Længde94 min

GenreDokumentar

I biografen01/03/2013

5 Broken Cameras

5 6
Dokumenteret overgreb

I 2005 blev den palæstinensiske bonde Emad Burnat far for fjerde gang, og Israel påbegyndte samtidig opførelsen af en barriere mellem Vestbredden og de israelske bosættelser. Barrieren løber tæt forbi Emads hjemby, Bil’in, og barrierens placeringen betød, at byens indbyggere fik konfiskeret over 50% procent af deres opdyrkede land. Det vil de sjovt nok ikke finde sig i, og hver fredag efter fredagsbønnen marcherer en større gruppe borgere fra den lille by op til barrieren, hvor de demonstrerer mod opførelsen. I løbet af fem kameraer, der alle ødelægges af de israelske soldater eller bosættere, dokumenterer Emad sin og sine landsmænds årelange kamp for at få stoppet separationsbarrieren.

“5 Broken Cameras” er en fascinerende dokumentar. I høj grad fordi det i første omgang ikke engang var tænkt som en dokumentar men blot som en dokumentation af, hvordan de fredelige demonstrationer blev mødt med vold og overgreb fra de israelske soldaters side. Emads optagelser kunne bruges i retten, hvis palæstinenserne blev anklaget, og optagelserne var samtidig et vidnesbyrd til resten af verden om, hvor brutal en magtanvendelse Israel benytter sig af. Først da den israelske filmskaber Guy Davidi tager kontakt til Emad, bliver de enige om at klippe optagelserne sammen til en dokumentar.

At Emad Burnat derudover på ingen måde er en professionel filmskaber, gør det hele mere fascinerende. Filmen er for det meste optaget på billige hjemmekameraer i dårlig kvalitet og uden nogen form kunstigt lys, filtre eller lignende. Alligevel fremstår “5 Broken Cameras” som en visuelt betagende film både med flotte landskabsbilleder og nærmest poetiske optagelser af Bil’ins indbyggere og deres liv. Efter sigende var det også netop Emads naturtalent som billedmager, der gjorde, at Guy Davidi fik øjnene op for projektet og dets muligheder. Denne fantastiske baggrundshistorie for filmens tilblivelse øger desværre dens troværdighed betragteligt.

Og jeg siger “desværre”, fordi filmen vitterligt konfronterer os med en virkelighed, man ville ønske ikke eksisterede. Der er meget at sige om konflikten mellem Israel og Palæstina, men uanset hvilken part man støtter, så bør billederne af israelske soldater, der med vold og magt opløser fredelige demonstrationer, anholder uskyldige demonstranter og skyder tilfangetagede i benene, gøre et uudsletteligt indtryk på enhver. “5 Broken Cameras” er til tider en særdeles voldsom film, hvor virkeligheden og ikke en manuskriptforfatter dikterer begivenhedernes gang, hvorfor selv hovedpersonerne ikke kan føle sig sikre over for de fjendtlige kugler. Døden spiller på tragisk vis også en rolle i denne vigtige film.

Men ved siden af det voldsomme og hårde har filmen også en anden dimension, som faktisk næsten er dens stærkeste. Emad agerer fortæller ved hjælp af en voiceover igennem filmen, men denne tager sig ofte meget filosofisk ud. Vi kommer ind under huden på Emad, selvom det (næsten) altid er ham, som står bag kameraet, fordi kameraets billeder smelter sammen med det, som Emad egentlig er. Han beskriver næsten sig selv som afhængig af at filme. Han kan ikke lade være, og gennem kameraet spekulerer han over tilværelsen, sine medmennesker, sin familie og begivenhederne omkring sig. De voldsomme overgreb, hans by udsættes for, bliver derfor ikke trukket op på et politisk plan, men tværtimod ned på et personligt og menneskeligt plan – hvilket er svært fascinerende!

“5 Broken Cameras” er en poetisk, filosofisk og voldsom perle af en dokumentar, der i ordets mest bogstavelige forstand dokumenterer nogle begivenheder, der er vigtige at skabe opmærksomhed omkring. Filmen er pro-palæstinensisk i den forstand, at man ikke kan se den uden at sympatisere med indbyggerne i Bil’in, men den har ikke en større, politisk pointe i forhold til den uendeligt lange konflikt mellem Israel og Palæstina. Det er en velovervejet observation fanget på film af et menneske, hvis hverdag er denne film. En oplevelse, man bør unde sig selv!

“Jeg filmer for at hele de mange sår, se livet i øjnene og for at overleve,” siger den palæstinensiske bonde Emat Burnat i “5 Broken Cameras”. Filmen er bygget på Emads amatøroptagelser og kommentarer, der har en bevægende, rå umiddelbarhed og formidler en indignation, som det er svært ikke at forholde sig til: Ældgamle oliventræer i hans landsby bliver rykket op med rode af store gravkøer, nye betonbosættelser breder sig over bakkerne, og der er stadigt hyppigere nedslag af israelske gasgranater og vold mod landsbybeboerne. Efter fem år og fem knuste kameraer – efter utallige sammenstød med israelske soldater, kvæstelser og fængslinger – filmer Emad stadig, på trods af at hans kone bønfalder ham om at holde op.

Det personlige og det politiske er tæt sammenvævet i Emads historie og film. Da han købte sit første kamera, var det for at filme sin yngste søn, Gibreel, og over de følgende fem år ser vi ofte drengen forsøge at forstå, hvad der foregår.