Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-01-02


De fleste amerikanske firmaer frygter ham. Politikere undgår ham. Hans metoder er anderledes og diskutable. Hans bog, “Stupid White Man”, har ligget på den amerikanske bestsellerliste i over 9 måneder. Hans navn er Michael Moore.

Michael Moore er kendt for at sparke til Hollywood og deres måde at lave film på: ”Det virksomhedsbaserede Hollywood har dræbt filmene. Filmmogulerne som sad på magten i det gamle Hollywood, dumme svin de måtte have været, var der i det mindste for at lave film. De var ikke interesseret i at drive en olie virksomhed oveni”. Han fortsætter sin harme: ”Hvorfor laver de ikke film som respekterer folks intelligens? Folk er ikke så dumme. O.k. Jeg lever i et land med 280 mio. indbyggere, hvor omkring de 100 mio. er idioter. Så er der stadig 180 mio. tilbage, som fortjener noget bedre end det Hollywood sender på gaden”.
Med sin nyeste dokumentarfilm, ”Bowling For Columbine”, er han ude efter amerikanernes besættelse af håndvåben. I filmen stiller Moore spørgsmålstegn ved Amerikas kærlighed til våbnene. I et land hvor en bestemt bank tilbyder kommende kunder et håndvåben, som tak for at de åbner en konto i banken, virker det som om at de overhovedet ikke stiller spørgsmål ved farerne af en så liberal våbenpolitik. Det var en af grundene til at Moore begyndte på filmen: ”Er der slet ikke nogle der syntes at det er lidt farligt at uddele gratis våben i en bank?”
Men det var alligevel en helt bestemt episode der fik ham i gang. På Columbine high school i Colorado, skød to unge mænd 12 medstuderene og en lærer. At hans metoder er anderledes beviser han bl.a. ved at taget et af ofrene fra Columbine, som sidder i kørestol og stadig har nogle pistolkugler i kroppen, med til K-Marts hovedkvarteret – firmaet der solgte de selvsamme kugler som nu sidder i den rullestolkørende elev. Han er bare kommet for at levere varerne tilbage! Moore ser de mange våben i Amerika som et udtryk for frygt:

”Jeg vil sige at den største fjende er os selv, amerikanerne. Vi er blevet suget ind i en kultur af frygt, vi har ladet os manipulerer af dem som sidder på magten, og så går vi ud og køber alle disse våben. Efter 9/11 steg salget af tyverialarmer voldsomt. Hvad fanden var det for noget? Tyverialarmer og flyterrorister – hvad er der galt med os? Så dumme kan vi da ikke være?”.
Men Moore er ikke interesseret i at prædike, han er selv medlem af National Rifle Association (NRA). En forening skuespilleren Charlton Heston er formand for. Heston optræder også i dokumentarfilmen. Moore havde i to år forgæves forsøgt at få et interview med manden, der spillede Moses i “De Ti Bud” (“The Ten Commandments”), lige indtil Moore købte et kort, et af disse såkaldt L.A-starmap, hvor man se hvor de kendte bor i Los Angeles: ”Jeg fandt ud hvor han boede og ringede så på døren, og lige pludselig hørte jeg Moses stemme. Jeg blev meget forbløffet”.
På den måde fik Moore spurgt Heston om hvordan det kunne gå for sig at NRA afholdte store våben forsamlinger bare et par dage efter Columbine episoden – tilmed i den samme stat. Moore fortsætter: ”Jeg var ikke ude på at gøre grin med ham. Jeg var bare interesseret i høre om han havde noget at undskylde”.

Michael Moore planlægger ikke særligt meget inden han begynder at optage, for som han selv siger: ”Det bliver en meget mere interessant film hvis publikum er med på den samme opdagelsesrejse som jeg er:. Han endte med 200 timers optagelser: ”Jeg optager alting, og så finder jeg ud af hvad der virker bagefter”.

Men det er også her at nogle anser Moores journalistiske metoder som diskutable. I 1989 indspillede Moore en anden dokumentarfilm, “Roger Og Mig”, hvor han opsøgte General Motors fordi de lukkede deres bilfabrikker i Moores hjemby Flint – som betød af byen endte i stor arbejdsløshed. Og da Roger Smith, General Motors direktør, ikke var interesseret i tale med Moore, så fokuserede filmen kun på lukningen af fabrikkerne ud fra arbejdernes synsvinkel. Moores føromtalte metode med at finde filmenes temaer bagefter, betød også at udtalelser som ikke var optaget i forlængelse af hinanden godt kunne være hæftet sammen – så man fik fornemmelsen af de var optaget efter hinanden alligevel.

“Bowling For Columbine” får biogafpremiere 17/1 2003.

Interviewkilde: Hot Dog #30


[h2]Ugens biograf premierer[/h2]

Fredag 10/1

[li]”Ali G Indahouse”

[li]”It’s All About Love”

[li]”The Fast Runner” – “Atanarjuat”

[h2]Ugens DVD-premierer[/h2]

Mandag 6/1

[li]”Ted Bundy”

[li]”The Man Who Wasn’t There”

Tirsdag 7/1

[li]”Slim Slam Slum”

[li]”De Nådesløse: Special Edtion” – “Unforgiven: Special Edition”

[h2]Ugens mest seværdige filmz på dansk tv[/h2]

Lørdag 4/1

[li]TV.3 23.05 — ”Clockers” (1995)

[li]DR.1 23.20 — ”Den Gale Kong George” – “The Madness Of King George” (1995)

[li]TVD2 02.55 — ”Slaget Om England” -“Battle of Britain” (1969)

Søndag 5/1

[li]Zulu 12.00 — ”At Være Eller Ikke Være” – “To Be Or Not To Be” (1983)

[li]DR.2 16.55 — ”Nøglen Under Måtten” – “The Apartment” (1960)

[li]TVD1 17.20 — ”Bill Og Teds Uovertrufne Eventyr” – “Bill & Ted’s Bogus Journey” (1991)
”Pleasantville” med Tobey Maguire og Reese Witherspoon.

David og Jennifer bliver suget ind i et sort/hvid tv-program, Pleasantville. Deres indtræden vender op og ned på det konservative univers.

David: ”We’re supposed to be in school”.
Jennifer: ”We’re supposed to be at home, David. We’re supposed to be in color!”.
[li]DR.2 20.50 — ”Pleasantville” (1998) (se billedtekst)

[li]DR.1 21.15 — ”De Frygtløse – “True Grit” (1969)

Mandag 6/1

[li]TV.3 20.00 — ”Tilfældige hjerter” – “Random Hearts” (1999)

[li]TV3+ 21.00 — ”Hævn For Dollars” – “Per Qualche Dollaro In Più” (1965)

[li]TV.3 22.40 — ”The Real Blonde” (1997)

Tirsdag 7/1

[li]Zulu 20.25 — ”Dødbringende Måben” – “National Lampoon’s Loaded Weapon 1″ (1993)

[li]TV.3 21.50 — ”Den Blå Lagune” – “The Blue Lagoon” (1980)

Onsdag 8/1

[li]TV.3 20.00 — ”Jerry Maguire” (1996)

[li]TV3+ 22.45 — ”Tina: What’s Love Got To Do With It” (1993)

Torsdag 9/1
”Batman” med Jack Nicholson og Michael Keaton.

Gotham, mørk og dyster. Kun “beskyttet” af et hovedsageligt korrupt politikorps. Da en fyr ved navn Jokeren dukker op er byen igen usikker…indtil en sort ridder dukker op.

Jokeren: ”I’ve been dead once already; it’s very liberating. You might think of it as… therapy”.

[li]DR.2 20.30 — ”Batman” (1989) (se billedetekst)

[li]Zulu 20.50 — ”Aliens: Det Endelige Opgør” – “Aliens” (1986)

[li]TV3+ 21.00 — ”The Mighty: Den Frygtløse” – “The Mighty” (1998)

Fredag 10/1

[li]Zulu 20.00 — ”Den Sidste Forførelse” – “The Last Seduction” (1994)

[li]Zulu 21.50 — ”Tegnet” – “The Omen” (1976)

[li]DR.2 23.30 — ”Tilværelsens Bagside” – “Nil By Mouth” (1997)

[li]TV.2 23.35 — ”Stalingrad” (1992)

Ugens filmz er tilbage i næste uge med flere filmz.

Gravatar

#1 dyg 21 år siden

Glæder mig til Bowling for Columbine...Han er en sej gal mand.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#2 MikkelHJ 21 år siden

Lige siden jeg opdagede Den Frygtelige Sandhed på Zulu har jeg været fascineret af Michael Moore og hans evne til at fortælle en historie og illustrere den med absurde virkemidler.

Han dækkede på et tidspunkt en historie om, at flere og flere afro-amerikanere bliver skudt af politiet, fordi de bærer "våbenlignende" genstande. Han gav byens afro-amerikanere et tilbud om at udskifte deres gamle tegnebog med en orange og afleverede derefter spanden med gamle tegnebøger til politiet. En mobiltelefon blev spraymalet med orange farve, så politiet ikke tog fejl.

Derfor måtte jeg se Bowling For Columbine, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Den film gav mig virkelig noget at tænke over og viste mig, hvor grotesk verden kan være.
Don't you dare take Miles. You can take the children, but you leave me my monkey.
Gravatar

#3 filmz-vassago 21 år siden

Ret fed dokumentar-film, ikke mindst fordi Moore er så åben og ærlig, og han prøver virkelig på at finde en forklaring på hvor der er så mange mord i USA.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: