Angel

InstruktionFrançois Ozon

MedvirkendeRomola Garai, Sam Neill, Lucy Russell, Michael Fassbender, Charlotte Rampling, Jacqueline Tong, Janine Duvitski, Christopher Benjamin, Tom Georgeson, Simon Woods, Jemma Powell, Alison Pargeter, Seymour Matthews, Una Stubbs, Jo Perrin

Længde134 min

GenreDrama, Romantik

I biografen06/06/2008

Angel

3 6
Fantasi og virkelighed falder sammen i “Angel”, der markerer den talentfulde François Ozons første engelsksprogede film. Det burde der være al mulig grund til at være begejstret over, men desværre mislykkes eksperimentet, og vi efterlades med en flot, men essentielt sjælløs stiløvelse.
Filmen er baseret på en bog af Elizabeth Taylor (forfatterinden – ikke skuespilleren) og handler om den forkælede Angel Deverell, der vokser op under ganske beskedne kår hos sin mor, der er grøntsagshandler. Angel elsker at skrive og drømmer sig hen i romantiske forestillinger. Hendes mor er afvisende over for hendes skriverier, men da Angel sender sin roman til den veletablerede forlægger Théo, ser han alligevel en vis kvalitet i hendes arbejde. Selvom det er blottet for enhver forbindelse til virkeligheden, er hendes fantasifulde fabuleren alligevel besnærende.

Inden, hun knap nok er blevet myndig, får Angel enorm succes med sine bøger, og som en anden Barbara Cartland køber hun den herregård, hun altid har drømt om at bo på, og begynder at indrette en regulær prinsessetilværelse. Hun forelsker sig i bohememaleren Esmé, der ikke har oplevet megen succes. Kærligheden er ikke gengældt, men takket være den økonomiske sikkerhed og de arbejdsvilkår, hun kan tilbyde ham, bliver han overtalt til at gifte sig med hende. Da verdenskrigen bryder ud, beslutter han sig dog mod Angels vilje for at melde sig, og snart bliver afstanden mellem Angels fantasi og virkeligheden for alvor afgrundsdyb.

François Ozon, der tidligere har eksperimenteret med kitsch, er umiddelbart et oplagt valg til at påtage sig en historie, der delvist foregår i hovedpersonens idylliserede opfattelse af verden. Filmen er da også proppet med visuelle påfund, overdådige billeder og opfindsom brug af effekter, der leder tankerne hen på Hollywoods superromantiske guldalder. Ironien er tommetyk, når han lader baggrundene til de drømmende hestevognsture fremstå ekstremt falske. Filmen er en billedmæssig flødeskumskage komplet med skønne gårde, meterlange gardiner og perfekte græsplæner, og man stopfodres helt bevidst til kvalmegrænsen overskrides.

Hvis filmens styrke er den visuelle leg med mediet, så er selve historiens banaliteter, ja, temmelig banale. Som den selvcentrerede forfatterinde ses Romola Garai i den altdominerende hovedrolle. Hun giver en præstation, der er delvis Norma Desmond fra “Sunset Boulevard” og i særdeleshed Scarlett O’Hara fra “Borte med blæsten”. Ligesom Scarlett er hun en forkælet egoist, men i modsætning til Scarlett er det vanskeligt at finde blot det mindste charmerende eller forsonende træk ved Angel. Hun er i bund og grund et temmelig frastødende menneske, og det bliver derfor ekstremt vanskeligt at fatte nogen form for interesse eller sympati for hendes prøvelser. Derved sidder man også tilbage med en efterhånden tiltagende uvedkommende historie i over to timer, mens kedsomheden stille og roligt begynder at snige sig ind.

Derfor ender vi også med en film, der ganske vist er en visuel fornøjelse, sat sammen med stilsikker brug af klassiske Hollywood-teknikker, men som ikke desto mindre hverken bevæger eller vækker den store interessere i sin hovedperson, og som derfor bliver et temmelig frustrerende bekendtskab. Der er en flot brug af fernis og form i filmen, men ligesom i Angels romaner så dækker den ikke over så meget.

Filmen beretter om den ambitiøse købmandsdatter Angel, der drømmer om at blive berømt forfatter. Hun omsætter al sin kærlighedshunger til blomstrende prosa, der tiltrækker en veletableret London-forlæggers opmærksomhed, og pludselig står hun midt i sine drømmes berømmelse.