere ‘Zorro – Den maskerede hævner’, men af mange årsager blev det ikke til noget for mig. Jeg er rigtig nok blevet spurgt om mange andre fantastisk spændende film før folk blev klar over, at jeg mente det alvorligt med instruktionen.”

Har du nogle ønsker om instruere film med danske skuespillere: ”Jeg er vildt imponeret over så langt frem dansk film er kommet og hvordan et så lille sprogområde har formået at frembringe kvalitetsprodukter, blive set ude i verdenen og i samme åndedræt fastholde et særpræg der er så specielt dansk. Så jo – det kunne være sjovt at arbejde med danske spillere igen, denne gang naturligvis som instruktør.”

Mikael Salomon er netop rejst til Australien for at instruere Stephen Kings novelle “The End of the Whole Mess” fra samlingen “Nightmares and Dreamscapes”. ”Efter det er der et par spillefilm og en tv-pilot på banen, men intet er sikkert,” siger Salomon. ”Men det er jo også det jeg kan lide ved denne branche!”

“Rome” kan i øjeblikket ses på Canal+.

Gravatar

#1 Spanner 18 år siden

Hvor blev den af?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#2 Yoda 18 år siden

Her er den

Ellers er den til venstre i skærmbilledet!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 Michael Andersen 18 år siden

Nyheden var desværre lidt hurtigere ude i forhold til artiklen, men nu skulle den være der.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 mr gaijin 18 år siden

Det var da lidt af et scoop. Vidste ikke at han også havde fingrene i "Rome". Er der forresten nogen, der har set den serie og har dannet sig en mening om den?
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#5 filmz-darthfrede 18 år siden

#4

En af de fedeste serier i laaaang tid!
Den er fedt spillet, den er super flot, sexet og voldelig... hvad mere kan man ønske sig fra HBO... eller nogen anden kanal for den sags skyld? :-)

Undskyld jeg ikke har tid til noget mere uddybende pt.
We would destroy the Cybermen with ONE Dalek!
Gravatar

#6 Yoda 18 år siden

Arghhhh, jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Hvorfor fanden har DR2 ikke købt serien hjem? Så kunne de sende den, imens vi i spænding venter på anden sæson af "Deadwood".....
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#7 filmz-Sjølle 18 år siden

Var Band of Brothers ikke dyrere? Mener da den kostede rundt regnet ca 100 millioner kr pr afsnit, altså ca en lille milliard.... eller er det helt galt?
Gravatar

#8 chandler75 18 år siden

Nej, den kostede også omkring $100 mio. ialt.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#9 Michael Andersen 18 år siden

På imdb står "Band of Brothers" til omkring $125 mio., som gør den til verdens dyreste mini-serie, men "Rome" er $100 mio. den dyreste tv-serie.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#10 filmz-newsport 18 år siden

Er jeg den eneste der syntes at Mikael Salomon er en af danmarks mest undervuderede instruktører? http://www.imdb.com/name/nm0004121/

Skriv ny kommentar: