MedvirkendeRoger Allam, Daniel Portman, John Henshaw, William Ruane, Lorne MacFadyen, Paul Brannigan, John Joe Hay, David Goodall, Finlay Harris, Paul Donnelly, James Casey, Siobhan Reilly

Længde101 min

I biografen06/06/2013

Angels’ Share, The

5 6
Feel good med mening

Den engelske filminstruktør Ken Loach er ved at være godt oppe i årene. Han rammer de 77 i denne måned, og i løbet af sin filmkarriere har han lavet en imponerende portion film. I mine øjne er det særligt fascinerende ved Loach hans evige insisteren på at tale den lille mands sag – noget han gør i mere eller mindre alle sine film. Både i Loachs store eposser såsom “Land and Freedom” og den ekstraordinære “Vinden der ryster kornet” såvel som i hans mere naturalistiske, socialrealistiske dramaer som “Ladybird, Ladybird” og “En fri verden” skinner det sociale, ja, nærmest socialistiske engagement igennem på en helt unik og elegant facon, der aldrig skæmmes af overdreven prædiken.

“The Angels’ Share” er ingen undtagelse, om end den tilhører gruppen af Loachs mere optimistiske og livsglade film. Ofte skærer det i hjertet at sidde igennem en Ken Loach-film, fordi han så ærligt viser os nogle menneskeskæbner, der til dagligt kæmper en hård og ofte håbløs kamp for at få lov at leve i fred og fordragelighed. Det samme er tilfældet i instruktørens nyeste film, hvor vi følger ungdomsforbryderen Robbie, der ikke kan undslippe den (a)sociale sump, han er havnet i. Han er blevet far og er oprigtigt indstillet på at gøre noget ved sit liv, men ungdomsarbejdsløshed og hævngerrige voldsmænd gør det næsten umuligt for ham at opbygge en ny, sund tilværelse.

Gennem sin samfundstjeneste møder han imidlertid den kommunalt ansatte Harry, der begynder at tage sig af Robbie. Han introducerer ham blandt andet for whiskyens verden, og det viser sig, at Robbie har en overordentlig god evne til at smage og dufte til whisky. Således er “The Angels’ Share” klassisk Loach: Mennesker fra den ofte oversete og stereotypt fremstillede underklasse tilegnes ansigter, identiteter og godt med taletid – de skildres som ægte, følelsesladede mennesker af kød og blod, der har en lige så stor ret til endnu en chance som alle os andre.

Chancen i “The Angels’ Share” (titlen henviser i øvrigt til de 2% af whiskyen, der fordamper) kommer til Robbie, da en helt særlig og sjælden whisky pludselig skal på auktion. Et lille kup sammen med tre andre unge i samfundstjeneste kan blive Robbies mulighed for at starte på en frisk, og filmen tager her en drejning i retning af en lettere og mere klassisk plotdrevet narrativ. Det gør faktisk ikke noget, for på dette tidspunkt er vi så investerede i karaktererne, at historien er lige dele sjov, spændende og medrivende på trods af, at filmens sociale bevidsthed altså skrumper en smule.

Faktisk vil jeg sige, at “The Angels’ Share” byder på en af biografernes i øjeblikket dejligste og mest behagelige filmoplevelser. Det er en vaskeægte feel good-film, som i første halvdel er gennemsyret af et inspirerende, socialt engagement. Som altid har Ken Loach stablet et formidabelt cast på benene, der spiller så forrygende, at man til tider glemmer, at man er vidne til ren fiktion. Det bliver man så mindet om igen, når plottet tager fart, men til gengæld leveres der så mere og bedre humor, spænding og forløsning end i langt størstedelen af de følelsesforladte dramaer, Hollywood producerer på samlebånd. “The Angels’ Share” er en overordentlig god film og et oplagt udgangspunkt for en Ken Loach-nybegynder.

Det er længe siden, jeg er gået så glad ud af biografen, som efter jeg havde set “The Angels’ Share”. En optimistisk Ken Loach-film lød på forhånd i mine ører som en lidt ligegyldig Ken Loach-film (især efter den jævnt kedelige “Looking for Eric”), men realiteten var gudskelov en helt anden. Den socialt bevidste instruktør har formået at skrue en film sammen, der besidder samme kvaliteter som hans mere barske opusser, men som samtidig er blevet injiceret med en god portion berusende whisky og hjertevarmende humor, således at filmen er endt som en fest for alle!

Filmens hovedfigurer er en lille gruppe socialt udfordrede døgenigte og småforbrydere, der mødes til samfundstjeneste. Der skal både betales tilbage til samfundet og støbes fundamenter til en mere ansvarlig fremtidig livsførelse. Det gælder ikke mindst for ballademageren Robbie, der venter barn med sin kæreste, Leonie, men som til stadighed får bøllebank af sin svigerfamilie. Der er virkelig noget at arbejde med, men under socialarbejderen Harrys beskyttende vinger vækkes Robbies skjulte talent for whiskyfremstilling – og mulig vej ud af den sociale deroute.