Af: Benway | Udgivet: 2008-06-29


Er det en fugl? Er det et fly? Nej, det er den seneste tegneseriefilmatisering, der farer hen over biograflærredet. Netop denne sommer og efterår bugner filmprogrammerne med superheltefilm i alle afskygninger. Lige fra “Iron Man” og “The Dark Knight” over “Hulk” og “Hellboy 2: The Golden Army” er der noget for enhver smag. Tiden har ændret sig fra dengang, hvor superheltefilm var et særsyn i biograferne. I dag er de snarere reglen end undtagelsen. Udviklingen for genren har været omfattende, og filmene er gået fra at være pudsig B-filmsunderholdning til at være blandt de potentielt største kassesucceser, der er i stand til at tiltrække både de dygtigste instruktører og største skuespillernavne.

De farverige tegneseriehæfter, hvorfra de forskellige superhelte først udsprang, blev relativt hurtigt bragt til filmens verden. Med de kulørte helte og endnu mere kulørte historier virkede den stærkt visuelle tegneseriegenre som skabt til filmmediet. Stribevis af helte blev anvendt til billige cliffhanger-serier, der blev vist inden selve biograffilmen, og som var målrettet til et ungt publikum. Fænomenet var en succes, men efterhånden som de korte filmserier forsvandt fra biograferne, flyttede superheltene i stedet til fjernsynet.

På den lille skærm fortsatte de heroiske kampe. Blandt de mest succesfulde var “Adventures of Superman” med George Reeves i dobbeltrollen som Superman og Clark Kent. Serien blev en betydelig kommerciel succes, men den skaffede ikke Reeves megen anseelse eller respekt i Hollywood, og hans frustrationer over ikke at kunne løsrive sig fra rollen har muligvis været medvirkende til hans omdiskuterede selvmord i 1959. En lignende modtagelse mødte Adam West – stjernen i 60’er-tv-serien “Batman”. Jobbet som ikonisk superhelt kunne nok give penge og berømmelse, men i forhold til den videre karriere var det den rene gift.


Tingene ændrede sig imidlertid i slutningen af 70’erne, da Richard Donners “Superman” kom på det store lærred og blev en kæmpesucces. Det var første gang, at en superheltefilm havde brugt så store summer på overbevisende effekter, og med etablerede stjerner på rollelisten som Gene Hackman og Marlon Brando markerede den en helt anderledes alvorlig tilgang til materialet. Tim Burtons “Batman” fra 1989 gav endvidere genren dens hidtil mest duperende tegneserieinspirerede miljø og – måske endnu vigtigere – tjente så uforskammet mange penge, at den gjorde superheltefilmene til en særdeles attraktiv investering for studierne.

I dag er filmene særdeles tillokkende og anderledes respekterede projekter for de involverede. En skuespiller som Hugh Jackman blev bogstavelig talt stjerne over night pga. rollen som Wolverine i “X-Men”, og anerkendte instruktører som Christopher Nolan, Guillermo del Toro og Bryan Singer er alle involverede i flere film af slagsen.


Den seneste udvikling er ikke mindst tydelig nu, hvor de to Oscarnominerede skuespillere Robert Downey Jr. og Edward Norton har haft hovedrollen i henholdsvis “Iron Man” og “The Incredible Hulk”. Hvor “The Incredible Hulk” er en temmelig typisk genrefilm, er særligt Downeys fortolkning af Tony Stark i “Iron Man” interessant og måske et forvarsel om, hvad vi kan vente os i fremtiden. Hvor en superhelt normalt forventes at have et bestemt æreskodeks samt en naturlig beskedenhed over for opgaven, synes Downeys Stark-fortolkning at være så godt som blottet for disse elementer. Han hverken taler eller agerer som nogen af sine kolleger og udviser en begejstring for helterollen, der tangerer det uklædelige. Han er hele tiden lige på grænsen til at være usympatisk, men vinder alligevel publikums sympati ved ren charme. De fleste andre helte er normalt ubevist morsomme, men Downey synes hele tiden fuldt ud klar over præcis, hvad han siger, og hvilken effekt det har. Vi er konstant usikre på, hvor alvorligt han egentlig tager det hele.

Det er ikke usandsynligt, at en lignende tilgang vil blive taget op igen i fremtiden. “Hancock” med Will Smith lægger op til også at ville give en anderledes fortolkning af superhelterollen, hvor helten heller ikke umiddelbart besidder de ønskværdige dyder. I en tid, hvor biografsalene bugner af eksempler på genren, bliver der også nødvendigvis lagt et større pres på de enkelte film for, at de skal skille sig ud fra mængden. Der er trods alt en øvre grænse for, hvor mange jernmænd og grønne monstre der er plads til på markedet.

Gravatar

#1 filmz-grev_michal 15 år siden

Jeg, som mange andre synes også det er en rigtig trist udvikling.

Men mainstream publikummet har jo altid haft magten når de letfordærvelige trends skal sættes.

Vi må nok bare væbne os med tålmodighed indtil masserne bliver duperet til at blive facineret af noget andet, irriterer mig bare at det sikkert ikke bliver lige med det samme.

"Filmene" og den term bruger jeg ret løst omkring den genre, tager opmærksomheden fra de rigtige perler der bliver lavet - og det vil få den påvirkning at studierne også nedprioriterer investeringerne i samme.

Meget meget trist.
Gravatar

#2 filmz-Kadann 15 år siden

Med hensyn til superhelte, kan jeg anbefale "Comic Book Superheroes Unmasked", en glimrende dokumentar om superhelte, fra Supermans fødsel, til i dag, der primært koncentrerer sig om DC/Marvel.

Ikke helt i samme liga som ovenstående, men stadig en god dokumentar om Superman, kan også anbefales, "Look, Up in the Sky: The Amazing Story of Superman".
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#3 Riqon 15 år siden

Ganske god artikel.

#1 - Jeg ser det som en positiv udvikling. Tegneserier er et medie på lige fod med anden skønlitteratur, men det er til gengæld ærgerligt, at det er ét forlag, der dominerer så meget - at Stan Lee nærmest er den eneste idemager, man kender til.

Ønsker man at lave gode film med interessante historier med filosofiske og psykologiske dybder, så er tegnerie- superheltegenrerne spækket med fede oplæg, hvis bare man kunne se lidt længere end til Marvels frontfigurer. Et kig til Japan ville være fantastisk. Nej, personligt ville jeg aldrig se ned på en film, bare fordi dens historie første gang blev fortalt i en 'graphic novel' frem for en almindelig 'novel'.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#4 filmz-gofferoffer 15 år siden

#1

Er fuldkommen uenig.

#3

Er fuldkommen enig.

Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#5 filmz-grev_michal 15 år siden

#3

Jamen hvis de begynder at filmatisere "graphic novels" som ikke har noget med superhelte, monstre, overnaturlige ting, hentai fantasier etc etc, så ville jeg som gerne have et åbent sind i første omgang.






Gravatar

#6 lasher 15 år siden

#5

Jeg synes at "300" og "Sin City" er gode ex. på netop det !
Dog er begge "grafiske noveler" fyldt med overdreven action/vold. "The Spirit" er på vej og kigger vi på tegneserie hæfter så er "Tintin" også i støbeskeen !

#3

Jeg er også enig med dig men ligsom med filmatiseringer af bøger er de meget svingende i kvalitet !
Ex. på dette er "Blade I+II+III"(Marvel),"Batman og Robin"(DC)og "Spawn"(image) plus mange MANGE flere..

Fordelen ved Filmatiseringer af grafiske noveler er at du har skitsen til Storyboardet klar men det kan også være en begrænsning !

Ser frem til en dansk tegneserie som kommer på film(dog animeret) til efteråret - Rejsen til Saturn !
Shoot him again! His soul is still dancing!
Gravatar

#7 Hive 15 år siden

Jeg synes det er latterligt, at hade en film på forhånd, blot fordi den har en tegneserie som forlæg. Jeg ser sgu aldrig nogen sige "åh nej nu bliver endnu en bog filmatiseret igen". Hvorfor skal en tegneserie ses ned på i forhold til en bog uden billeder? "Almindelige" bøger er hverken nødvendigvis bedre eller mere voksne end deres tegnede søskende. Det er blot en anden måde at fortælle en historie på.

Javist kommer der mange superheltefilm for tiden. Jeg kan personligt rigtigt godt lide dem, og nyder opmærksomheden de får - selvom ikke alle resultaterne kommer ud lige godt. Men heldigvis er der jo ingen, der tvinger mig til at se dem. Så det går nok.

Der er da også flere forskellige filmgenre jeg personligt er ret trætte af (f.eks. Harry Potter og lignende film, spoof film, osv) - men jeg accepterer, at der skal være film for enhver smag. Det kan ikke forventes at jeg skal kunne lide samtlige film der kommer, og så længe der er publikum for en type film skal den da laves.

Jeg mener også at det er noget forbandet sludder, at sige at superhelte film tager fokus fra de virkeligt "gode" film. Hvilken slags film er det, der savnes? De mere "dybe" film, de anderledes film? Jamen de kommer da stadig. Og tror folk virkeligt, at der ville komme flere af dem, hvis der ingen superheltefilm kom? Der er nu engang et begrænset publikum for "anderledes" film. Der vil altid være et behov for mainstream film, og hvis det ikke var superhelte der pt. præger en stor del af mainstreammarkedet, ville det blot være en anden genre.

Ikke alle film behøver at udfordre intellektet, ikke alle film behøver at tage et vigtigt samfundsspørgsmål op eller være filosfisk anlagt. Nogle films eneste formål er blot at underholde, og gudskelov da for det. Nogle af os får af og til rigeligt af de "dybe" ting tvangsfodret i den virkelige verden, hvad end det er i form af arbejde, uddannelse, journalistiske nyheder eller privatliv - og så kan det sgu være rart med en god gammeldags omgang drengerøvsaction til at slå hjernen fra. Og på det punkt leverer superheltegenren nu engang.
Gravatar

#8 filmz-grev_michal 15 år siden

#6

Hvilken virkelighed lever du i hvis du ikke mener at Sin City og 300 er overnaturlige.... Må være et spændene nabolag i din by.

#7

Jamen hvis der bliver lavet spillefilm udfra tegneserier som ikke indeholder nogle af de ting jeg nævnte i #5 så vil jeg da ikke afvise det på forhånd.

Det er jo direkte det samme som at sige man ikke gider Uwe B film på forhånd.... Man har holdninger der er afspejlet af det makværk som er lavet op til nu - det er da kun naturligt.

Gravatar

#9 dolphinfriendly 15 år siden

#5 Et fint eksempel er "A History of Violence" - "30 Days of Night" er også ret udemærket som filmatisering af en GN.

Gravatar

#10 filmz-Kadann 15 år siden

#9 -

"Road to Perdition" også. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: