Af: Benway | Udgivet: 2008-05-28


Sydney Pollack var en alsidig herre og havde både evner i rollerne som instruktør, skuespiller og producer. Han oplevede sine største kommercielle succeser med film som “Mit Afrika”, “Vore bedste år” og “3 døgn for Condor” og var nomineret til en Oscar for bedste instruktion to gange, inden han vandt den i 1986 for “Mit Afrika”. Ikke desto mindre var han ikke blandt de instruktører, som man umiddelbart betragter som de største visuelle kunstnere. Hvor man kan tale om en distinkt stil hos hans samtidige som f.eks. Stanley Kubrick, Martin Scorsese eller Robert Altman, er det langt vanskeligere at sætte et navn på det Pollackske fingeraftryk.
Som billedmager var han så absolut kompetent, men han benyttede mest en mere anonym stil, der ikke påkaldte sig stor opmærksomhed, men som ikke desto mindre gav nogle særdeles smukke kompositioner. Han var i bund og grund måske mere en stor håndværker end en stor filmkunstner, men hans evner til at fortælle en historie og til at udnytte sine skuespilleres stjernepotentiale til det yderste var åbenlyse.

Det var næppe tilfældigt, at han excellerede som en fremragende skuespillersinstruktør. Den unge Sydney blev født i Lafayette i Indiana. Familien var jødiske indvandrere fra Rusland, og faderen arbejde bl.a. som professionel bokser. Sydney blev hurtigt forelsket i skuespil og tog til New York for at lære kunsten under den berømte Sanford Meisner og endte med selv at undervise i faget i adskillige år. Han flyttede til Hollywood, hvor han arbejdede med dialoger, indtil Burt Lancaster fik øje for den unge mands evner. Takket være Lancasters indflydelse blev Pollack sat til at instruere tv-serier, og han stod bl.a. bag kameraet på produktioner som “Flygtningen” og “The Alfred Hitchcock Hour”.
(Foto: flickr – manymeez)

I 1965 instruerede han sin første spillefilm, men det var med filmatiseringen af Horace McCoys hårdkogte “Jamen, man skyder da heste”, at han for alvor kom i søgelyset. Filmen fulgte en nådesløs maraton-dansekonkurrence under Depressionen, hvor deltagerne jages af sted trods søvnmangel og udmattelse, mens de krakelerer psykisk og fysisk under presset. Filmen er ikke mindst bemærkelsesværdig for en serie særdeles foruroligende kapløbssekvenser, som Pollack selv filmede med håndholdt kamera, samt for Gig Youngs og Jane Fondas skuespilpræstationer.


Det blev startskuddet til en lang karriere i Hollywood, hvor han stod bag utallige mindeværdige film. Pollack instruerede adskillige skuespillere i nogle af deres bedste roller, deriblandt den tilbageholdende Barbara Streisand i “Vore bedste år”, Dustin Hoffmans dobbeltrolle i “Tootsie” samt Meryl Streep i “Mit Afrika”. Sit mest frugtbare og langvarige samarbejde havde Pollack imidlertid med Robert Redford, og sammen lavede de ikke mindre end syv film. Heriblandt var nogle af Redfords allerbedste roller – ikke mindst som den forfulgte efterretningsmand i “3 døgn for Condor”, den viljesvage forfatter i “Vore bedste år” og den aldrende pokerspiller i “Havana”.

Trods succesen som instruktør mistede Sydney Pollack dog aldrig sin første kærlighed til skuespilfaget. Under indspilningen af “Tootsie” skændtes han konstant med Dustin Hoffman, hvilket fik Hoffman til at foreslå, at Pollack skulle spille rollen som hans irritable agent. Deres interne stridigheder fik gnister til at sprænges på lærredet, og scenerne med de to hører til filmens allerbedste. Herefter påtog Pollack sig løbende mindre roller i andre film, bl.a. i Stanley Kubricks “Eyes Wide Shut” og Woody Allens “Mænd og koner”. Efterhånden blev den typiske Sydney Pollack-rolle som lettere lurvet rigmand eller advokat en tilbagevendende og fornøjelig genganger i mange film.


Pollack viste også stor alsidighed i rollen som producer. Han stod bag så forskellige film som “De fabelagtige Baker Boys”, “Fornuft og følelse” og “The Talented Mr. Ripley”. Det bliver dog utvivlsomt som instruktør, at han primært vil blive husket. I den rolle havde han en duperende evne til at få tingene til at glide – at få det bedste frem i skuespillerne og at få fortalt historierne så effektivt som muligt. Han var en mainstream-instruktør, som lå i en meget solid arv til de klassiske fortællere som Howard Hawkes, Billy Wilder og William Wyler, og som byggede videre på den arv snarere end at omformulere den.

Herhjemme kom han i medierne i 1991, da han sagsøgte Danmarks Radio for at vise “3 døgn for Condor” i en beskåret pan/scan-udgave. Selvom Østre Landsret ikke ville forbyde metoden, så indrømmede de dog, at det var en form for kunstnerisk lemlæstelse, der var foregået. De havde ret, og heldigvis kan vi i dag opleve Sydney Pollacks imponerende værker, som det var meningen, de skulle ses. Ligesom den gamle mester havde ønsket det.

Sydney Pollack døde 26. maj i sit hjem, omgivet af sin familie, heriblandt sin kone gennem 50 år, sine to døtre og sin bror. Han blev 73 år.

Gravatar

#1 filmz-vassago 15 år siden

Da jeg læste:

"Under indspilningen af "Tootsie" skændtes han konstant med Dustin Hoffman, hvilket fik Hoffman til at foreslå, at Pollack skulle spille rollen som hans irritable agent. Deres interne stridigheder fik gnister til at sprænges på lærredet, og scenerne med de to hører til filmens allerbedste.

kunne jeg ikke lade være med at tænke på "Eyes Wide Shut" - i Jan Harlans film "Stanley Kubrick: A Life in Pictures", fortæller Tom Cruise, at Pollack var ved at drive ham til vanvid under indspilningen. Pollack insisterede på at tage en af deres scener om igen og igen. Den skulle være perfekt ned til mindste detalje - og scenerne med ham og Cruise, er også fulde af "filmmagi" :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#2 filmz-jonasgr 15 år siden

Ja og Cruise er sq ellers ikke en der normalt springer over hvor gærdet er lavest.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3 dslacker 15 år siden

Yngre TV-seere vil måske huske ham som Will's dameglade far i "Will & Grace".
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#4 blahblah 15 år siden

#1

Såvidt jeg husker er det Kubrick der vil tage scenen om og om igen, ikke Pollack. Det er Pollack der fortæller historien, om Kubrick, der jo var kendt for at bruge hundredevis af takes på bare et enkelt shot.
Gravatar

#5 filmz-vassago 15 år siden

#4: Jeg tjekkede lige et transcript - og det er faktisk Cruise, der fortæller om Pollack og ham selv. De skal tage scener om igen og igen for Kubrick, og Pollack kan tilsyneladende levere hans lines på ret mange måder - og Kubrick vil gerne se dem alle :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 Riqon 15 år siden

"da han sagsøgte Danmarks Radio for at vise "3 døgn for Condor" i en beskåret pan/scan-udgave" - i en hvaffor en udgave??
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#8 Riqon 15 år siden

#7 - OK! Ville jeg godt nok også sagsøge DR langt ind i Helvede for! :s
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#9 filmz-vassago 15 år siden

#7: Fedt at man slipper for at se på Anakin :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#10 filmz-Bruce 15 år siden

#9

LOL haha :D Ja, den burde jeg sgu have fanget. Den var sgu god ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: