Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-11-23


”Et værk bliver aldrig færdigt… kun forladt.”

– Paul Valéry

Med DVD’ens fremkomst er Director’s Cuts, Extended Editions og Special Editions blevet mere populære end nogensinde.

Men der kan være forskellige motiver til hvorfor man udsender en Director’s Cut version af en film. Nogle gange er det for rette fejl. Måske har instruktøren bare fået muligheden for at tilføje materiale (som biografversion ikke tillod) eller ganske enkelt for at tjene ekstra penge på en forbedret udgave.

Selvom fans generelt tager godt imod instruktørgodkendte versioner, så giver det problemer når filmskaberne ikke tager højde for at en film reflekterer tiden den er skabt i.
Hvad sker der når man tager en film fra slutningen af 70’erne, og pynter på den i slutningen af 90’erne – hvor bl.a. det politisk korrekte væsen vandrede om på Jorden? Den famøse scene i “Star Wars: Episode IV”, hvor Greedo lige pludselig skyder før Han Solo, faldt ikke i god jord hos fansene. Ved at lade Greedo affyre det første skyd, blev Han Solos umoralske og sorgløse opførsel – og effekten af hans kovending i slutningen af filmen – reduceret. Lucas nøjes altså ikke kun med at gå tilbage til sin oprindelige version af
filmen, men ændrede også filmen ud fra et andet menneskesyn.

Steven Spielberg rendte også ind i problemer da han ville opgradere “E.T”: ”Hvis publikum tager min film til sig og føler at det er deres film nu, og ikke længere min, så har jeg gjort et godt stykke arbejde som instruktør. Det er tydeligvis det der er sket med “E.T.”. De har adopteret mit barn og så kommer den biologiske far tilbage for at lave ændringer ved deres barn. Jeg forstår deres raseri, men det er også mit barn.”

Robert Zemeckis har en anden holdning til det at pille ved filmene: ”Jeg forstår ikke det med at tilføje scener og omklippe filmen. Det er ligesom at lægge farver på en sort-hvid film. Den er, hvad den er. Sådan var filmen da den udkom og sådan bør den blive ved med at være,” fortæller Zemeckis på kommentarsporet til “Back to the Future”.

Hovedparten af alle film er ejet af filmstudierne, som naturligvis også sidder på magten. Medmindre man er et meget etableret navn eller selv har råd til at betale hele gildet, er det i sidste ende selskaberne der bestemmer hvordan filmene skal se ud. Så hvis folkene som betaler for filmen ikke “forstår” den, betyder det intet om man hedder Orson Welles eller har skabt et mesterværk.
Sergio Leones drømmeprojekt, “Once Upon a Time in America”, blev efterfulgt af 10-minutters stående ovation ved premieren under Cannes Filmfestivalen i 1984. Men det var langt fra hvad filmen opnåede ved første prøvetest i USA. Om det var de næsten 4 timer filmen varede eller filmprojektøren der gik i stykker der skyldtes, at mere end 100 personer ikke vendte tilbage efter pausen, er uklart, men i hvert fald oplevede den amerikanske distributør prøvetesten som en fiasko og udnyttede en klausul i Leone’s kontrakt. De ændrede filmens bevidst anderledes kronologi til en retlinet historie og skar samtidig halvanden time af spilletiden. Amerikanernes maltraktering af “Once Upon a Time in America”, som ironisk nok var Leone’s kærlighedserklæring til Amerika, gav nu overhovedet ingen menig.

James Woods, som spillede Max i filmen, fortalte til New York Times: ”Jeg så tyve minutter af filmen og gik så min vej. Jeg kunne ikke holde det ud. Det er sjovt hvordan denne branche virker: man kan være foran de andre eller ligge og rode nede bagved. Men det her var ligesom at falde over egne fødder lige før målstregen. Det eneste de skulle gøre var at tage filmen og sætte den op i biograferne. Det kunne ikke have gået værre end det gjorde.”
“Once Upon a Time in America” blev naturligvis ingen succes og filmen blev Leones sidste som instruktør.

Først små tyve år efter er filmen – som den oprindeligt så ud – udkommet i sin fulde pragt på DVD og amerikanerne kan nu få puslespillet til at gå op.

Ligeledes hårdt gik det ud over Terry Gilliam da han kæmpede med chefen for Universal, Sid Sheinberg, om hvordan “Brazil” skulle se ud. Sheinberg var utilfreds med Gilliams version af filmen, og forlangte at han skulle skyde nye scener og give filmen en optimistisk slutning. Gilliam nægtede at ændre på filmen, som bare gjorde Sheinberg endnu mere tosset og nu ville han på ingen måde udsende filmen.

”Kære Sid Sheinberg. Hvornår har du tænkt dig at udgive min film, ‘Brazil’?”, skrev Gilliam i en annonce i branchebladet Variety. Slåkampen endte i et kompromis, som ingen af de to kamphaner var tilfredse med. Gilliam gjorde filmen lettere tilgængelig og Sheinberg udsendte “Brazil”. Universal udgav senere en version som lægger sig op ad hvordan Sheinberg havde forestillet sig “Brazil” skulle se ud. The Criterion Collection har både udgivet en Terry Gillam-godkendt version af “Brazil”, samt Sheinbergs optimistiske version på DVD. (Den amerikanske biografversion er dog ikke tilgængelig på DVD nogen steder). Sammenligner man begge versioner får man et unikt indblik i hvor vanskeligt det er at producere ambitiøse film i et ubarmhjertigt kommercielt miljø.
Men hvad gør man hvis man får muligheden for at udgive en Director’s Cut version efter instruktørens død? Omkring slutningen af 90’erne fandt man et memo fra Orson Welles, som indeholdt hans oprindelige plan for hvordan “Touch Of Evil” skulle klippes sammen. De genopbyggede filmen efter Welles memo. Men noget af det mest interessante ved den første version af filmen falmer i denne “Director’s Cut”. Da Wells instruerede filmen var han ganske klar over at der ikke var nogen chance for at han ville få fuldstændige frie hænder til at gøre hvad der passede ham –
så i stedet legede han med studiebossernes og publikums forventninger til genren og filmmediet og gav dem det modsatte af hvad de forventede. Ligesom politimanden (selvfølgelig spillet af Welles selv) der planter bevismateriale i stedet for at lede efter det går imod hvad man forventede af en respekteret politimand, driller Welles også med overdådige og lange kamerature, jazz-inspiret musikscore osv. Metoder som ikke hører hjemme i en politifilm anno 1958.

De er ikke forsvundet i Director’s Cut-versionen, men Welles’ oprør fungerer kun optimalt i en film som er 100% fanget af de begrænsninger som studiet gav ham. Fanget af begrænsninger kan man ikke ligefrem påstå at en Director’s Cut version er. Kun Director’s Cut versionen af “Touch Of Evil” findes på DVD. Selvom det tit ender med at man holder sig til de nyeste udgaver, så er det af filmhistoriske grunde vigtig at de oprindelig film ikke forsvinder.

Set mere generelt ligger det i luften at Director’s Cuts er bedre end biografversionerne, men for James Cameron, som har udgivet op til flere Special Editions, er både biografversionen og den forbedret version Director’s Cut. Med “The Abyss” var det dog lidt vanskeligere: ”Hvis vi genindsatte scener uden at forbedre filmen, ville Special Edition-udgaven være en fiasko. Hvis genindsatte scener får resultatet til at se bedre end hvad vi sendte ud i biograferne, så vil vi se ud som tåber,” udtalte Cameron, som alligevel foretrækker Special Edition-versionen, til CreativeLoafing.com.

I samme boldgade finder vi at Peter Jacksons forlænget version af “Ringenes Herre”-filmene giver et mere sammensat billede af figurerne og historien. Jackson har givet udtryk for at de forlængede udgaver er et alternativ til biografversionerne, i stedet for definitive versioner. Han har hele tiden været klar over, at han ikke har kunnet inkludere alt i biografversionerne, og derfor har taget DVD-mediet til sig.

Så måske bliver DVD stedet hvor instruktørerne kan udfolde sig kreativt fordi er det store pres som hører med til at udgive film i biografen? Flere af filmene er i hvert fald en anderledes (og nogle af dem tilmed bedre) oplevelse på DVD end dem vi ser i biografen…



Torsdag 27/11

[li]”Master And Commander: Til Verdens Ende” – “Master And Commander: The Far Side Of The World”[/li]

Fredag 28/11

[li]”Elina: Som Om Jeg Ikke Fandtes”[/li]

[li]”Larger Than Life”[/li]

[li]”Veronica Guerin”[/li]


Tirsdag 25/11

[li]”Hero” – “Ying Xiong”[/li]

[li]”X-Men 2” – “X-2″[/li]

Onsdag 26/11

[li]”Charlie´s Angels – Uden Hæmninger” – “Charlie´s Angels Full Throttle”[/li]

[li]”A View from the Top”[/li]


Mandag 24/11

[li]TV.3 22.25 ”Mens Du Sov” – “While You Were Sleeping” (1995)[/li]

Tirsdag 25/11

[li]TV3+ 22.15 ”Rushmore” (1998)[/li]

Onsdag 26/11

[li]TVD1 21.00 ”EDtv” (1999)[/li]

Torsdag 27/11

[li]DR.2 23.00 ”Den Sidste Forførelse” – “The Last Seduction” (1994)[/li]

Fredag 28/11
”The Contender”
Med Gary Oldman og Joan Allen

Senator Laine Hanson er udset til at blive den første kvindelige vicepræsident i USA, men den reaktionære Sheldon Runyon leder med lys og lygte efter snavs i Laines fortid. Kermit Newman er ligeledes desperat for at finde noget der kan ødelægge hans modkandidat: ”I want something EMBARRASSING! Something sexual! Little boys, midgets, that sort of thing! Cows! I don’t give a goddamn!
[li]DR.1 21.45 ”The Contender” (2000)[/li]

[li]TV.2 23.05 ”Dødens Kys” – “Kiss Of Death” (1995)[/li]

Lørdag 29/11

[li]TV3+ 20.00 ”Stuart Little” (1999)[/li]
Læs tidligere Ugens filmz.

Gravatar

#1 McPeter 20 år siden

Fin artikel. Dog tænkte jeg på om ugens påskeæg ikke meget passende kunne være at man kan se Gollum ved MTV Movie Awards på LOTR - TTT? Ligesom man kunne se bio-traileren til TTT på FOTR ved at trykke nedad når man var på sidste kapitel (48)i 'Select a scene' på disc 2, så skulle samme metode virke på den nye film. Er ikke lige sikker på om det er disc 1 eller 2 man skal gøre det på denne gang, men det skulle efter sigende virke... Har ikke modtaget min TTT hernede i Spanien endnu, så jeg kan ikke selv tjekke det efter. :-)

God fornøjelse...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#2 coolflash 20 år siden

Heh, lækkert. Jeg flækkede ret groft af grin da Gollum gik amok og i koma til MTV movie-awards! :D

Tak for info´en #1. Vil lige tjekke det hos en film-ven næste gang jeg popper op ved ham. Får først min boks til jul... *snøfte snøfte* :P
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#3 McPeter 20 år siden

De nada...

Ja, det er faktisk ret fedt lavet. Min lillesøster havde faktisk optaget det til mig på video, men det kan vidst godt slettes nu! :-)

Hvordan kan det være du ved at du får boxen til jul? Har du smug-kigget ovenpå/i forældrenes/kærestens klædeskab efter julegaver?! :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#4 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

Endnu en god artikel Mr Andersen :)

... som er et godt oplæg til en debat om hvilke udgaver, der er bedst og om directors også virkelig er det bedste når det kommer til stykket.

Der er mange eksempler på at instruktører udsender forskellige udgaver af deres film. Et af de sjoveste eksempler er efter min mening Spielbergs "Close Encounters of The Third Kind" som jeg har i 5 forskellige udgaver og de har alle plusser og minusser men det er stadig en fremragende film uanset hvilken udgave jeg smider i maskinen.

Nu har vi i Danmark været heldige og få uklippede versioner af mange film som fx "Once upon a time in America" så vi har ikke lidt så meget som andre lande.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#5 coolflash 20 år siden

#3 - Heheh, jeg har bare en relativt god fornemmelse. Drejede min julegave-retorik ret hårdt ind mod, at det var en gave der kunne gøre mig lykkelig - også selvom jeg allerede har set DVD´en fra ende til anden ,)

#4 - Kan både se det gode i de uklippede versioner og i de klippede. Det som tror gør udslaget ved om hvad jeg hælder til, er graden af affektionsværdi for originalen. Når den uklippede version har fået bolig i en del af ens hjerte, vil en alternativ slutning, udviskede scener og andre ændringer let kunne skyde ens billede af filmen mere eller mindre i sænk.

Men med film som LotR EE versionerne virker de tilføjede scener dog som en yderligt nuancerende faktor af alt fra persongalleriet til Tolkiens saga. Og - man kan vidst roligt sige at bioversionerne af FotR og TTT alligevel havde en relativt stor affektionsværdi imo. Hvordan kan det så være at EE-udgaverne ikke fuckede det hele op??

Jeg tror det har noget at gøre med, at Jackson hurtigt har meldt ud hvad hans planer er mht. LotR-projektet. Ved eksempelvis Star Wars gik der adskillige år inden SE ramte gaden. I de mange år hvor der kun var den originale version af SW, groede den ligsom dybt ind i dens fans (specielt i de hardcore af slagsen). I LotR´s tilfælde stod vores "døre" stradig ret åbne, da vi ikke havde samme lange tidsperiode til at vende os til bio-versionerne. Desuden kan man virkelig mærke at LotR-crewet har hjertet med i alt hvad de gør, hvilket er med til at bidrage positivt til EE-versionerne. Det lader ikke til at de bare gør det for pengenes skyld (selvom det nok altid vil spille bare en lille rolle). Man skal så også huske på at de har en af de mest læste værker i verdenshistorien i mente - som en slags motiverende og tilmed bindene inspirationskilde.

Andre der kan følge mig i dette??
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#6 Captain Vallo 20 år siden

Ja.
If there was a god
then why is my arse
the perfect height for kicking?
Gravatar

#7 Michael Andersen 20 år siden

#1
Tak :) Ang. "De To Tårne"-forslaget til Ugens Påskeæg, så findes Gollums takketale ved MTV Movie Awards vist kun på R1-udgaven og ikke på den danske udgivelse. Hvis der findes nogen derude som har set den på R2-versionen, så må I gerne sige til.

#4
Endnu engang tak :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 dyg 20 år siden

#1 / 7 - Ja, og det er på disc 1, som du selv nævner, at den kan findes på R1-versionen.

Når man står på sidste chapter på disc 1 og trykker pil ned, kommer der en lille ring frem, når man så trykker på den, kommer vores ven Peter J. frem.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#9 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

# 7 Jeg syntes det er meget tit at easter eggs ikke findes på Region 2 udgaverne, sådan var det jo også på fx Star Wars Episode I og II, The Abyss og mange andre :(

# 5 jeg kan god følge dig, men jeg syntes nu Lucas driver lidt for meget rovdrift på sarte SW-sjæle.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#10 filmz-Clone 20 år siden

#7 Gollums tale findes da aldeles på min R2 udgave, og min intuition siger mig at den også er at finde på de andre af samme slags :)
Beige alert, beige alert! If I don't make it, tell my wife... hello.

Skriv ny kommentar: