Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-02-08


David Cronenberg er manden bag film som “Scanners”, “Fluen”, “Nøgen Frokost” (“Naked Lunch”) og “Den Døde Zone” (“The Dead Zone”). De fleste af hans film omhandler ofte om indviklet temaer i bizarre indpakninger. Psyken og fysikkens forunderlige verden. I “Videodrome” bliver James Woods figur plaget af hallucinationer pga. en afhængighed af de såkaldte snuff-film, hvor nogen i virkelighed bliver slået ihjel. Det skal nævnes at han også har lavet film hvor der vokser kønsorganer under armene på en kvinde, og en anden hvor et par tvillingebrødre udfører gynækologiske operationer på deforme kvinder.

Selveste Martin Scorsese var angiveligt bange for at møde Cronenberg den første gang. ”Du instruerede “Taxi Driver”, og alligevel var du bange for at møde mig?” svarede Cronenberg. Han bliver tit betegnet som splatterfilmsinstruktør, men det er den nemme løsning. Filmene er som regel intelligente, men samtidigt er de også er kolde, og opnår derfor først anerkendelse senere hen, når det frastødende førstehåndsindtryk har lagt sig.
“Nøgen Frokost” er baseret på William S. Burroughs’ mesterværk af samme titel, som løseligt er baseret på Burroughs’ eget liv. Der knytter sig en bizar men interessant forhistorie til bogen/filmen. I 1951 boede Burroughs sammen med sin kone i Mexico. I et beruset øjebliks stupiditet besluttede de sig for at lege William Tell (manden der kunne ramme æblet på hovedet af sin søn). Han gjorde sin pistol klar imens hun satte sit tomme glas på hovedet. På kort afstand lykkes det ham at ramme hende lige i panden – hun døde på stedet. “Nøgen Frokost”, hans første roman, udkom otte år efter. Han er senere kommet til den forfærdende konklusion at episoden er den eneste grund til at han blev forfatter.

Sammenstød
Kendetegnene ved de fleste af Cronenbergs film er at de er udfordrende og efterlader publikum uden den sædvanlige tilfredsstillelse som Hollywood har vænnet publikum til. Et antiklimaks der er med til at splitte publikum i to. Det blev bogstaveligtgjort da “Crash” havde verdenspremiere i Cannes, hvor den ene del af salen buede kraftigt og den anden del udtrykte sig jublede. Filmen handler om overlevende trafikofre som dyrker sex i bilvrag – den eneste måde de kan føle sig rigtigt levende på. “Crash” skabte store overskrifter, specielt i England, hvor censuren kæmpede for at forbyde filmen, men måtte nøjes med at klippe og klistre kraftigt i filmen i stedet.

Forstyret seksualitet er ofte et af de gennemgående temaer i Cronenbergs film. I “eXistenZ” var der ingen nøgenscener, det foregik kun på et metaforisk plan. Selv titlen antyder ordet sex (hvis man læser de store bogstaver bagfra).
Nu er Cronenberg på gaden med “Spider” med Ralph Fiennes i hovedrollen som Dennis “Spider” Cleg. Efter at Cleg er blevet udskrevet fra et sindssygehospital besøger han sit gamle barndomshjem. Men noget er helt galt. Han begynder igen at opleve de hændelser der førte til hans galskab.

Edderkoppens spind og forviklinger er metaforer for Spiders forstyret sind. Dennis Gleg bliver kaldt Spider fordi han omgiver sig med beskyttende psykologiske og, som man kan se på billedet, hjemmelavede, spind.

[h2]
[/h2]
”Jagten På Den Forsvundne Skat På Mars”
Af en eller anden mærkelig grund har Cronenberg fået mange tilbud om at lave store mainstream-film. “The Truman Show”, “Top Gun” og “Flashdance” er nogle af dem. “Iskoldt Begær 2” (“Basic Instinct 2”) var med Cronenberg ved roret gået ind i de første faser af produktionen, men producenterne fik kolde fødder, de var bange for at det ville blive for perverst. Det var faktisk også meningen at Cronenberg skulle have instrueret “Sidste Udkald” (“Total Recall”):

”Jeg ville have haft at William Hurt skulle spille hovedrollen. Jeg brugte tolv måneder på at omskrive manuskriptet, og så en dag sad jeg i et rum fyldt med mennesker der alle sagde: “Du har lavet Philip K. Dick-versionen. Det er vi ikke interesseret i. Vi vil se “Jagten På Den Forsvundne Skat På Mars”. Jeg prøvede at lave noget som jeg syntes var tro mod Phil Dick, og min egen udviklet forståelse af hvad hukommelse er. Filmen kunne faktisk til en hvis grad have endt mere som “Spider”, som også er en undersøgelse af hukommelsen, og hvordan den er en skabt ting, og ikke en videodokumentar af ens fortid, men noget man kan opgradere, forandre, ændre og redigere. Til en vis grad er hukommelsen ens identitet, og i “Sidste Udkald”s tilfælde var det noget som jeg virkelig var gået i dybden med.”

Så selvom at de store budgetter er lokkende, bliver David Cronenberg nok aldrig den helt store mainstream-darling:

”Som underholder har man et ønske om at få folk til at elske en. Men som kunstner er det meninger, diskussioner og debatter som man er interesseret i at fremprovokere. Det er målet med det jeg laver.”

Klik her for at læse DVD-anmeldelsen af “Spider”.

Klik her for at læse et interessant og anderledes interview med David Cronenberg og William S. Burroughs.

Interviewkilde:
www.bbc.co.uk
Empire #164



Fredag 14/2

[li][url=movie-view.php?id=532]”Orkidè-tyven”[/url]


Mandag 10/2

[li][url=movie-view.php?id=103]”Yamakasi”[/url][/li]

Tirsdag 11/2

[li][url=movie-view.php?id=535]”Black Knight”[/url][/li]

Onsdag 12/2

[li][url=movie-view.php?id=138]”The Sum Of All Fears”[/url][/li]


Lørdag 8/2

[li]DR.1 20.50 ”Saturday Night Fever” (1977)[/li]

[li]TV.2 20.50 ”Ace Ventura: Detektiv” – “Ace Ventura: Pet Detective” (1994)[/li]

[li]TV.3 21.00 ”Pretty Woman” (1990)[/li]

[li]TV.3 23.30 ”Uorganiseret kriminalitet” – “Bottle Rocket” (1996)[/li]

[li]TV.2 23.50 ”Bus Stop” (1956)[/li]

[li]TV.3 03.20 ”Den Store Læge” – “Magnificent Obsession” (1954)[/li]

Søndag 9/2

[li]Zulu 16.10 ”Frankenstein Junior” – “Young Frankenstein” (1974)[/li]
“Citizen Kane” med med Orson Welles og Joseph Cotten.

Den ukronede bladkonge Charles Foster Kane er død. Hans sidste ord var Rosebud, og en journalist får til opgave at finde ud af, hvad det betød. Hans undersøgelser opruller en grum historie om den amerikanske drøm.

Charles Foster Kane: ”You’re right, I did lose a million dollars last year. I expect to lose a million dollars this year. I expect to lose a million dollars next year. You know, Mr. Thatcher, at the rate of a million dollars a year, I’ll have to close this place in… 60 years.”

[li]DR.2 16.40 ”Citizen Kane” (1941) (Se billedtekst)[/li]

[li]DR.2 20.40 ”Michael Collins” (1996)[/li]

[li]TV.3 21.00 ”Bad Boys” (1995)[/li]

Mandag 10/2

[li]TV.3 21.00 ”Indiana Jones Og Det Sidste Korstog” (1989)[/li]

Tirsdag 11/2

[li]TV.3 20.00 ”Die Hard Mega Hard” – “Die Hard With A Vengeance” (1995)[/li]

[li]TV3+ 20.00 ”Stegte Grønne Tomater” – “Fried Green Tomatoes” (1991)[/li]

[li]Zulu 20.30 ”Angel Baby” (1995)[/li]

Onsdag 12/2

[li]Zulu 21.05 ”Kærlighedens Grænser” – “Music Box” (1989)[/li]

[li]TV3+ 21.55 ”Boyz ‘N The Hood” (1991)[/li]

Torsdag 13/2

[li]DR.2 20.40 ”Mansfield Park” (1999)[/li]

[li]Zulu 20.55 ”Forsvundet Sporløst” – “The Vanishing” (1993)[/li]

[li]TV3+ 21.00 ”The Ghost and the Darkness” (1996)[/li]

[li]DR.2 23.30 ”Edderkoppekvindens Kys” – “Kiss Of The Spider Woman” (1985)[/li]

Fredag 14/2

[li]TVD1 21.00 ”Da Harry Mødte Sally” – “When Harry Met Sally” (1989)[/li]
“De Uovervindelige” – “The Untouchables” med Sean Connery og Kevin Costner

I 20’ernes Chicago styrer Al Capone alt og alle, inklusive politikere og betjente, med hård hånd. Kun politimanden Elliot Ness tør sætte sig op mod gangsterkongen, og sammen med nogle få udvalgte mænd forbereder han sig til det endelige opgør med Al Capone.

Al Capone: ”I want this guy dead! I want his family dead! I want his house burned to the ground! I want to go there in the middle of the night and piss on his ashes!”

[li]DR.1 21.40 ”De Uovervindelige” – “The Untouchables” (1987) (se billedtekst)[/li]

[li]TV.2 22.50 ”Bleeder” (1999)[/li]

[li]DR.1 23.35 ”Blue Sky” (1994)[/li]


The Godfather Trilogy Box Set
På Ekstra materiale discen, skal man gå ind i “Set Up” og trykke til højre på fjernbetjeningen. Klik på jordkloden.

På samme disc: Gå til “Galleries” og derefter til “DVD Credits” Bliv ved med trykke på “Next” indtil man ikke kan komme længere.

På samme disc: Gå til “Filmmakers” sektionen og vælg Mario Puzos biografi. Tryk til venstre to gange på fjernbetjeningen. Tryk på det store dollar tegn.

Skriv ny kommentar: