Af: filmz-jeppehaa | Udgivet: 2006-09-12

Klik her for at læse tredje del af Venedig Filmfestival reportagen.
Lørdag aften blev priserne ved filmfestivalen i Venedig uddelt. Kun særligt indbudte var inviteret med til højtideligheden i Sala Grande – vi andre måtte nøjes med at se resultatet på festivalens hjemmeside.

Efter at have set de fleste af hovedkonkurrencefilmene i de sidste 10 dage var det noget af en overraskelse at se Jia Zhang-Kes “Sanxia Haoren” (“Stilleben”) løbe af med Guldløven for bedste film. Filmen blev vist som surprisefilm tirsdag nat kl. 24.00, hvilket gjorde, at mange journalister – inklusive undertegnede – ikke fik set den. Jia Shang-Ke er ikke noget nyt navn i Venedig. I det officielle program var hans dokumentarfilm “Dong”, om maleren Liu Xiaodong, med i sidekonkurrencen Orizzonti, og både i 2000 og 2004 havde Shang-Ke film med i hovedkonkurrencen.
Hæder til Dronning Elizabeth og Superman
Priserne for bedste mandlige og kvindelige skuespillere gik til hhv. Ben Affleck, for sin rolle som Superman-skuespilleren George Reeves i “Hollywoodland”, og Helen Mirren for “The Queen”.

Mirrens pris var yderst velfortjent – hendes fremstilling af Dronning Elizabeth II er ikke mindre end eminent, mens det undrer mig, at juryen har fundet Ben Afflecks skuespil værdigt til en pris. Der var mange andre skuespilpræstationer i konkurrencefilmene, der lå langt over Afflecks: Hugh Jackman i “The Fountain”, Clive Owen i “Children of Men” eller Lee Kang-Sheng i “Hei yanquan”, bare for nævne nogle stykker.
[h2]Alain Resnais bedste instruktør?[/h2]
Instruktørprisen gik til Alain Resnais for den middelmådige “Private Fears in Public Places”. Hvorvidt juryen har givet Resnais prisen som en anerkendelse af hans lange arbejde som instruktør er uvist, men “Private Fears” er bestemt ikke instruktørens hovedværk. Der var andre oplagte kandidater til prisen for bedste instruktør, heriblandt både Stephen Frears og Tsai Ming-Liang. “The Queen” fik trods alt både en skuespilpris og prisen for bedste manuskript med hjem, men man undrer sig over, at juryen fuldstændig har overset Tsai Ming-Liangs “Hei yanquan”, samt den fantastiske spillefilmsdebut af Joachim Lafosse, “Nue propriété”. Begge film burde have fået en pris, særligt når man ser, at juryens specialpris gik til den chadesiske “Daratt”, hvilket udelukkende må ses som et politisk korrekt valg, og at Jean-Marie Straub og Danièle Huillets “Quei loro incontri” fik en specialløve for innovation af filmsproget. Hvis 68 minutters filmet Cesare Pavese dialog, hvor skuespillerne de første 10 minutter står med ryggen til, skulle være en nytænkning af filmsproget, så vil jeg hellere undvære nytænkning. I mine øjne er det en eliminering af det filmsproget kan – nemlig at fortælle historier i billeder.
Oversigt over de samlede priser i Venedig 2006:

Guldløven for bedste film: “Sanxia Haoren” (“Stilleben”)

Sølvløven for bedste instruktør: Alain Resnais for “Private Fears in Public Places”

Sølvløven Revelation: Emanuele Crialese for “Nuovomondo” (“Golden Door”)

Juryens special pris: “Daratt”

Coppa Volpi for bedste mandlige skuespiller: Ben Affleck i “Hollywoodland”

Coppa Volpi for bedste kvindelige skuespiller: Helen Mirren i “The Queen”
Marcello Mastroianni prisen for bedste unge skuespiller: Isild Le Besco i “L’intouchable”

Oselle for bedste tekniske bidrag: Cheffotograf Emmanuel Lubezkifor the “Children of Men”

Osella for bedste manuskript: Peter Morgan for “The Queen”

Specialløven: Jean-Marie Straub og Danièle Huillet for innovation af filmsproget.

Horisontprisen: “Mabei shang de fating” af Liu Jie

Dokumentar horisontprisen: “When the Levees Broke: A Requiem in Four Acts” af Spike Lee

Fremtidens løve: “Khadak” af Peter Brosens og Jessica Woodworth

Corto Cortissimo løven for bedste kortfilm: “Comment on freine dans une descente?” af Alix Delaporte

Prix Uip for bedste europæiske kortfilm: “The Making of Parts” by Daniel Elliott

‘Special Mention’ til “Adults Only” af Yeo Joon Han

Gravatar

#1 akerman 17 år siden

nogen her der har set resnais 'année dernière a marienbad" ? er den noget værd for andre end midaldrende feinschmeckere..

Skriv ny kommentar: