Længde81 min

GenreKomedie

I biografen12/09/2008

Anja og Viktor – I medgang og modgang

2 6
Anja og Viktor igen igen

Det er godt og vel ni år siden, at Viktor storstammende forsøgte at købe kondomer, men endte med et par kondivand i Thomas Villum Jensens filmatisering af Dennis Jürgensens ungdomsroman “Kærlighed ved første hik”. Tidens afstand føles da også overvældende, når man nu atter genser parret Anja og Viktor i, hvad der med denne film er den femte i rækken.

Siden sidst er det evige par kommet lidt i klemme. Efter en kontrovers med Anjas gamle bejlers kæreste er de blevet smidt ud af deres lejlighed på Sankt Hans Torv og bor nu ulovligt i et øvelokale. Viktor er fortsat brandmand, mens Anja har startet sit eget reklamebureau, selvom hun foreløbigt kun har en faldefærdig kinagrill som kunde og kun bliver betalt i form af forårsruller. Samtidig bliver de presset af en meget nidkær embedsmand fra kommunen, der er stærkt besluttet på at afsløre deres ulovlige bopæl.

Parret slæber deres udlejere i retten kun for at opdage, at deres lejemål er blevet lavet om, og de skal bruge en million kroner for at få lejligheden igen. Deres låneansøgning i banken bliver afvist, men ikke desto mindre ender Viktor med at fri til Anja, der accepterer. Imens sider Anjas veninde Gitte trofast foran fjernsynet, når hendes foretrukne reality-program “I medgang og modgang” kører over skærmen. I udsendelsen duellerer forskellige par om at blive gift og vinde en million kroner. For Viktor er det en oplagt måde at løse alle problemerne, og selvom Anja virker meget modvillig, beslutter han sig for at tilmelde dem i formodning om, at hun nok skal tilgive ham senere.

At kaste et blik tilbage på Anja og Viktors ikke overvældende gloværdige karriere som filmseriehovedpersoner giver uundgåeligt en lidt trist fornemmelse. Fra den første ganske glimrende film, hvori man fulgte den kiksede Viktor i hans umulige betagelse af den hotte 3. g’er, til reklamefilm, børn og brand gennem en række tvivlsomme fortsættelser. På trods af diverse udviklinger synes filmene fortsat at side fast i en bizar tidslomme, og Anja og Viktor lader aldrig rigtig til at have forladt teenagerrollen. Samtidig er der kommet en overvældende tone af beregning over konceptet, og selve romancen mellem parret er totalt væk. Man undrer sig over, hvordan de nogensinde fik fremelsket en kemi sammen i den første film, for her er den gensidige betagelse vitterligt reduceret til de værste klicheer fra det store overskudslager.

Selve historien om, hvordan parret må finde pengene til deres lejlighed, er temmelig fjollet – der findes vel andre og noget billigere steder at bo end Sankt Hans Tov – men er naturligvis blot en anledning til at få de to med i reality-showet. Her kunne man så tro, at filmen ville forsøge sig med noget satire i den anledning, men i stedet bliver det blot til nogle temmelig udvandede vitser om tv-programmer. Her gik jeg ellers og troede, at tv-vært-parodier iført kulørte jakker var noget, som kun revyer stadig praktiserede.

Når filmen alligevel ikke fuldstændig skraber bunden, skyldes det udelukkende de ganske hæderlige skuespillere i birollerne, der gør en imponerende indsats i betragtning af det yderst beskedne materiale, de har at arbejde med her. Ellers så er der ikke meget at komme efter i denne hob af banaliteter, der endnu engang trækker Anja og Viktor gennem medgang og modgang – i dette tilfælde mest modgang.

Anja og Viktor og deres lille datter bor i vennernes ramponerede øvelokale i Sydhavnen, efter de er blevet smidt ud af deres gamle, dejlige lejlighed på Sankt Hans Torv. Det er Peters hysteriske kæreste Regitze, der uretsmæssigt har tvunget dem ud. Da sagen kommer for retten, får de muligheden for at købe lejligheden som andel for en million. De bestiller tid i banken, Anja kæmper på sit enmandsreklamebureau, og Viktor tager døgnvagter på brandstationen samtidigt med, at han kaster sig over selvhjælpsbøger.