Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-03-15


Martin Scorsese er blevet kaldt mange positive ting, heriblandt Amerikas største nulevende instruktør, men sandheden er, at han i lang tid ikke har instrueret en film som kan måle sig med hans fine omdømme. Hans seneste film der fortjener at bære prædikatet fremragende er “Goodfellas” fra 1990.

“Gangs Of New York” har i over 30 år rumsteret inde i hovedet på Martin Scorsese. Han læste Herbert Asburys bog af samme navn helt tilbage i 1971 og havde første udkast af et manuskript klar i 1977. Men først nu, 25 år og 100 mio. dollars senere, er hans drøm gået i opfyldelse – og det har ikke været uden problemer…

Men lad os først lige tage et kig på New York anno 1800-tallet. I 40’erne og 50’erne valfartede helt op til 15.000 irske immigranter om ugen til New Yorks havne. Arbejderklasserne i byen var delt op i flere forskellige bander, The Plug Uglies, The Swamp Angels, The Night Walkers og The Dead Rabbits.

Da præsident Abraham Lincoln i 1863 indkaldte alle byens raske mænd til at aftjene deres værnepligt i Borgerkrigen, kunne de rige af New Yorks mænd slippe for pligten mod betaling af 300 dollars. Det fik middelklassen/banderne, som ikke havde mulighed for at skrabe det beløb sammen, til at gå amok. I fire dage og fire nætter oplevede byen de største optøjer i amerikansk historie nogensinde. Filmen bruger disse episoder som baggrund til at fortælle sin historie om den irske Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio) og hans hævntørst mod William Cutting (der bærer “kælenavnet” Bill The Butler) som dræbte Vallons fader.
Af finansielle grunde blev produktionen af “Gangs Of New York” flyttet til Cinecittà filmstudierne i Rom. Men at flytte den store produktion væk fra USA og dets mange journalister betød også at rygterne begyndte at svirre; filmen var gået langt over sit budget. DiCaprio tottes med Day-Lewis. DiCaprio var blevet umedgørlig. De fleste af rygterne havde dog et gran salt af sandhed i sig. Filmens budget steg fra det oprindelige beløb $80 mio. til $103 mio. DiCaprios sammenstød med Day-Lewis havde mere karakter af styrkeprøver skuespillerne imellem. Og Scorsese havde givet DiCaprio en skideballe for at komme for sent en dag.
11. september 2001 havde også en stor effekt på produktionen. Filmens amerikanske biografpremiere var sat til julen 2001, men med filmens mange voldelige optøjer ville den ikke kunnet være udgivet lige efter tragedien. Scorsese var også påvirket af omstændighederne og gik for et par måneder helt i sort. Men hvorfor udsendte man så ikke bare filmen i sommeren 2002? Nej, de store Oscarkandidater skal jo ligge sidst på året for at forblive i erindringen hos juryen der indsender deres stemmer et par måneder senere. Den lange udsættelsesperiode betød også at DiCaprio havde tid til at spille med i Steven Spielbergs “Catch Me If You Can” som fik premiere næsten samtidig med “Gangs Of New York”. Der skete også andre ting i denne periode…

Produceren bag “Gangs Of New York”, Harvey Weinstein, der er kendt for sin egenrådige og buldrende facon, havde udtrykkeligt givet udtryk for at han ikke ville pille ved Scorseses værk. Men han overtalte alligevel Scorsese til at klippe en time ud af den oprindelige 3 timer og 40 min. lange version af filmen.

Elmer Bernstein, der har skrevet musikken til Martin Scorseses “Uskyldens År” (“The Age Of Innocence”) og “Bringing Out The Dead”, oplevede at Scorsese udskiftede hele hans komponerede score med irsk inspiret musik: “Får det tilskueren til at føle en forbindelse til filmen hvis han hører en masse irsk musik fra nittenhundredtallet?” I stedet for Bernsteins kompositioner bruger Scorsese forskellige kunstnere (bl.a. U2, Howard Shore og Peter Gabriel) på filmens lydside, en metode der ikke er fremmed for Scorsese. Det havde han bl.a. stor held med i “Goodfellas” og “Casino”, hvor sangene var tidstypiske og passede perfekt ind i filmenes forløbsperioder. Men U2 og Peter Gabriel som underlægningsmusik i midten af 19. hundrede tallet?
Scorsese, der altid har været meget entusiastisk og villig til at snakke om film, sine egne og andres, virkede i turneperioden op til filmens premiere træt og uengageret. Havde han været nødt til at gå på kompromis for at få sin drøm virkeliggjort? Hvordan kan det være at Martin Scorsese, der ikke er den mest kommercielle succesfulde instruktør, endelig havde fået lov til at lave sin “Gangs Of New York”? Han har bygget sin karriere stille og roligt op, og da han aldrig har haft en rigtig kæmpesucces, har han heller ikke skulle tænke på at overgå tidligere finacielle succeser.

[h2]
[/h2]
Først i 90’erne opnåede han populær anerkendelse for sit arbejde. Og I dag har han status af en slags filmgud hos anmeldere og lignende, men statusen er baseret på tidligere værker, fordi hvis man stiller skarpt på de nutidige film som “Uskyldens År”, “Casino” (der var et opkog på “Goodfellas”) og “Kundun”, vil man opleve at Scorsese har tilføjet sin kunst en forsigtighed i forhold til de tidligste film.

Filmene er stadig eksperimenterende, men også meget “pæne”, som enten er tegn på moden erfaring eller overstået storhedstid. “Bringing Out The Dead” er måske den eneste som kunne minde om noget en ung Scorsese kunne have haft fingrene i. På trods af at man kan sammenligne den med “Taxi Driver” (begge med manuskript af Paul Schrader), så opnår tilskueren ikke den samme indsigt i hovedpersonen – som til forskel fra “Taxi Driver” ender som en frelst og sentimental figur.

“Gangs Of New York” blev modtaget med blandede følelser i Amerika, men blev alligevel en pæn succes, og hvis Miramax’ massive reklamekampagne fungerer optimalt, så får vi sikkert Martin Scorsese at se med Oscarstatuetten i hånden for første gang. At det så er en skam, at han ikke fik den da han virkelig fortjente den for “Taxi Driver” eller “Raging Bull” er en anden historie.

Klik her for at læse DVD-anmeldelsen af “Gangs Of New York”.





Fredag 21/3

[li][url=movie-view.php?id=587]”Betty Fisher” – “Betty Fisher Et Autres Histoires”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=547]”De Grønne Slagtere”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=219]”Gangs Of New York”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=370]”The Last Waltz”[/url]


Mandag 17/3

[li]”Killing Me Softly”

Tirsdag 18/3

[li][url=movie-view.php?id=538]”The Salton Sea”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=44]”Vejen Til Perdition” – “The Road To Perdition[/url]

Onsdag 19/3

[li][url=movie-view.php?id=123]”Lilo & Stitch”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=112]”Manden Uden Navn” – “The Bourne Identity”[/url]


Lørdag 15/3

[li]TV3+ 21.50 ”Poltergeist” (1982)

[li]TVD1 00.10 ”Dirty Harry renser ud” – “The Enforcer” (1976)

[li]TV.2 00.45 ”Sidste Telegram Fra Cross Plains” – “The Whole Wide World” (1998)

[li]TV.3 01.30 ”Milagro” – “The Milagro Beanfield War” (1988)

Søndag 16/3

[li]TV.2 20.55 ”Det Afgørende Bevis” – “Courage Under Fire” (1996)

[li]TV.3 21.00 ”Forældrefælden” – “The Parent Trap” (1998)
”Eksorcisten” – “The Exorcist”
med Linda Blair og Max von Sydow.

Da Chris og hendes 12-årige datter Regan flytter ind i et nyt hus, tegner alt lyst og lykkeligt. Men Regan begynder at få mystiske krampeanfald, som hverken læger eller psykiatere kan give en forklaring på. Pigen er tilsyneladende blevet besat af en fremmed ånd.

Fader Merrin: ”The demon is a liar. He will lie to confuse us. But he will also mix lies with the truth to attack us. The attack is psychological. So don’t listen, remember that, do not listen.”
[li]DR.2 21.00 ”Eksorcisten” – “The Exorcist” (1973)

Mandag 17/3

[li]TVD1 21.00 ”Vi Er Din Far” – “Father`s Day” (1997)

Tirsdag 18/3

[li]TV3+ 20.00 ”Stepmom” (1998)

[li]TVD1 21.00 ”Instinct” (1999)

onsdag 19/3

[li]TVD1 21.00 ”City Hall” (1996)

Torsdag 20/3

[li]DR.2 20.40 ”Tilståelsen” – “The Confession” (1999)

[li]TV3+ 21.00 ”Et Spørgsmål Om Ære” – “A Few Good Men” (1992)

[li]TV.3 22.00 ”Only You” (1994)

Fredag 21/3

[li]DR.1 21.40 ”Præsidenter På Flugt” – “My Fellow Americans” (1996)
Blodbrødre” – “Dead Ringers”
med Jeremy Irons og Geneviève Bujold.

De to enæggede tvillinger Beverly og Elliot Mantle nyder succes og berømmelse som gynækologer. Da de indleder et forhold til en berømt skuespillerinde, går noget galt. Beverly bliver pludselig alvorligt forelsket, og langsomt begynder forholdet til kvinden at skyde en kile ind i forholdet mellem de to brødre.

Beverly Mantle: ”Pain creates character distortion, it’s simply not necessary.”
Claire Niveau: ”I’m often in a lot of pain.”
Beverly Mantle: ”What kind of pain?”
Claire Niveau: ”I think…psychosexual.”

[li]Zulu 23.00 ”Blodbrødre” – “Dead Ringers” (1988)

[li]TV.2 00.50 ”In The Company Of Men” (1997)

[li]TV.3 00.55 ”Masken” – “Mask” (1985)

Gravatar

#1 inflector 21 år siden

Hmmm du skrver du at den seneste film der fortjener omtale er "Goodfellas", dette vil jeg nu ikke give dig ret i, jeg syntes at "Casino" er betydeligt bedre end "Goodfellas".
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#2 Metallan 21 år siden

personligt syntes jeg at Gangs Of New York var lidt kedelig og langtrukken,men en ok film. GoodFellas var en meget bedre film.
Gravatar

#3 Michael Andersen 21 år siden

#1
Nej, jeg skriver at "Goodfellas" er den seneste Scoresese-film som kan leve op til hans gode omdømme som Amerikas største nulevende instruktør. Om "Goodfellas" eller "Casino" er den bedste er selvfølgelig en smagssag. Men selvom om at "Casino" er en udmærket film så når den ikke "Goodfellas" til sokkeholderne. "Casino" er groft sagt "Goodfellas in Las Vegas" og et opkog af ideerne fra "Goodfellas".
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: