Af: filmz-jeppehaa | Udgivet: 2006-09-07

Klik her for at læse anden del af Venedig Filmfestival reportagen.
[h2]Den asiatiske bølge[/h2]
Selvom USA fylder meget på årets festival med hele fire film i hovedkonkurrencen, har Venedig igen i år mange asiatiske film med i konkurrence. Japan er godt repræsenteret med to film i hovedkonkurrencen, nemlig Kon Satoshis animéfilm “Paprika”, der svæver i et univers mellem drøm og virkelighed, samt Ôtomo Katsuhiros “Mushishi”. Katsuhiro, manden bag animésuccesen “Akira”, var i Venedig for to år siden med animéfilmen “Steamboy”, men denne gang har Katsuhiro kastet sig over en film med rigtige skuespillere.

“Mushishi” handler om drengen Yoki der som barn opdagede at han havde evnen til at se såkaldte ‘mushi’ – en form for væsener, som almindelige mennesker ikke kan se. Som voksen bruger Yoki sine evner til at hjælpe en ung kvinde, der er blevet syg af en mushi, og hun fortæller ham en historie, hun har hørt fra en gammel blind dame – en historie der på forunderlig vis minder meget om hans egen.


Udover de japanske film er den garvede Hong Kong-instruktør Johnnie Tos “Fangzhu” også med i hovedkonkurrencen. “Fangzhu” er som Hong Kong-film er bedst – fyldt med masser af action og blodige skudepisoder. Stærkt æstetiseret vold akkompagneret af meget højt musik. Kan man lide genren er det en glimrende film, men som et bud på en potentiel vinderfilm, er der vist ikke meget håb for “Fangzhu”.
[h2]Tsai Ming-Liang godt modtaget[/h2]
Noget anderledes er det med hovedkonkurrencens “Hei yanquan”, med den engelske titel “I Don’t Wanna Sleep Alone”, der har fået fine anmeldelser mange steder i den italienske presse. Filmen er instrueret af den Malaysisk fødte instruktør Tsai Ming-Liang, der med sine kun ni film allerede har høstet Guldløven i 1994 for “Vive l’Amour”, to Sølvbjørne i Berlin og tre priser i Cannes.

“Hei yanquan” er Tsai Ming-Liangs første film som foregår i hans hjemland Malaysia. Historien følger den hjemløse Hsiao Kang (der spilles af Tsai Ming-Liangs trofaste skuespiller Lee Kang-Sheng) som efter at være blevet banket og røvet bliver fundet af en gruppe Bangladeshiske arbejdere, der tager sig af ham. En af arbejderne, Rwang (spillet af Norman Atun), lader Hsiao Kang sove ved siden af sig på en gammel madras han har fundet, og der opstår et særligt forhold imellem de to mænd. Hsiao Kang kommer i bedring og møder tilfældigvis pigen Chyi, der bliver stærk tiltrukket af ham. Hsiao Kang føler sig fanget imellem Rwang og Chyi, og det bliver ikke bedre, da Chyis kvindelige chef også udvikler lystfyldte følelser for Hsiao Kang.


[h2]New Crowned Hope i Venedig[/h2]
“Hei yanquan” er sammen med Garin Nugrohos “Opera Jawa”, Apichatpong Weerasethakuls “Sang sattawat” og Mahamat-Saleh Harouns “Daratt” en del af festivalen New Crowned Hope, der finder sted i Wien i november og december 2006 i anledningen af 250-året for Mozarts fødsel. Festivalen hylder Mozart ved at vise en række nye værker inden for arkitektur, musik og film, der alle er inspireret af komponistens tanker. Det er instruktøren Peter Sellars, der er hovedmanden bag New Crowned Hope, og Sellars er også med i Venedig, hvor fire af filmene fra New Crowned Hope har haft verdenspremiere, og alle er udtaget til hovedkonkurrencen.
Mystikkens mester David Lynch
Onsdag var der verdenspremiere på David Lynchs nye film “Inland Empire”, en næsten tre timers lang rejse ind i Lynchs obskure univers. Det er svært entydigt at beskrive, hvad “Inland Empire” egentlig handler om, men det er historien om en kvindelig skuespiller (Laura Dern), der får tilbudt en hovedrolle i en film, som måske, måske ikke er underlagt en forbandelse. Men det er også historien om en barbeque, om polske ludere, hjemløse og harer i menneskestørrelse, der tilsyneladende medvirker i en sit-com. Man kan sige meget om Lynch, men kedelige er hans film aldrig!

Lynch plejer at præsentere sine film ved filmfestivalen i Cannes, men i år har han sagt ja til at vise “Inland Empire” i Venedig i forbindelse med, at han modtager en ærespris for hele sin
karriere. Ved prisoverrækkelsen sagde Lynch, at han var meget beæret over at modtage en sådan pris – især fra en festival som Venedig.

På pressekonferencen efter visningen af “Inland Empire” var journalisterne ivrige efter at få Lynch til at forklare sin mystiske film, og flere ville vide om det var meningen at den skulle give mening. Til dette spørgsmål havde Lynch kun én ting at sige: ”Det er meningen at den giver perfekt mening.” Hvad helheden i “Inland Empire” er, kræver vist mere end et gennemsyn af filmen, så indtil da må nysgerrigheden holdes i ave. Som trøst kan det nævnes, at filmen allerede er købt til dansk biografdistribution, men der er endnu ingen fastlagt dato for premieren.
Klik her for at læse fjerde del af Venedig Filmfestival reportagen.

Gravatar

#1 squee 17 år siden

Rart at vide, at de danske biografer har købt Inland Empire hjem.
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#2 chronaden 17 år siden

Elsker lynch, ik engang hans skuespillere ved hva der foregår :D
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#3 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Det med "harer i menneskestørrelse" lyder som en videreudvikling af den ret syrede serie "Rabbits", der kan ses på davidlynch.com. Kan anbefales. Lynch er utrolig god til at skabe en ubehagelig grundstemning med få virkemidler.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#4 filmz-playstation 17 år siden

Supergode reportager fra filmfestivalen. Props til Filmz' udsendte! :)

Glæder mig helt vildt til Lynch.
Gravatar

#5 Morbid 17 år siden

Lækkert at høre om både Lynch og Liang

Tsai Ming-liang er imo suverænt den bedste instruktør der arbejder idag.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.

Skriv ny kommentar: