Af: Michael Andersen | Udgivet: 2004-01-18


Over alt i verden udspringer der nye filmfestivaler. Festivalerne i Berlin, Cannes og Venedig er måske de væsentligste, men Robert Redfords Sundance Film Festival kan efterhånden regnes som en alvorlig konkurrent. Festivalen har i mange år været den vigtigste platform for de uafhængige film. Men festivalens stigende popularitet har også tiltrukket flere investorer og øget konkurrencen, som igen har øget udbuddet af film, men samtidig gjort at det er sværere for de nye og uprøvede filmskabere at komme til.

Robert Redfords engagement i festivalen voksede ud af den modstand som han stødte på fra de store filmstudier i Hollywood. Det var vanskeligt at finde midler til de mere udfordrende projekter. I protest skabte han derfor en modpol til Hollywood. Først overtog han US Film Festival. Derefter omdøbte han den til Sundance Film Festival. Her har han også skabt The Sundance Institute, hvor filmfolk mødes til workshops, som resulterer i film med kunstnerisk sigte. Altså et forum for filmskabere som kan tillade sig at være total uafhængig af Hollywood.
Festivalen havde dog trange kår til at starte med: ”I begyndelsen kunne vi dårligt trække folk fra gaden ind i biografen,” har Redford udtalt til New York Times. Det var ikke før at Steven Soderbergh fremviste sin debutfilm “Sex, Lies, and Videotape” at der blev lagt mærke til festivalen. Filmen gik derefter sin sejrsgang verden rundt. Navne som Paul Thomas Anderson, Darren Aronofsky, Ethan og Joel Coen, Robert Rodriguez, Bryan Singer, Todd Solondz og Quentin Tarantino har alle vist deres debutfilm her. Redford: ”I dag kan man i festivaltiden nærmest ikke gå på gaden. Omkring 20.000 mennesker besøger os hvert år.”
Selvom festivalens program er præget af de amerikanske film, er der også begyndt at dukke udenlandske film op på festivalen. I 2003 var Danmark repræsenteret med ikke mindre end fem film; “Fear X”, “Elsker Dig For Evigt” og “It’s All About Love”, samt dokumentarfilmene “De Lutrede” og “Nye scener fra Amerika”. Nicolas Winding Refn talte i den anledning med Politiken:

”Sundance er business, og når vi taler om filmdistribution i Nordamerika, er det i Sundance, det sker. Det er jo en filmfestival, der er oprettet for at skabe opmærksomhed omkring de såkaldte independentfilm. Der er vel 5.000, der gerne vil på programmet hvert år. Kun 200 bliver valgt ud, og når man forsøger at komme med som europæer, skal man først hele vejen uden om de amerikanske ansøgere.”

Filmproducenten Vibeke Vindeløw fra Zentropa Film fortalte også at: ”Hvis man vil sælge sin film til markedet i Nordamerika, er der ikke noget bedre sted end Sundance. Alle er her. Filmdistributørerne, biografejerne, alle.”I år vil der også være danske film at finde i Sundance. “Dogville”, “De Fem Benspænd” og “Pagten”, men ligesom sidste år opfylder ingen af de danske indslag kravet for at deltage i konkurrence. Det er forbeholdt film med væsentlig amerikansk finansiering. Dog er den danske producent Thomas Mais første amerikanske film, “One Point 0”, udtaget til hovedkonkurrencen i Sundance.
Hollywoodnavne som John Turturro og Nicole Kidman i udfordrende film (“Fear X”, “Dogville”) har bl.a. afholdt de danske indslag fra decideret at have henvendt sig til et begrænset publikum eller et stort Hollywood-mainstream publikum, men i stedet nærmere en mellemting. Det samme gælder for selve Sundance-festivalen. Der er sket en sammensmeltning af begreberne. Samtidigt med at de uafhængige film generelt er blevet mere populære, har de også tiltrukket flere penge. Flere Hollywoodselskaber har derfor skabt deres egne ‘uafhængige’ selskaber, som gør flere af filmene på festivalen mindre uafhængige
og eksperimenterende som de var ved festivalens fødsel – men samtidigt har de små film også fået glæde af flere penge og kendte ansigter. Sundance er i tillæg til udgangspunktet blevet en salgs affyringsrampe for de uafhængige film i den dyrere ende, med store skuespillernavne på rollelisten.

Som publikum er det bestemt ikke nogen dårlig ting at de uafhængige og mainstreamgenren har tilnærmet sig hinanden. Men den hårde konkurrence har gjort det vanskeligere for uprøvede talenter at komme til. Som en af folkene bag planlægningen af Sundance, Geoff Gilmore, har udtalt: ”Det er svært at lave en film for 100.000 dollar, der er succesrig, og den uafhængige verden er i dag i høj grad drevet af kommercielle beslutninger.”

Ironisk nok dukkede der i 1994 et modstykke op til Sundance-festivalen. Akkurat som Redford oprettede sin festival i trods, oprettede en lille gruppe filmskabere deres egen festival i området, Slamdance – fordi deres film blev afvist af netop Sundance-festivalen. ”Sundance er modnet og viser efterhånden flere film med penge og succes bag sig. Mange bruger Sundance til at markedsføre deres film. Det er meget kløgtigt gjort af Sundance at tiltrække al denne opmærksomhed, og der er ikke noget i vejen med det. Men vi har andre mål,” fortalte Slamdances leder, Peter Baxter, til Berlingske Tidende: ”Hvor livet er lettere på Sundance, hvis man allerede har et par uafhængige succeser bag sig, satser Slamdance udelukkende på nyt, uprøvet talent uden distributionsaftaler og markedsføringsmaskineri. “Vi er en festival af filmfolk for filmfolk.”

I 1996 viste festivalen Greg Mottolas film “Daytrippers” (produceret af Steven Soderbergh), som Sundance havde afvist. Filmen blev bl.a. en succes på Cannes-festivalen. Christopher Nolans Slamdancefilm “Following” skaffede ham så meget opmærksomhed, at han kunne producere Sundance-hittet “Memento”. For at det ikke skal være løgn har Slamdances succes affødt en hel serie af nye undergrundsfestivals, bl.a. No Dance som kalder sig ”et alternativ til det alternative”

”2004 Sundance Film Festival” kører fra 15. – 25. Januar.



Fredag 23/1

[li]”Anything Else”[/li]

[li]”Forbrydelser”[/li]

[li]”Matchstick Men”[/li]

[li]”Out of Time”[/li]


Mandag 19/1

[li]”Igby Goes Down”[/li]

Tirsdag 20/1

[li]”Bruce den Almægtige” – “Bruce Almighty”[/li]

Onsdag 21/1

[li]”Identity”[/li]


Mandag 19/1

[li]TV3+ 21.50 ”Enlig Pige Søger” – “Single White Female” (1992)[/li]

Tirsdag 20/1

[li]TVD1 21.00 ”Flirting” (1991)[/li]

Onsdag 21/1

[li]TVD1 21.00 ”Før Deadline” – “The Paper” (1994)[/li]

Torsdag 22/1

[li]Zulu 20.00 ”Mrs. Doubtfire” (1994)[/li]

[li]TV3+ 21.00 ”Starship Troopers” (1997)[/li]
”Lola”
Med Franka Potente og Moritz Bleibtreu.

Lola elsker Manni. Han lige mistet sin taske indeholdende 100.000 DM, som han skulle aflevere til en gangster inden kl. 12. Nu ringer han til Lola og foreslår, at de plyndrer en bank. Lola foreslår, at de i stedet prøver at finde tasken med pengene. De har 20 minutter, og det gælder liv eller død.

Fortælleren: ”Wer sind wir? Woher kommen wir? Wohin gehen wir? Woher wissen wir, was wir zu wissen glauben?”
[li]DR.1 22.30 ”Lola” – “Lola Rennt” (1998)[/li]

Fredag 23/1

[li]TV.2 21.40 ”Sidste Spil” – “Rounders (1998)[/li]

Lørdag 24/1

[li]TV.3 23.55 ”Jason og Det Gyldne Skind” – “Jason and the Argonauts” (1963)[/li]

[li]Zulu 01.25 ”Farvel, Min Elskede” – “Farewell, My Lovely” (1975)[/li]

Søndag 25/1

[li]DR.2 16.50 ”My Fair Lady” (1964)[/li]


”An Evening with Kevin Smith”

Disk 1:

[li]1. Find “Subtitles”. Tryk til HØJRE indtil blomsten bliver orange. Tryk ENTER.[/li]

[li]2. Find “Subtitles” og tryk ENTER. Find “ENGLISH” og tryk til VENSTRE to gange. Tryk ENTER.[/li]

[li]3. Find “Subtitles” og tryk ENTER. Tryk NED indtil “Main Menu” er fundet. Tryk VENSTRE to gange. Tryk på Smith’s orange fod.[/li]

[li]4. Find “Scene Selections” og tryk ENTER. Tryk OP indtil Smith’s briller bliver hvide. Tryk ENTER.[/li]

[li]5. Find “Scene Selections” og tryk ENTER. Tryk til HØJRE. Tryk NED to gange og tryk ENTER.[/li]
Disk 2:

[li]1. Find “Play Movie” og tryk OP indtil Smilie Face bliver orange. Tryk ENTER.[/li]

[li]2. Find “Subtitles” og tryk ENTER. Find “English”. Tryk til HØJRE to gange. Tryk ENTER.[/li]

[li]3. Find “Scene Selections” og tryk ENTER. Tryk NED to gange. Tryk på Smith’s sko.[/li]

[li]4. Find “Trailers og tryk ENTER. Finder “Spider-Man”. Tryk til HØJRE. Tryk ENTER.[/li]

Læs tidligere Ugens filmz.

Gravatar

#1 Corgan 20 år siden

Lige en lille flue, som admin kan hygge sig med:

1. Find "Subtitles". Tryk til HØJRE RIGHT button until blomsten bliver orange. Tryk ENTER.

Mon det skal omformuleres?
Gravatar

#2 Michael Andersen 20 år siden

Mon? :) Tak. I'm on it.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#3 lagoni 20 år siden

I opløbet i Sundance om en pris for bedste dokumentar, er en film om en mand der besluttede sig for kun at spise mad fra McDonalds i 30 dage og så filme det hele. Det skal nok blive sjovt at se :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#4 davenport 20 år siden

Bare det var mig !!!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#5 davenport 20 år siden

Vent.. Det ER mig!!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: