13th District, The

InstruktionPierre Morel

MedvirkendeCyril Raffaelli, François Chattot, Samir Guesmi, David Belle, Tony D'Amario, Bibi Naceri, Dany Verissimo, Nicolas Woirion, Patrick Olivier, Jérôme Gadner, Tarik Boucekhine, Grégory Jean, Warren Zavatta, Dominique Dorol, Ludovic Berthillot

Længde85 min

GenreSci-Fi, Sci-Fi, Action, Action

13th District

2 6
FilmenLuc Besson er idémanden bag actionfilmen “13th District” (“Banlieue 13”). Vi er i Paris, året er 2010 og man har bygget en høj mur omkring den problemfyldte 13. forstad, for at holde styr på den stigende bandekriminalitet i området. Bandelederen Leïtos søster bliver kidnappet af den rivaliserende gangster Taha og fordi Taha har flere og større skydevåben, ender Leïto bag tremmer. Dette er et godt eksempel på filmens logik – eller mangel på samme.
Den manglende retfærdighed skyldes tilsyneladende en tilsvarende mangel på politimandskab, men det ændrer sig det øjeblik filmens anden hovedperson, politimanden Damien, bliver introduceret, og pludselig gør politiet som det passer dem og har ingen problemer med at udøve magt.

Politiet har dog ét problem: En bombe der kan lægge det meste af byen øde, er blevet stjålet og er nu i Tahas varetægt. Damien bliver sat på sagen, og på forunderlig vis har han og Leïto nu et fælles mål i form af vores allsammens skurk.

På trods af en stigende fattigdom og elendighed, har forbavsende mange i kvarteret alligevel fået råd til en stor bil og masser skydevåben. De truende problemer, filmen så ihærdigt forsøger at gøre opmærksom på, er slet ikke til at finde. I stedet føler man ofte at man bliver præsenteret for en MTV-udgave af “La Haine”, hvor den nuancerede samfundskritik er udskiftet med de smarte gadedrenge stunt-bevægelser Parkour og hvor helt og aldeles ligegyldig vold truer i samtlige scener.

Med masser action I form af skyderi og kampsport, indeholder filmen mange elementer der vil appelere til den yngre seer. Actionscenerne er til tider meget flot koreograferet og der er godt med tju-bang. Der er ikke et stille sekund når det for alvor går løs, men det lyder unægteligt mest som tomme tønder.
VideoBilledet på dvd’en, står roligt og skarpt. Vi får vist filmen i det originale 2.35:1 anamorphic widescreen format. Farverne er flot fremhævet og hjælper til at få alle nuancerne i den spraglede palette med. Desværre er en del edge-enhancement med til at forringe billedet. Dette er tydeligst i filmens lyse scener.
AudioFilmens lydspor består af et fransk Dolby Digital 5.1 samt et fransk DTS lydspor. De to lydspor er nærmest identiske, begge med effekter i hele lydbilledet og musikken bliver konstant trykket ud i samtlige kanaler. Desværre bliver der ikke lagt meget vægt på retningsbestemte effekter, så lydmixet fremstår til tider ret unuanceret hvor de mange actionscener nemt kunne have nydt godt af en bedre kanalseperation.
EkstramaterialeDet mest markante stykke ekstramateriale på udgivelsen, er en 54 minutters tur bag om kameraet. Denne dokumentar er desværre præget af alt for meget rygklapperi, der toppes med en takkerunde de sidste minutter, hvor alle de involverede i bedste Oscar-stil takker alle deres venner og bekendte for deres støtte og hjælp i forbindelse med filmen.

Derudover bydes der på en række trailere, der også bliver vist når man sætter skiven i afspilleren. Man har heldigvis, med udførlig vejledning, mulighed for at springe til næste trailer eller direkte til menuen.

Ekstramaterialet afsluttes med et par forlængede scener.

Bestemt ikke nogen prangende samling ekstramateriale, og det der er, er af temmelig lav kvalitet.

Præsentationen af filmen er med denne dvd over middel, men desværre kan hverken filmen eller ekstramaterialet følge trop.

Skuespilleren David Belle har opfundet freestylekampsporten Parkour, der tager hele storbyens ekstreme omgivelser i brug som en pulserende og uforudsigelig kamparena. Filmen udspiller sig i en fremtidsversion af et af de hårdkogte kvarterer i udkanten af Paris – B13 – hvor politiet har omringet bydelen for at tage kampen op mod den voldsomme kriminalitet i området.