Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-10-04


[h2]
[/h2]
I 1997 instruerede han filmhistoriens mest succesrige film og blev belønnet med 3 Oscars for anstrengelserne. Ved udgangen af 1997 var han ifølge Forbes den 6. rigeste berømthed på Jorden, og herefter forsvandt han uden et spor. Nu er han så tilbage igen… næsten da.

Fra d. 6. oktober kan man opleve James Camerons 3D IMAX-dokumentarfilm i Danmark – godtnok kun i Palladium-biografen i København, men til en lille opmuntring, er “Ghosts of the Abyss” alligevel bare en opvarmning til noget større: ”Jeg har store planer om at lave en rumfilm i 3-D. Der mangler stadig noget research – jeg har brug for at opleve rummet på egen hånd, men det begynder alligevel at ligne noget. For øjeblikket er IMAX det ultimative format, men jeg er sikker på at vi kan lave om på den situation. Jeg har snakket med [filmselskabet] Fox om at lancere filmen i flere hundrede biografer som kan vise den i 3-D og resten vil så vise den i 2-D,” siger James Cameron til avisen The Guardian.

Hvis projektet bliver til noget så forventer Cameron at det bliver i samme prisklasse som “Titanic”, men det skræmmer ham ikke: ”Historien har altid vist os at de som tog chancer enten døde tidligt eller profiterede mest. Jeg er for gammel til at dø tidligt og jeg er mere end villig til at profitere på projektet.”

Succesen med “Titanic” betød at han ikke behøvede at kaste sig over et nyt instruktørjob lige med det samme, men alligevel har han haft gang i andre projekter. Han har bl.a. produceret tv-serien “Dark Angel” og Stephen Soderberghs “Solaris”.

Hvis man kigger tilbage på Camerons film fra og med “The Terminator”, er et af de gennemgående temaer hans ambivalente forhold til teknologi. Fra film til film har han forsøgt at forbedre de tekniske aspekter ved filmproduktionen. Han er en af de mest teknofile instruktører overhovedet. Filmene bærer også præg af en dyb fascination af tekniske ejendomme. Men filmene viser også hvordan det kan gå galt når man stoler blindt på den nye teknologi. Som mennesker kan vi sagtens forstille os hvordan teknologi både kan ødelægge os, men også redde os eller forbedre levevilkårene…

[h2]
[/h2]
Camerons film taler for hvordan teknologien skal udnyttes, styres og hvad der sker når vi stoler blindt på den. I “The Terminator” ser vi den mest firkantede version af dette tema: Robot mod menneske – teknologi mod homo sapiens, men fra og med “Aliens” er kontrasten mere tydelig…

I filmen blev marinesoldaternes blinde tillid til teknologien deres undergang. De pragmatiske vil nok mene at det var de mange aliens som gjorde udslaget – men det var soldaternes tillid til det avancerede udstyr, som gjorde dem sårbare over for de udspekulerede rumvæsner. Man ser hvordan de store stærke mænd bryder sammen når de finder ud af at teknologien ikke kan redde dem alligevel. Ripley er modsætningen. Hun overlever netop fordi hun udnytter det tekniske habengut i stedet for at lade sig styre af det.

I “Titanic” er Cameron igen kynisk hård over for de figurer som sætter deres lid til teknologien. De teknologiske fremskridt var med til vende op og ned på verden omkring år 1900: Alt er muligt. Titanic kan ikke synke! Men de hovmodige forsvandt ned i dybet sammen med det store skib.

James Cameron har ry for at være en barsk og hård instruktør. Iron Jim er der nogle der kalder ham. I forbindelse med arbejdet sammen med Cameron har de forskellige crews gået rundt med t-shirts som bar skriften: ”You can’t scare me. I work for James Cameron.” (“True Lies”). ”No animals were hurt during the making of this movie. But the actors were tossed around like Styrofoam cups.” (“Titanic”). ”Jim’s a hands-on director. I have the bruises to prove it.” (ligeledes “Titanic”).

Men for Cameron handler det om at man er nødt til at være streng hvis filmen skal i kassen: ”En instruktørs opgave er at få tingene til at ske. Så man er nødt til at sleske, lokke og smigre folk, for at få dem til at gøre hvad der skal gøres. Og hvis man ikke har passionen eller intensiteten, skal man slet ikke gøre det. Nogen instruktører er bare bedre til at skjule det, eller også er de bare mere tålmodige end jeg er.”

Ikke alle er lige gode til at klare hans hårde facon. Mary Elizabeth Mastrantonio har ikke snakket med Cameron siden optagelserne på “The Abyss”, og Ed Harris var særdeles kritisk over for forholdene under indspilningen – men: ”Folk som Arnold Schwarzenegger og Bill Paxton forstår denne side af arbejdet. De kalder ikke det sure slid for et eventyr. De kalder det tirsdag.”

Når man tager Camerons samlede produktion og arbejdsmetoder i betragning, så er det interessant at han netop lavede “Titanic”. Hvis alle film fra “The Terminator” og op til “True Lies” er perfekte “drenge-film” (store eksplotioner, robotter, Jamie Lee Curtis danser striptease osv.) – så er “Titanic” den ultimative “pige-film”.

“Titanic” er skabt som et perfekt gammeldags Hollywood-melodrama der ender med at den ene part dør – manden (eller drengebarnet som han i virkeligheden er) i dette tilfælde. Jacks død betyder at Rose står tilbage med minderne om den perfekte Kærlighed. Hvis han overlevede ville kærligheden aldrig kunne forblive perfekt, men med hans forsvinden står ideen om det perfekte tilbage – og intet virkeligt kærlighedsforhold har nogen chance for at overgå denne ide. “Titanic” er idealet på den perfekte kærlighed – og det er selvfølgelig også “hemmeligheden” bag filmens kæmpesucces.

Ved et nærmere kig på Camerons produktion er det måske alligevel ikke den store overraskelse at han lavede den

[h2]
[/h2]
ultimative “bløde” film – fordi for det meste har der altid været bløde værdier at finde imellem Camerons store eksplosioner:

”Hvis man kigger på “Terminator 2” så var der nogle retningslinier, og de retningslinier var nogle som jeg selv pålagde. De kom ikke fra filmskabet. Så længe at de fik en masse shoot’em-up – så var de fuldstændig ligeglade. Folkene som finansierede “Terminator 2” stod også bag “Rambo”-serien – så de prøvede ikke at pådutte mig nogen form for moralkode. John Connor peger aldrig en pistol mod nogen – jeg var ikke interesseret i at skabe en cool figur, som unge mennesker ville se op til hvis han gik rundt og sigtede med en pistol. Det er bedre end i filmen “Stand By Me” hvor børnene klarer deres problemer ved at sigte en pistol mod de store, farlige teenagere. Hvilken film er den mest moralske?”

Hvordan ser fremtiden egentlig ud? Hvornår indspiller Cameron så en spillefilm igen? Der har været snak om endnu en “Alien”-film, plus den føromtalte rumfilm, men han har også planer om at indspille “Battle Angel Alita”: ”Det er et spørgsmål om hvornår vi kan komme i gang. ‘Battle Angel Alita’ bliver en live-action indspilning af en anime-tegnefilm, som er baseret på en manga-tegneserie. Formodentligt optager vi også den i 3-D. Fra nu af optager jeg alt i 3-D. Jeg har også tænkt mig at optage min datters fødselsdagsfest i 3-D!”

Klik her for at læse anmeldelsen af “Ghosts of the Abyss”.

Interviewkilde:
Empire #168
The Guardian





[h2]
[/h2]
Torsdag 9/10

[li]”Bad Boys II”[/li]

Fredag 10/10

[li]”American Pie: The Wedding” – “American Wedding”[/li]

[li]”Chihiro og Heksene” – “Sen to Chihiro no kamikakushi (Spirited Away)”[/li]

[li]”House Of 1000 Corpses”[/li]

[li]”Møgunger”[/li]


[h2]
[/h2]
Mandag 6/10
[li]”The Simpsons: The Complete Third Season”[/li]

Tirsdag 7/10

[li]”Livet Tur-Retur” – “Life or Something Like It”[/li]

[li]”The Master Of Disguise”[/li]

[li]”They”[/li]

Onsdag 8/10

[li]”En Som Hodder”[/li]

[li]”Fear X”[/li]

[li]”Løvernes Konge S.E.”[/li]

[li]”The Nightmare Before Christmas”[/li]

[li]”Tsui Hark’s Vampire Hunters”[/li]

[li]”Tuck Everlasting”[/li]

Fredag 10/10

[li]”The Matrix Reloaded”[/li]


[h2]
[/h2]
Lørdag 4/10

[li]TVD2 21.05 ”Fallen” (1998)[/li]

Søndag 5/10

”Frygtløs”
Med Jeff Bridges og Isabella Rossellini.

Carla og Max overlever et flystyrt. Max slipper tilsyneladende uden mén, mens Carla mister sit barn. Ingen af dem kan komme videre med deres liv efter ulykken, så en psykolog foreslår, at de to mødes for at bearbejde deres fælles traume.

Laura Klein: ”Why didn’t you call and say you were alive?”
Max Klein: ”I thought I was dead.”

[h2]
[/h2]
[li]DR.2 20.30 ”Frygtløs”- “Fearless” (1993)[/li]

[li]TV.2 20.55 ”Grev Axel” (2001)[/li]

Mandag 6/10

[li]TVD1 21.00 ”Heat” (1995)[/li]

Tirsdag 7/10

[li]TVD1 21.00 ”Mystery Men” (1999)[/li]

Onsdag 8/10

[li]TV3+ 20.00 ”Man On The Moon” (1999)[/li]

[li]TVD1 21.00 ”Meet The Parents” (2000)[/li]

Torsdag 9/10

[li]Dr.2 20.35 ”Turist Ved Et Tilfælde” – “The Accidental Tourist” (1988)[/li]

[li]TV3+ 21.00 ”Zorro: Den Maskerede Hævner” – “The Mask Of Zorro” (1998)[/li]

[li]Dr.2 23.00 ”Merry Christmas, Mr. Lawrence” (1983)[/li]

Fredag 10/10

[li]TVD1 21.00 ”Gremlins” (1984)[/li]

”Contact”
Med Jodie Foster og Matthew McConaughey.

Ellie Arroway arbejder på SETI-projektet, hvor man med enorme radioteleskoper rettet mod det ydre rum lytter efter tegn på liv. Pludselig dukker et signal op. Nu er spørgsmålet om man kan tyde beskeden, og hvordan man vil forholde sig til tanken om, at der et sted i verdensrummet findes en civilisation, der er højere udviklet end Jordens.

Jay Leno: ”So there’s life on other planets. That’s sure going to change the Miss Universe contest!”

[h2]
[/h2]
[li]DR.1 21.45 ”Contact” (1997)[/li]


[h2]
[/h2]
[li]”Confessions of a Dangerous Mind”[/li]

I hovedmenuen skal man klikke på “The Gong Show”-logoet ude i venstre side.

Læs tidligere Ugens filmz.

Gravatar

#1 azathoth 20 år siden

Fra nu af optager jeg alt i 3d

Velkommen til 1950'erne!! Hvad er der lige galt med manden??? ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#2 Spanner 20 år siden

hahahaha
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#3 Kram 20 år siden

Haha :D

God læsning ellers, ugens filmz er altid toppen. Tak! :)
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#4 Michael Andersen 20 år siden

#3
Velbekom. Rart at høre du synes om Ugens filmz :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#5 Kalle Ferm 20 år siden

Jeg kan kun erklære mig enig. Som oftest af høj kvalitet. :-)

Jakob
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.

Skriv ny kommentar: