The 50 Year Argument
Udgivet 26. jan 2015 | Af: christian_jacobsen | Set i biografen
Nyhedsmedier er godt stof. “The Newsroom”, den danske “Ekstra Bladet – Uden for citat” og “Page One: Inside the New York Times”. Nu er tiden så kommet til, at mesterinstruktøren Martin Scorsese skal prøve kræfter med subgenren igennem sit blik på det intellektuelle magasin The New York Review of Books, der i mere end 50 år har fungeret som talerør for nogle af vor tids største tænkere. Og redaktionsrummet her er et ganske andet, end det vi er vant til at se.
Det afspejles også i Martin Scorseses tilgang til stoffet. Med nu 18 dokumentarfilm på sit cv må den 72-årige instruktør efterhånden i lige så høj grad kunne kaldes dokumentarist som spillefilmsinstruktør. Måden, hvorpå han formår at male med så bred en pensel uden at miste grebet om den overordnede historie – som er historien om magasinet selv – er imponerende og vidner om en instruktør, der kan sit håndværk. Ligesom det var tilfældet med Scorseses over tre timer lange gennemgang af rockikonet Bob Dylans karriere, gør han en dyd ud af at bevæge sig igennem sit materiale i et roligt og nøgternt tempo, hvor magasinets tilblivelse, betydning og indflydelse bliver belyst gennem historiske nedslag og samtaler med flere af dets skribenter. Og havde intellektuelle skikkelser kunne gå for Hollywood-stjerner, ville det være en svær plakat at se bort fra!
Derudover fæstnede jeg mig ved, at magasinets historie mestendels bliver fortalt i retrospekt. Om end nyere tiders begivenheder også finder vej ind i fortællingen, virker sidehistorien om magasinets nye blog f.eks. hurtigt forbigået, som en oplagt indgangsvinkel til en fremadrettet diskussion om magasinets funktion i fremtiden – noget som “Ekstra Bladet” og “Page One” gjorde til et stort fokuspunkt og som kunne have bragt os, fra hvad magasinet havde været, videre til hvad magasinet er og skal være i fremtiden.
Scorsese mestrer efterhånden de brede, grundige dokumentarfilm til fingerspidserne, men forfalder på den måde også en anelse til automatpilot, hvor højdepunkterne mest skyldes personerne foran kameraet. I sidste ende sidder man tilbage med halvanden times kyndigt indblik i magasinets historie og mission, men uden nogen reel følelsesmæssig indlevelse i emnet, hvilket er ærgerligt, da der er nok passion og drivkraft at spore i flere af de medvirkende. Alt i alt er der dog tale om et godt skænderi.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet