Amazing Grace
Udgivet 27. nov 2008 | Af: Benway | Set i biografen
Når vi taler om store mænd, tænker vi ofte på folk som Napoleon – mænd, som anvendte vold. Sjældent tænker vi på fredelige mænd. Således siges det ganske rammende nær slutningen af “Amazing Grace”, og dermed understreges en ellers ubehagelig tendens til at dvæle ved de forkerte mennesker.
Hvis “Amazing Grace” har en forsonende faktor, så er det, at den for en gangs skyld vender blikket mod en relativt overset historisk skikkelse, der kæmpede for rettigheder for et undertryk folk uden at gribe til vold som argument. Filmen fortæller historien om William Wilberforce, der kom til at blive en stærk bekæmper af slaveri i det britiske imperium. Valgt ind i parlamentet i en alder af blot 21 år blev han gjort opmærksom på slaveriets menneskefjendske natur og formåede at samle en bred front af folk til støtte for dets afskaffelse. Blandt dem var den tidligere kaptajn og slavehandler John Newton, der selv vendte sig mod slaveriet og skrev hymnen “Amazing Grace”, som netop handler om at vende tilbage til lyset og efterhånden er blevet et mantra for slavernes frihedskamp.
Apted har håndteret “Amazing Grace” som en ret ukompliceret kamp mellem de gode og de onde, og man er aldrig i tvivl om, hvem man skal holde med. Hovedrollen spilles af Ioan Gruffudd, der var en noget tam Reed Richards i den rædsomme “Fantastic Four”, men som fungerer betydeligt bedre her og giver godt med passion i de følelsesladede taler. Han overdøves dog hurtigt i forhold til en bemærkelsesværdig samling førsteklasses skuespillere, og navne som Michael Gambon, Rufus Sewell, Toby Jones og Ciarán Hinds gør debatterne til en underholdende affære. Derudover duperer Albert Finney i den lille, men fuldstændig fremragende rolle som den plagede John Newton, hvis scener er dybt bevægende.
I modsætning til film som “Amistad” så mangler “Amazing Grace” fuldstændig de grumme scener med undertrykkelse af slaverne, og deres lidelser berettes snarere end vises. Til gengæld viser filmen ikke megen tilbageholdenhed i portrætteringen af William Wilberforce, hvis afbildning nærmest ligner en helgens. Der er næppe nogen tvivl om, at han på alle måder er den gode her, men Wilberforce var på mange måder et kompliceret menneske med modstridende politiske opfattelser, og en mere nuanceret beskrivelse kunne have givet hans person betydelig mere dybde. Som det er, vedbliver han at være en noget upersonlig skikkelse.
Som et forsvar for anstændighed, menneskerettigheder og medmenneskelighed er “Amazing Grace” ikke desto mindre en overraskende stærk beretning om en langvarig og værdig kamp. Trods titlen er filmen måske ikke ligefrem Amazing, men den lever en solid og underholdende fortælling om et eviggyldigt emne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet