For første gang nogensinde vil filmen “Troy” gøre brug af virtuelle stuntmen.

Firmaet NaturalMotion har udviklet et program ved navn Endorphin, som skaber menneskefigurer der reagerer præcis som rigtige mennesker hvis de påvirkes af fysiske ting, såsom eksplosioner, fald og slag. Figurerne kan desuden programmeres til at kopiere en skuespillers neurologiske funktioner, såsom gangart og reaktioner.

Julian Mann fra firmaet The Moving Picture Company, som står bag effekterne til “Troy”, er glad for de muligheder NaturalMotion’s program giver: “Endorphin stuntmen sover aldrig, de har aldrig brug for en ambulance, og de er parat til at arbejde efter de har fået hovedet hugget af,” siger Mann.

Læs mere om NaturalMotion og Endorphin her.



Vis kommentarer (8)
Gravatar

#1 maniac 20 år siden

øhhhh, blev der ikke i sin tid til Star Wars ep. II sagt at de havde gjort brug af digitale stuntmænd til mange af scenerne? For så kan Troy da ikke være den første?? Eller har jeg bare misforstået det?
Gravatar

#2 filmz-simpson 20 år siden

Og hvad med Spider-Man når han flyver igennem byen - kan det ikke også kaldes for en "CGI-stuntman"?
Gravatar

#3 dvjik 20 år siden

Det er nok en videre udviklet udgave der opfører sig endnu mere realistisk end tidligere.
Gravatar

#4 azathoth 20 år siden

Det smarte er vel at Endorphin programmet selv beregner de fysiske effekter osv. på stuntmanden... så vidt jeg ved så er de digitale stuntmænd i fx. Spider-Man osv animerede (dvs en gut har siddet og animeret modellen specifikt til scenerne).

Mon ikke Endorphin er lidt i stil med Massive som WETA Digital udviklede til LOTR?
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#5 dvjik 20 år siden

Ja med sådan en opfindelse er der nok mange stuntmen der mister jobbet.
Gravatar

#6 filmz-MachineGod 20 år siden

"Mon ikke Endorphin er lidt i stil med Massive som WETA Digital udviklede til LOTR?"

Ikke helt. Massive benytter sig af et hjernenetværk med predefinerede animationssekvenser. (læs: MANGE sekvenser), hvorimod Endorphin er baseret på "tilfældig" animation. (der er blevet forsket temlig meget i den menneskelige krops funktioner af Cambridge uni, for at lave dette produkt)

Massive har til gengæld den fordel at man kan få mange personer til at "arbejde" sammen og lave fine slag som i LOTR, det ville ikke kunne lade sig gøre i Endorphin. Til gengæld kan man stille en figur på toppen af en kløft og skubbe til ham, hvorefter computeren beregner hvordan han falder, det kan Massive ikke. (Men det var jo egentlig også hvad #5 skrev, ville bare lige uddybe)
_____MachineGod______
__Stopping the pain__
Gravatar

#7 azathoth 20 år siden

Okay... jeg troede også at Massive var "tilfældigt" men så har misforstået det... men det du skrev vedr. Endorphin var egentlig også det jeg mente... altså... Ja ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#8 Patriarch 20 år siden

Massive er "tilfældig" på den måde at den vælger ud fra en masse mulige kombinationer, og reagere på sine omgivelser
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: