Alt for hende

InstruktionFred Cavayé

MedvirkendeVincent Lindon, Diane Kruger, Lancelot Roch, Olivier Marchal, Hammou Graïa, Liliane Rovère, Olivier Perrier, Moussa Maaskri, Rémi Martin, Thierry Godard, Slimane Hadjar, Dorothée Tavernier, Alaa Safi, Joseph Beddelem, Ivan Franek

Længde96 min

GenreDrama, Romantik, Thriller

I biografen08/07/2010

Alt for hende

5 6
På kanten af sædet

Se det her er den slags thriller, som de burde lave flere af: Forholdsvis almindelige mennesker, man kan identificere sig med, kastet ud i en sand labyrint af moralske dilemmaer, mens oddsene stabler sig mod dem, og man febrilsk bider negle i det spinkle håb om, at det hele nu går alligevel.

Om noget demonstrerer “Alt for hende”, at man ikke behøver sindrige twists, udspekulerede handlingstråde eller vilde effekter, blot man har en effektiv og direkte fortælling, der formår at drage tilskueren ind fra begyndelsen. I dette tilfælde bliver det spørgsmålet om, hvad man selv ville være i stand til at ofre for kærlighedens skyld, der bliver vores indgangsvinkel til beretningen.

Vi møder parret Julian og Lisa, der er lykkeligt gift og forældre til sønnen Oscar. Deres velordnede verden bryder dog i grus, da politiet uden varsel invaderer lejligheden og tager Lisa med som mistænkt for mordet på hendes chef. Julian er fast overbevist om hendes uskyld, men må til sin rædsel se til, mens hustruen dømmes for mordet. Snart mister den rystede Lisa forbindelsen til sønnen, og hun falder mere og mere over i selvmorderiske tanker, mens hendes psyke lider under opholdet. Noget må der gøres, og konfronteret med retssystemets utilstrækkelighed beslutter Julian at tage sagen i egen hånd.

Den ellers så fornuftige skolelære er dog ikke umiddelbart den mest oplagte forbryder, og en del af spændingen opstår der, hvor Julian må prøve sig frem i et miljø, hvori han ikke kan gennemskue farerne. Pludselig må han henvende sig til våbensmuglere, narkosælgere og rutinerede fanger. ”Man har enten det, der skal til, eller ej,” fortæller en erfaren herre Julian, og efter en usikker start lader talentet for forbrydelse til at falde læreren mere naturligt, end man skulle forvente. At det gør det er måske filmens mest usandsynlige punkt, men det fungerer ikke desto mindre fremragende som en fortælling om en mand, der gradvist opgiver hele sit liv – arbejde, familie og moral – indtil der til sidst kun er opgaven tilbage. Den udvikling bliver også en del af spændingen i filmen, efterhånden som man sidder anspændt tilbage i usikker forventning om resultatet. Er vi her vidne til en mand, der i blind besættelse opgiver sit eget og sønnens liv for et særdeles spinkelt håb, og hvor meget er der overhovedet tilbage af hustruens mentale tilstand?

“Alt for hende” er instrueret af Fred Cavaye, der her får en ualmindelig imponerende spillefilmdebut og allerede viser en fremragende evne til at konstruere nervepirrende sekvenser, der hamrer hjertet langt op i halsen. På rollelisten har filmen Diane Kruger, som vi sidst så i “Inglourious Basterds”, og hun leverer en aldeles glimrende præstation, hvor ikke mindst scenerne med sønnen er tåreprovokerende. Hovedindsatsen falder ikke desto mindre på skuldrene af Vincent Lindon, der er aldeles fremragende som den hårdt prøvede Julian.

Det er i det hele taget en ren fornøjelse atter at opleve en så velkomponeret og effektiv thriller, der formår at få draget sin tilskuer ind i universet, og som baserer sin spænding på den sympati, man føler for dens figurer, snarere end på hvor mange kugler og biljagter den kan kaste i hovedet på os. “Crash” instruktøren Paul Haggis er allerede i fuldt sving med en amerikansk genindspilning med Russell Crowe i hovedrollen, men jeg vil varmt anbefale, at man opsøger den ægte vare først. Efter denne formidable film kan det næsten kun gå ned ad bakke.

Lisa og Julien er gift og lever i fred og hverdagsharmoni med deres lille søn Oscar, da tilværelsen tager en drastisk og frygtelig vending. Bevæbnet politi bestormer pludselig familiens lejlighed og arresterer Lisa. Hun anklages for mord og idømmes tyve års fængsel. Julien er overbevist om sin hustrus uskyld og vil gøre hvad som helst for at bevise det. “Du er fransklærer, ikke gangster,” formaner hans bror, men Julien skyr ingen midler, og inden længe jager han rundt i den parisiske underverden for at finde nøglen til hustruens fængselscelle.