Af: Michael Andersen | Udgivet: 2006-06-20


”Mission: Impossible III” – Michael Giacchino (Varèse Sarabande 302 066 733 2)
Med “Mission: Impossible III” har instruktøren J.J. Abrams taget springet fra den lille tv-skærm til biograflærredets store kanvas og med sig har han taget sin hofkomponist Michael Giacchino. Ikke overraskende bygger Giacchino sit score op omkring Lalo Schifrins “Mission: Impossible”-tema fra den oprindelige tv-serie og inkorporerer desuden et andet nummer fra serien, det såkaldte “The Plot”. Giacchino føjer selv to temaer til; et militaristisk tema for sikkerhedsagenturet Impossible Mission Force og et mere blødt et af slagsen til Ethan Hunt og dennes kærlighedsinteresse. Men det er nu ikke Giacchinos nævnte temaer som efterlader det store indtryk, men derimod hans øre for tempofyldte rytmer og et tydeligt engagement i at eksperimentere med orkesteret. Musikken er således meget energisk og tempofyldt, og meget mere helstøbt end Hans Zimmers flotte men stilmæssigt ekstremt rodet score til den forrige “Mission: Impossible” film. Helt på højde med Danny Elfmans brillante og legesyge score til den første film er Giacchinos bidrag ikke, men
ligesom Elfmans bidrag kræver det noget tilvænning for at kunne nydes. Larmende og kaotisk er nemlig hvad det er, og det vil sikkert ikke appellere til folk, der er tilhængere af den mere harmoniske filmmusik, men for os andre er der spænding og energi nok til at holde tempoet kørende på et soundtrack, som er direkte livsfarligt at lytte til imens man kører bil.

Et irriterende minus ved soundtracket er dog at Giacchinos glimrende update af Schifrins bongotromme-prægede version af “Mission: Impossible”-temaet – som Giacchino indspillede til filmens første teaser-trailer – desværre ikke er at finde på soundtracket. Kanye Wests udgave af temaet er heller ikke at finde på soundtracket og heldigvis for det. Det er den mest livløse og uinspirerende version til dato, specielt fordi grundmelodien lyder som om den bliver spillet på noget der lyder som en mellemting mellem en glædesløs harmonika og et sløvt tandlægebor.
1. Mission Impossible Theme 0:51
2. Factory Rescue 4:14
3. Evacuation 2:46
4. Helluvacopter Chase 3:14
5. Special Agent Lindsey Farris 2:46
6. Ethan and Julia 1:24
7. Humpty Dumpty Sat On a Wall 5:55
8. Masking Agent 3:41
9. Voice Capture 2:41
10. See You In the Sewer 1:45
11. Davian’s Brought In 2:06
12. Bridge Battle 4:13
13. Davian Gets the Girl 2:43
14. IMF Escape 2:44
15. Disguise the Limit 3:24
16. Shang Way High 3:38
17. The Chutist 1:59
18. Hunting for Jules 3:55
19. World’s Worst Last 4 Minutes to Live 4:11
20. Reparations 3:36
21. Schifrin & Variations 3:04
Total tid: 64:50

”Tombstone” (Expanded) – Bruce Broughton (Intrada 7098)
Året før Lawrence Kasdans stort anlagte film med Kevin Costner som westernlegenden Wyatt Earp, kom “Tombstone” den i forkøbet og takket være sin underholdende lige på og hårde facon, endte den også med at stjæle billedet fra sin gumpetunge efterkommer (James Newton Howards musikalske bidrag var dog en af den films bedste elementer). Scoret til “Tombstone” blev leveret af Bruce Broughton, som fulgte fortrinligt godt op på filmens stærkt melodramatiske, grænsende til det tegneserieagtige, univers. Broughton drog ikke mindst rigtig godt brug af filmens energiske ‘her kommer jeg’ stil, som resulterede i en omgang passioneret og sprudlende underlægningsmusik. Når man her adskillige år efter lytter til “Tombstone” er det tydeligt at det er mere modent i forhold til Broughtons tidligere western-score til ”Silverado”. Der er simpelthen mere saft og kraft i musikken, som bevises i filmens robuste hovedtema, og når det for alvor foldes helt ud til sidst i slutteksterne (scenen hvor de tre Wyatt-brødre side om side med
Doc Holliday spadserer hen imod, hvad der skal blive det vilde vestens mest berømte skudduel), er det svært ikke at overgive sig til dets slagkraftige og iørefaldende kvaliteter. Men også Brougthons øre for det mere elegante kommer bl.a. til udtryk i et flot nummer som ”Arrival in Tombstone”, der bl.a. indeholder en romantisk version af hovedtemaet. Scoret til “Tombstone” er med andre ord orkestermusik med krummer i, som er skrevet af en talentfuld komponist, der desværre også er alt for overset.

En stor del af “Tombstone”-scoret blev oprindeligt udgivet på cd omkring filmens premiere, men nu er der udkommet en finpudset 2-disc version, hvor det komplette score optræder i en flot og dynamisk lyd, som skriger på at blive spillet højt på anlægget. Denne nye udgivelse indeholder desuden en række bonus-numre som består af alternative versioner, kildemusik og logomusikken til filmens produktionsselskab, Cinergi Pictures, som blev skrevet af Jerry Goldsmith og fremført af Broughton.
1. Logo 0:23
2. Prologue/Main Title/And Hell Followed 3:52
3. A Family 2:05
4. Arrival In Tombstone 2:16
5. The Town Marshall/A Quarter Interest 0:51
6. Josephine 1:33
7. Gotta Go To Work 1:12
8. Ludus Inebriatus 1:18
9. Fortuitous Encounter/Wyatt & Josephine 5:19
10. Thinking Out Loud 0:30
11. Opium Den/Law Dog/You Got a Friend Coming 7:11
12. Virgil Thinks 0:56
13. The Antichrist/Gathering For A Fight/Walking to the Corral/OK Corral Gunfight 7:38
14. Aftermath 1:32
15. The Dead Don’t Dance/Behan Warns Josephine/Upping the Ante/Morgan’s Murder 5:17
16. Defections 1:00
17. Morgan’s Death 2:15
18. Hell’s Comin’/Wyatt’s Revenge 3:55
19. No More Curly Bill 0:39
20. The Former Fabian 1:36
21. Brief Encounters/Ringo’s Challenge/Doc & Wyatt 5:40
22. You’re No Daisy/Finishing It 3:58
23. Doc Dies 2:49
24. Looking at Heaven/End Credits 8:47
Total tid: 72:32

Disc 2:
1. Arrival In Tombstone (Alt. Intro.) 2:17
2. Josephine (short version) 1:03
3. Fortuitous Encounter (w/ Alt. Mid-section) 2:29
4. Morgan’s Death (short version) 1:50
5. Tombstone (Main Theme only) 2:28
6. Pit Orch. Warm-up 0:39
7. Thespian Overture 0:45
8. Tympani 0:06
9. Waltz 0:14
10. Piano/Cello Duet 0:35
11. Faust (“Danse Macabre”) 1:14
12. Thespian Overture (short) 0:30
Total tid: 14:10

Soundtrack-klassikeren: “Conan the Barbarian” – Basil Poledouris (Milan 5050466 3009 2 8)
Med “Conan barbaren” fik verden ikke kun øjnene op for en østrigsk steroidbombe, men slog også ørerne ud for Basil Poledouris’ fabelagtige score til filmen. Musikken er barn af den symfoniske filmmusiks opblomstring (som blev startet af John Williams’ stjernekrigsmusik), og er helt i stil med Arnold Schwarzeneggers skuespil – kraftfuldt og overdrevent – men i tillæg også fortryllende og poetisk, og ikke mindst propfyldt med fantastiske temaer, som gør det til et af de allermest mindeværdige scores i eventyr- og fantasy-genren. De fleste af numrene er meget melodiøse og storslåede i traditionen efter Miklós Rózsas episke scores fra 1950-60’erne. Scoret er således et perfekt miks mellem melodisk skønhed og rå kraft fremført af et talstærkt orkester med tilhørende kor, som giver den rette bombastiske og episke lyd. Lyden er dog lidt dateret, og andre udgivelser har også forsøgt sig med nyindspilninger af dele af musikken, men trods en forbedret lydkvalitet har ingen endnu overgået originalens rå og følelsesladet udtryk.
Et par år efter den første Conan-film udkom “Conan den uovervindelige”, som igen havde Poledouris med ombord, men filmen var langt fra inspirerende nok til at han kunne følge op på musikken fra 1982, som absolut er Basil Poledouris’ største værk til dato.

Den bedste gengivelse af musikken på cd kommer fra Varèse Sarabande, men desværre er den udgået og meget svær at få fingre i. Milan Records udsendte i 2003 deres version, som desværre er 20 minutter kortere end Sarabandes, men som til gengæld indeholder filmens prolog fremført af skuespilleren Mako og akkompagneret af Poledouris. Takket være den længere spilletid anbefales det derfor at søge efter en evt. brugt version af den udvidede Sarabande-udgave.
1. Prologue/Anvil of Crom 3:39
2. Riddle of Steel/Riders of Doom 5:38
3. The Gift of Fury 3:50
4. Column of Sadness/Wheel of Pain 4:09
5. Atlantean Sword 3:51
6. Theology/Civilization 3:14
7. Love Theme 2:10
8. The Search 3:09
9. The Orgy 4:14
10. The Funeral Pyre 4:39
11. Battle of the Mounds Pt. 1 4:53
12. Orphans of Doom/The Awakening 5:32
Total tid: 49:05

Filmzcore
Som de fleste ved skal man ikke tage polls alt for alvorligt, og en gang imellem dukker der nogle op som man slet ikke kan tage alvorligt, som f.eks. da Classic FM fornyeligt postede lytternes bud på de 100 bedste filmmusikstykker igennem tiderne. Ved første øjekast virker listen meget tilforladelig; John Williams præger listen, “Star Wars” er i top 5, osv. Men kigger man lidt nærmere fremstår listen også noget komisk og ikke mindst ret bizar. F.eks. kan man ikke finde et betydende og populært værk som “Psycho” på listen, men til gengæld er der blevet en 18. plads til Klaus Badelts ‘udødelige klassiker’, “Pirates of the Caribbean”. Listen afslører også at Mozart har arbejdet sammen med både John Barry og Thomas Newman, og selvom den ikke modtog førstepladsen, er Hans Zimmers “The Last Samurai” åbenbart alligevel dobbelt så god som alle de andre, da den både optræder på 45. og 98. pladsen!

Den “komplette” liste
Læs tidligere Soundtracks

Gravatar

#1 duuk74 17 år siden

Herligt at se at Basils Conan har fundet vej til de evige musikhaller. Det er nok mit favorit filmmusik album. En fryd at lytte til, selv uden at se filmen. Det kan jeg ikke sige om meget andet film musik - jo måske lige Shore's LOTR. (hvilket jeg faktisk synes minder en smule om)
Musikken emmer simpelthen af herlig middelalder stemning, krydret med kultiske klokker og kor.
På Conan mestres det episk bombastiske - men også det meditative, sprælske og dystre.
Et herligt varierende album - 10/10.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#2 Patriarch 17 år siden

Enig - fantastisk score.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: