Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-03-29


Listen over tegneserier der er endt som film er temmelig lang. Men mange af dem kan også placeres på en anden liste der er næsten lige så lang som den første, nemlig listen over mislykkede filmatiserede tegneserier.

“Daredevil” er årets første og senere vil “X-Men 2” og “The Hulk” følge trop. Men hvorfor nu denne store interesse i at filmatisere tegneserier? Svaret er meget enkelt: “Spider-Man”. Filmen var med 800 mio. dollars på verdensbasis den mest indbringende film i 2002. Og ligesom Tim Burtons succesfulde “Batman” skabte fornyet interesse for tegneserie-filmatiseringer (bl.a. “Dick Tracy”, “The Punisher” og “The Shadow”) i starten af 90’erne, har filmen med den spandex-klædte nørd banet vejen og gjort det nemmere for andre tegneserie-film projekter.

Kulturen som vi lever i afspejler sig i kunsten, og ligesom på film og i litteratur gælder det i høj grad også for tegneserierne. Da Stan Lee kom på banen i starten af 60’erne, hvor der skulle stilles spørgsmål ved alt, var han mere interesseret i at vise heltene fra en mere menneskelig vinkel, end de firkantede og retfærdige helte som var normen. Lee skabte “The Amazing Spider-Man”, som godt nok havde specielle evner, men som var nødt til at bekymre sig om karakterne i skolen, pigeproblemer o.s.v. Og budskabet var tydeligt: Da Peter Parker, i et øjeblik præget af ligegyldighed og fascination af egne kræfter, lod en tyv slippe – en tyv som senere var skyld i Parkers onkels død – havde han lært sin lektie: Der var ingen plads til selvoptagelse.

[h2]Frank Millers indflydelse[/h2]
Hen imod og efter den kolde krigs afslutning blev det sværere at skelne mellem hvem der var de gode og hvem der var de onde. I stedet for at være til gavn for superheltene og menneskeheden blev deres specielle kræfter grunden til deres problemer. Superman begyndte at kigge indad og tvivle på egne evner. Batman blev mere psykotisk end de indlagte på Gotham Asylum. X-Men bekæmpede mutanter og andet godtfolk i starten af deres karrierere, men senere blev det mere uklart hvem eller hvad de kæmpede imod. De fjendtlige kræfter superheltene kæmpede mod var deres egne.

Det var forfatteren og tegneren Frank Miller som, med hans “The Dark Knight Returns”, var hovedmanden bag den nye dystre periode i tegneseriens historie. Selvom at det er spørgsmålet om hvem der kom først, hønen eller ægget, de indadvendte tendenser i kulturen eller den indadvendte helt, så satte han ord og billeder på Batmans (og læsernes) frustrationer. I starten af 90’erne fik superheltene dog et strejf af heroisme igen.

Da Stan Lee var kongen hos forlaget Marvel i 1960’erne solgte de ca. 300 mio. tegneserier om året. Nu er tallet helt nede på omkring 30 mio. om året. Tegneserierne har nået et kunstnerisk punkt som ikke appellerer til det yngre og pengestærke publikum, som er mere interesseret i Harry Potter og hans eventyrer. Derfor er det ironisk at Hollywood netop nu er i gang med at masseproducere de filmatiserede tegneserier. Men på den anden side er det lette og underholdende temaer som filmene tager op. “X-Men” og “Spider-Man” er inspireret af tegneserierne fra før Frank Millers verdensopfattelse. Godt nok er filmene voldelige og konfliktfyldte, og berører temaer som racisme og fremmedgørelse, men vi befinder os stadig i Stan Lees verden. Det er vel også derfor vi ser Stan Lee gæsteoptræde i begge film?

[h2]The Batman Adventures[/h2]
Karakteristisk nok har de bedste filmatiseringer oftest været dem, der har forsøgt at ramme en tone i stedet for tegneseriens visuelle side. Et af de bedre eksempler er Tim Burtons fortolkning af “Batman”, som klart er inspireret af “The Dark Knight Returns” og dens plagede helt. Men Batman-filmene er også et godt bevis på hvordan Hollywood arbejder. Fra den ambitiøse første film til den fjerde og latterlige “Batman & Robin”, var der en tendens til spektakulært at overgå den næste fra den forrige – i stedet for at forske videre i heltens komplekse personlighed.

På trods af at Tim Burton var tilbage i “Batman vender tilbage” (“Batman Returns”), så var filmen mere interesseret i sine mange skurke end selve hovedpersonen Bruce Wayne/Batman. I “Batman Forever” kunne man opleve at Michael Keatons sårbarhed og usikkerhed var udskiftet til fordel for Val Kilmers svar på Bruce Wayne. Kilmer tilførte Wayne en selvsikkerhed og arrogance som sikkert gjorde ham mere cool og sexet, men også hamrende kedelig. I “Batman & Robin” var hele Batman-universet blevet til et kulørt karneval og filmen blev også en fortjent fiasko. Producenterne tog åbenbart ordet tegneserie for bogstaveligt, og troen på de filmatiserede tegneserier forsvandt for en stund.

Men med kæmpesuccesen “Spider-Man” er ethvert filmselskab med respekt for sig selv nu i gang med at planlægge eller producere tegneserie-filmatiseringer. Der er bl.a. flere film med Batman, Superman, og Spider-Man på vej i den nærmeste fremtid.

Selvom at der nu smedes mens jernet stadig er varmt, og interessen også vil køle af igen, er det sikkert at der altid vil være brug for helte og deres fjender – indadvendte som udadvendte.

Klik [url=reviews-view.php?id=258]her[/url] for at læse anmeldelsen af årets første filmatiserede tegneserie, “Daredevil”.



Fredag 4/4

[li][url=movie-view.php?id=465]”Anja Efter Viktor”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=496]”Chicago”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=214]”Fear X”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=38]”Star Trek: Nemesis”[/url]


Tirsdag 1/4

[li][url=movie-view.php?id=575]”Highway”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=276]”Jason X[/url]

[li][url=movie-view.php?id=166]”xXx”[/url]

Onsdag 2/4

[li][url=movie-view.php?id=133]”Ali G indahouse[/url]

[li][url=movie-view.php?id=539]”Alice I Eventyrland” – “Alice In Wonderland”[/url]

[li]”Herkules”

[li][url=movie-view.php?id=108]”K-19: The Widowmaker”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=576]”Mary Poppins”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=577]”Robin Hood”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=541]”The Rookie”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=144]”Spirit: Hingsten Fra Cimarron” – “Spirit: Stallion of the Cimarron”[/url]


29/3

[li]TV.3 23.10 ”Den Lyserøde Panter Ta`r Hævn” – “Revenge of the Pink Panther” (1978)

[li]TVD1 23.45 [url=]”Pansernævnen” – “The Gauntlet” (1978)[/url]

Søndag 30/3

[li]DR.2 17.25 ”Shane: Den Tavse Rytter” (1953)

[li]DR.2 20.35 ”The Piano” (1993)

[li]TV.2 20.55 ”Speed” (1994)

Mandag 31/3

[li]TVD1 21.00 ”Mad City” (1997)

Tirsdag 1/4

[li]TV.3 21.00 ”En Fremmed Flytter Ind” – “Pacific Heights” (1990)
”Out Of Sight”
Med George Clooney og Jennifer Lopez.

Bankrøveren Jack Foley ender endnu en gang bag fængslets mure, men han har snart en flugtplan klar. Flugten bliver opdaget af den kvindelige betjent Karen Sisco, men Foleys partner griber ind, og Karen havner i flugtbilens bagagerum sammen med Foley.

[På Rays T-shirt står der FBI]
Marshall Sisco: ”Hey Ray, do you ever wear one that says “undercover”?”
Ray Nicolet: [tænksom pause] ”No.”
[li]TVD1 21.00 ”Out Of Sight” (1998)

[li]DR.1 22.00 ”Mellem Brødre” – “A Family Thing” (1996)

Onsdag 2/4

[li]Zulu 12.30 ”Les Misérables” (1978)

[li]TVD1 21.00 ”Farlige Teorier” – “Conspiracy Theory” (1997)

[li]TV3+ 21.50 ”Cliffhanger: På Afgrundens Afgrund” (1993)

Torsdag 3/4

[li]DR.2 20.40 ”Smoke” (1995)

[li]Zulu 20.55 ”Predator 2: Rovdyret” (1990)

[li]TV3+ 21.00 ”Mens Du Sov” – “While You Were Sleeping” (1993)

[li]DR.2 23.30 ”Blue In The Face” (1995)

Fredag 4/4

[li]TV.2 20.00 ”Ørnen Er Landet” – “Eagle Has Landed” (1976)

[li]TV.3 21.00 ”Min Pige Vil I Nærkontakt” – “My Stepmother Is An Alien” (1988)
”Ronin”
Med Robert De Niro og Jean Reno.

En gruppe eks-spioner og agenter slår sig sammen og lever af at udføre opgaver for mere eller mindre lyssky klienter. Deres seneste opgave går ud på at stjæle en mystisk mappe, som de ikke er alene om at være interesserede i. Deres skæbne er usikker, og deres loyalitet er til salg for højestbydende.

Dierdre: ”You’re afraid!”
Sam: ”Of course I’m afraid! You think I’m reluctant because I’m happy?”
[li]DR.1 22.10 ”Ronin” (1998)

[li]TV.3 22.10 ”Leg Med Døden” – “Flatliners” (1990)

[li]Zulu 23.00 ”Peeping Tom” (1960)

Skriv ny kommentar: