Selvom Susanne Biers “Hævnen” både har modtaget Golden Globe- og Oscar-statuetter for Bedste Udenlandske Film, og er blevet rost til skyerne af danske anmeldere i 2011, modtages den mere lunkent af flere internationale medier.

Se også: Susanne Bier og “Kongens store tale” vinder Oscars!

Den internationalt anerkendte filmanmelder Roger Ebert skriver om “Hævnen” i Oscar-sammenhæng: ”Ingen tvivl om, at filmens noble intentioner appellerede til akademiets medlemmer, men for mig synes denne film at være den svageste af dette års fem nominerede”.

Ligeledes langer den amerikanske radiostation NPR ud efter filmen. Anmelderen spørger: ”Hvad i alverden har Oscar-Akademiet dog tænkt på?”

The New York Times’ anmelder er heller ikke for positiv omkring “Hævnen”: ”Denne film er tilbøjelig til billig manipulation, at gøre publikum nervøs med ildevarslende musik og uhyggen ved blonde børn i fare”.

Det er dog ikke kun negative ord Biers film får med på vejen. Variety kalder “Hævnen” for: ”Et kraftfuldt nutidigt drama”, og Los Angeles Times skriver, at Oscaren var velfortjent.

Hvad synes du? Har de negative anmeldere ret, eller er det de positive, der har vurderet “Hævnen” korrekt? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forummet.



Vis kommentarer (14)
Gravatar

#1 StarWarsFan11384EB 12 år siden

Den er ok, men ikke det mesterværk som mange anmeldere kalder den. Ifølge mig skulle Biutiful eller Dogtooth have vundet Oscaren.
Gravatar

#2 Bruce 12 år siden

Et nyt lavpunkt i Biers manipulerende teknikker. Kunne egentlig være interessant at se den igen, da flere scener har referencemæssig karakter, hvad angår stereotyper og manipulation og den set i denne kontekst sikkert kan være ganske underholdende.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#3 SuckMyUnit 12 år siden

Kunne ikke være mere ligeglad.
Gravatar

#4 X&O 12 år siden

StarWarsFan11384EB (1) skrev:
Den er ok, men ikke det mesterværk som mange anmeldere kalder den. Ifølge mig skulle Biutiful eller Dogtooth have vundet Oscaren.


Og hvis de havde vundet havde artiklen handlet om dem i stedet.

Det er fedt for Susanne Bier med de to priser. Men denne kategori har især vist sig at have vildledende vindere: Au revoir les enfants, Amores perros, Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, Ondskan, Der Untergang, Sophie Scholl - Die letzten Tage, El laberinto del fauno, Vals Im Bashir, Un prophète, Das weiße Band er bare nogle eksempler på hvilke store film blev 'forbigået'.
Gravatar

#5 Lehrmann 12 år siden

Der Untergang og Onskan - niksen (Mit indre hav og en fransk film jeg ikke kender)

Amores perros og El laberinto del fauno - jo tak, men vinderen var ikke decideret ufortjent (Tiger på spring, drage i skjul og De Andres Liv)
Gravatar

#6 X&O 12 år siden

Hvorfor mener du ikke Der Untergang fortjente at vinde?
Gravatar

#7 Bruce 12 år siden

2004 var et ganske flot "udenlandsk film" år. Jeg kan dog ikke få øje på noget, som kommer i nærheden af den oplevelse det var at sidde i en stor sal, se Untergang og lægge mærke til den øredøvende stilhed, da folk forlod salen igen.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#8 Twister 12 år siden

Bruce (2) skrev:
Et nyt lavpunkt i Biers manipulerende teknikker


Film er et manipulerende medie af natur så jeg forstår ikke de individer der får det til at lyde som om det er en forbrydelse at Bier "manipulerer" i sine film...

Jeg synes heller ikke Hævnen var et mesterværk, men det var trods alt en god film. Har kun set Dogtooth af de andre nominerende som jeg var ca. lige så begejstret for som Hævnen.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#9 Bruce 12 år siden

#8 Jeg er da på ingen måde uvidende om, at film manipulerer. Ordet illusion, filmmediets ilt, oser jo af manipulation. Derfor falder det hele med eksekveringen af manipulationen og der er jo masser af måder at lykkes eller mislykkes.

Når Bier konsekvent vælger at svinge taktstaven, allerede fra starten, med melodramatiske billeder og akkompagnerende musik i sin jagt på at røre publikum og gør brug af endimensionelle stereotyper, både som inkarnation af det gode og det onde og som simplistisk vælger at udstyre sidstnævnte med fordomsfulde holdninger vi alle brødfødes med dagligt i formiddagsbladene, så tangerer det sgu for mig nærmest filmisk kriminalitet. Jeg synes faktisk hun er decideret nedladende overfor mig som publikum.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10 Nicki52 12 år siden

Jeg mener ikke kun film manipulere, også dens trailer gør. Det er møgirriterene den manipulere ved at putte de bedste scener ind. Så er det helt fladt når man ser filmen. von Trier manipulere os ikke gennem traileren, men igennem pressekonferancen ved at provokere os. Den manipulation kan jeg bedre lide.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: