Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-04-05


Star Trek foregår i rummet, men handler om os her på jorden. Personerne i Star Trek er intelligente, dannede og nysgerrige, og de til tider sofistikerede historier blev fortalt i et normalt sprog (mikset med videnskabelige betegnelser). Star Trek er også kendt som nyskabende – en tidlig etnisk blandet besætning før alle andre og en trang til at berøre eksistentielle temaer har bl.a. været med til at ”boldly go where no man has gone before…”

Men med tv-serien “Enterprise” som ikke er i stand til at trække de store seertal og den tiende Star Trek-film, “Star Trek: Nemesis”, lunkne modtagelse, ser fremtiden ikke så lys ud som den gør i Star Trek universet. Tendensen har hele tiden været at det var fansene der holdt liv i Star Trek, men selv de ser at Star Trek har større problemer end kloner og Romulanere.

En gennemgang af de ti film giver et billede af en udvikling som giver en del af svaret (indeholder spoilers):
Den originale besætning fra tv-serien (1966-1969) genforenes i “Star Trek: The Motion Picture” fra 1979. Filmen blev en rimelig stor succes på trods af at de fleste fans reagerede negativt. Selvom filmen ikke lignede tv-serien, så var filmens hovedtema ellers i den rette Star Trek ånd: mennesket, er det kun en biologisk maskine?

Star Treks skaber, Gene Roddenberry, fungerede i øvrigt efter den første film kun som konsulent på de efterfølgende film indtil sin død i 1991.
Følelse vs. fornuft
I “Star Trek II: The Wrath Of Khan” (1982) blev det langsomme tempo (og de diskrete besætningsdragter) fra den første film udskiftet med en mere krigerisk attitude. Udover filmens hævnmotiv (Khan er ude efter at få hævn over hans gamle dødsfjende Kirk), oplever vi en kaptajn Kirk som føler sig gammel og udbrændt. Spock er begyndt at forstå menneskets komplekse impulser, og da han ofrer sig selv for at redde Enterprise, er hans rejse fuldendt. Filmen er et godt mix af action, samtidig med at den også berører de eksistentielle temaer som er kendetegnende ved Star Trek.

Fra og med “Star Trek III: The Search For Spock” (1984) blev det tydeligere at Gene Roddenberry ikke længere var involveret i produktionen af filmene. I den forrige film havde man sagt farvel til Spock som på mange måder var essensen af Star Trek, og hvad skulle man så gøre uden ham? Man genopliver ham!

Da Dr. McCoy bærer rundt på Spocks sjæl, er Kirk nødt til at finde Spocks krop igen. På den måde forenes Spocks krop og sjæl igen. Men Spock er blevet “nulstillet”, så hvis han lærte noget om de menneskelige tendenser i “The Wrath Of Khan” er de forsvundet igen. Tilbage er nu kun den logisk tænkende Spock. Moralen må være at man skal blive ved sin last. Lyder det som en morale der hører hjemme i Star Trek-universet?

“Star Trek IV: The Voyage Home” (1986) er en let sag med en symbolik som ikke er til at tage fejl af: En rumsonde ankommer til Jorden som udsender et faretruende lydsignal om at Jorden vil opleve naturkatastrofer. Enterprises besætning opfanger dette signal hvis lyde stammer fra en pukkelhval. Så for at kunne svare tilbage er de nødt til at finde et par pukkelhvaler. Men da menneskene og deres måde at leve på har udryddet dette dyr, er besætningen nødt til at rejse tilbage i tiden – nærmere betegnet til dengang da pukkelhvalerne stadig var at finde i havene på Jorden.

Et par af pukkelhvalerne bliver lokaliseret, og for at understøtte filmens budskab, er de selvfølgelig holdt i fangeskab. Det lykkes for Enterprises besætning at redde hvalerne som til sidst i filmen får sig en lille snak med rumsonden, som forlader Jorden uden modstand. Filmens politiske korrekte indstilling og løftede pegefinger, bliver heldigvis reddet af en humor som også er kendetegnende hos nogle af afsnittene i den oprindelige tv-serie.
I “Star Trek V: The Final Frontier” (1989) støder man på selveste Gud, men da “Gud” kun er et projiceret billede, antager Kirk (og filmen som er instueret af William Shatner) at Gud måske kun findes i hjertet på mennesket. En svært skuffende slutning som – mærkelig nok efter at det er en Star Trek-film – vælger den lette løsning. Det ville have været nærliggende at kommentere religionernes opfattelse af Gud – har guderne opfundet de forskellige religioner eller er tilhængernes Gud kun et projiceret billede, baseret på egne ønsker og forhåbninger? Det er specielt ærgerligt at filmen ikke stiller flere spørgsmål i en
kritisk retning, fordi det ville have været i Gene Roddenberrys ånd.

Generationsskifte
I “Star Trek VI: The Undiscovered Country” (1991) fristes man næsten til at sige at filmen mere er en politisk thriller med hentydninger til den kolde krig end et dicideret rumeventyr. Filmes “kolde” krig mellem Federationen og Klingonerne ender også i fred.

“Star Trek: Generations” (1994) er filmen hvor den nye generation tager over efter James T. Kirk & Co. Men Jean-luc Picard og hans mandskab virker nu alligevel ikke helt som dem vi kender i tv-serien “The Next Generation”. Picard går rundt og sukker over livet, og Data er med hans nye følelseschip hysterisk. Filmen tager endelig afsked med Kirk. (Med mindre at hans sjæl selvfølgelig dukker op et eller andet sted).

“Star Trek: First Contact” (1996) og “Star Trek: Insurrection” (1998) er begge instrueret af Jonathan Frakes. For at se “First Contact” behøver man bestemt ikke at være til Star Trek, fordi filmens hovedvægt er lagt på action. “Insurrection” er den af “The Next Generation”-filmene som bedst fanger tonen fra tv-serien, men historien er alligevel tynd og ikke særlig nævneværdig. Filmen bygger på Den Hellige Gral-temaet om kilden til evig ungdom, og undgår heller ikke at moralisere over dette.

“Star Trek: Nemesis” er en mere dyster affære, men personerne er sat i baggrunden til fordel for skeptakulære eksplosioner og kedelig dialog. I håbet om at få flere tilhængere har producenterne valgt at henvende sig til actionfilm-publikummet endnu engang. Fremtiden er blevet afløst af fortiden!

Videnskaben har altid måtte finde sine kræfter i den menneskelige fantasi for at overleve – det er fantasien som er brandstof til opdagelserne. Det samme gælder i fiktionens verden. Gene Roddenberrys Star Trek-vision for fremtiden var at det skulle være et bedre sted end vores egen, men holder det stadig?

Klik [url=reviews-view.php?id=235]her[/url] for at læse anmeldelsen af “Star Trek: Nemesis”.



Fredag 11/4

[li][url=movie-view.php?id=497]”En Vild familie” – “The Wild Thornberrys Movie”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=533]”Johnny English”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=554]”Lykkevej”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=419]”The Kid Stays In The Picture”[/url]


Mandag 7/4

[li]”How To Kill Your Neighbor’s Dog”

[li][url=movie-view.php?id=372]”Iceman” – “Undisputed”[/url]

Tirsdag 8/4

[li][url=movie-view.php?id=573]”Krokodille Jægeren” – “The Crocodile Hunter: Collision Course”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=574]”Ronja Røverdatter” – “Ronja Rövardotter”[/url]

Onsdag 9/4

[li][url=movie-view.php?id=124]”Enough”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=215]”Kald Mig Bare Aksel”[/url]

Fredag 11/4

[li][url=movie-view.php?id=442]”Harry Potter Og Hemmelighedernes Kammer”[/url]


Søndag 6/4

[li]DR.2 17.50 ”Syv Brude Til Syv Brødre” – “Seven Brides for Seven Brothers” (1954)

[li]TVD1 20.45 ”Reality Bites” (1994)

[li]TV.3 21.00 ”The Bone Collector” (1999)

[li]Zulu 23.05 ”Fangeoprøret I Attica” – “Against The Wall” (1994)

Mandag 7/4

[li]TV3+ 20.00 ”Den Sidste Actionhelt” – “Last Action Hero” (1993)

Tirsdag 8/4

[li]TV3+ 20.00 ”Den Onde Cirkel” – “The Craft” (1996)

Onsdag 9/4
”Galaxy Quest”
Med Tim Allen og Sigourney Weaver

Engang var kommandør Taggart, Madison, Dr. Lazarus og Chen populære tv-rumhelte. Men deres tv-serie blev sløjfet! Nu, 20 år senere, forsøger fire afdankede tv-stjerner at leve højt på populariteten fra dengang. Samtidig bliver nogle fredelige rumvæsner truet af den grusomme rum-tyran general Sarris…

Sir Alexander Dane: ”I played Richard III. There were five curtain calls. I was an actor once, damn it! Now look at me. Look at me! I won’t go out there and say that stupid line one more time!”
[li]TVD1 21.00 ”Galaxy Quest” (1999)

[li]Zulu 22.00 ”Bleeder” (1999)

Torsdag 10/4

[li]Zulu 20.55 ”Pusher” (1996)

[li]TVD1 21.00 ”Batman Vender Tilbage” – “Batman Returns” (1992)

Fredag 11/4
”Dum Og Dummere” – “Dumb & Dumber”
Med Jim Carrey og Jeff Daniels.

Da Lloyd og Harry falder over en kuffert, tror de at den smukke Mary blot har glemt den, og de sætter alt ind på at levere den tilbage uden at vide, at der er nogle forbrydere, der er meget interesserede i lige netop den kuffert.

Lloyd: ”That’s a lovely accent…New Jersey?”
Kvinde ved busstopet: ”It’s Austrian.”
Lloyd: ”Austria! Well, then. G’day mate! Let’s put another shrimp on the barbie!”
Kvinde ved busstoppet: ”Let’s not.”
[li]DR.2 19.15 ”Dum Og Dummere” – “Dumb & Dumber” (1994)

[li]Zulu 20.00 ”City Of Industry” (1997)

[li]DR.1 21.30 ”Fjenden I Dybet” – “Crimson Tide” (1995)

[li]TV.3 22.45 ”eXistenZ” (1999)

[li]DR.1 23.10 ”The Faculty” (1998)

[li]Zulu 23.10 ”Candyman” (1992)

Gravatar

#1 hurin 21 år siden

Jeg tror problemet er at, Start Trek bevæger sig længere og længere væk fra conceptet fra "Forbidden Planet", der stod fadder til serien.

Deres sidste forsøg på at lave en tænke film "Insurrection", var ikke andet en en gang tåbelig New Age Mystik, og jeg gider ikke se "Nemesis" fordi, jeg har hørt, det bare er en lang række flotte effekter.
Zardoz has spoken
Gravatar

#2 filmz-KYLLE 21 år siden

er man star trek nørd så ser man selv filmen, og dømmer der efter. Og lader sig ikke påføre andres meninger.
Det kan godt være at den ikke er god, men hvis man svigter den fordig man høre efter andres mening, så kommer der nok aldrig en 11, og så kan det jo være at man går glip af en god film.
_______________________________________
WUUP
Gravatar

#3 Skobbolop 21 år siden

hmm..jeg sys nu den nye serie er meget god.. men jeg er nu heller ikke så kritisk...er vild med langt det meste star trek..

btw. så kan jeg anbefale Galaxy Quest som kommer på DK1...pust..det er en god film..
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"

Skriv ny kommentar: