3 Monkeys

InstruktionNuri Bilge Ceylan

MedvirkendeYavuz Bingol, Hatice Aslan, Rifat Sungar, Ercan Kesal, Cafer Köse, Gürkan Aydin

Længde109 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen13/03/2009


Anmeldelse

3 Monkeys

5 6
Bag lukkede øjne

En ensom bil kører gennem det næsten fuldstændig mørklagte landskab, hvor kun skyggerne synes at følge den. Manden bag rettet misser med øjnene et par gange, og bilen forsvinder så i natten og ud af vores synsfelt.

Herefter høres lyden at nogle hvinende dæk, og vi ser kort efter en udstrakt krop ligge på vejen. Typisk for filmen “3 Monkeys” ser vi ikke selve sammenstødet, men hører blot en kortfattet og hurtigt overstået lyd i den ellers altdominerende stilhed. Inden længe har den ikke desto mindre fået omfattende indflydelse.

Bag rettet sidder en politiker, der netop står over for et valg og derfor ikke tåler nogen form for skandale. Han tilbyder i stedet sin trofaste chauffør et anseligt beløb for at påtage sig skylden og derved selv slippe. Chaufføren accepterer modvilligt med udsigten til en relativt kort dom, men kommer alligevel bittert til at fortryde, da det viser sig blot at være begyndelsen på en dyster cirkel af løgn, bedrag og indestængt vrede, og da han ni måneder senere kommer ud, er hans familie en fuldstændig anden end den, han efterlod.

Problemet med originalitet er, at man mangler velkendte formularer at sammenligne med, når man forsøger at beskrive den, og det er ikke mindst aktuelt for den tyrkiske Nuri Bilge Ceylan, hvis filmiske sprog måske nok vækker minder om så kunstfærdige filmmagere som Terrence Malick, Michelangelo Antonioni og mest af alt Andrei Tarkovsky, men som alligevel er fuldstændig sit eget. Filmens figurer bevæger sig rundt i et sært drømmeagtigt univers, hvor det ikke altid er lige let at skelne mellem indre og ydre oplevelser, og hvor filmens kontinuitet adskille gange brydes, således at man stakåndet må forsøge at finde hoved og hale i den. Der er ganske vist store passioner på spil, men som oftest møder vi dem kun indirekte, og de få gange, hvor hovedpersonerne rent faktisk bekender deres hjertes indre, er kameraet holdt på behørig afstand.

Titlen henviser til de bekendte tre aber, der ikke vil tale, høre eller lytte, og kommunikationen er da også sat fuldstændig ude af drift i filmen, hvor den frustrerede søn, utro kone og mistroiske fader alle synes ude af stand til at udveksle følelser eller tanker. Hvad de i stedet lader til at have tilfælles er minder om en kun sjældent nævnt afdød søn, der som en poetisk, men foruroligende budbringer dukker op i et par scener, som er skrækindjagende nok til at matche de fleste gysere.

Filmens historie fortælles mere med billeder end dialog, og dens billedside er rent ud sagt forbløffende med utallige bjergtagende kompositioner og visuelle påfund. Den har sin egen langsomme rytme og dens lange uklippede sekvenser anvendes med usvigelig sikker hånd.

“3 Monkeys” modtog prisen for bedste instruktion i Cannes, hvad der ikke kan undre, og var også en stærk kandidat til at løbe med De Gyldne Palmer, som dog gik til den noget mere hjertevarme “Klassen” i stedet. At sidstnævnte appellerede bredere skyldes måske ikke mindst, at “Klassen” trods alt er en betydelig behageligere film at overvære. Et forsonende lune finder man til gengæld ikke meget af i denne fremragende og urovækkende film, som ganske vist ikke direkte viser nogen voldsomme optrin, men som ikke desto mindre efterlader en umiskendelig følelse af at have overværet noget særdeles forfærdeligt.


Trailer

Kort om filmen

En politiker falder i søvn bag rattet og kører en person ihjel. For at redde sin karriere betaler han sin chauffør for at tage skylden og afsone straffen. Den kontante kompensation afhenter chaufførens hustru, der lader sig forføre af politikeren. Da den dømte ni måneder senere kommer ud fra fængslet, er han endnu mere anspændt og mistroisk end før, og familien er dømt til at falde fra hinanden. I kampen for at holde sammen på stumperne forsøger de at tie det hændte ihjel, men kan man fortrænge sandheden ved at lege “De Tre Aber”?