Anonyme romantikere

InstruktionJean-Pierre Améris

MedvirkendeBenoît Poelvoorde, Isabelle Carré, Lorella Cravotta, Lise Lamétrie, Swann Arlaud, Pierre Niney, Stéphan Wojtowicz, Jacques Boudet, Alice Pol, Céline Duhamel, Philippe Fretun, Grégoire Ludig, Philippe Gaulé, Joëlle Séchaud, Isabelle Gruault

Længde80 min

GenreKomedie, Romantik

IMDbVis på IMDb

I biografen15/12/2011


Anmeldelse

Anonyme romantikere

4 6
Så sødt, at det hviner

Kærlighed rimer på chokolade i denne (bitter)søde, pudseløjerlige franske fabel om forelskelse imellem ensomme, angstplagede sjæle. I tone (men ikke visuelt) befinder Jean-Pierre Améris’ romantiske komedie “Anonyme romantikere” sig allerhøjest et stenkast fra Jean-Pierre Jeunets
gigantgennembrud “Den fabelagtige Amélie fra Montmartre”, hvor skæve, men ikke desto mindre elskelige eksistenser ligeså kæmpede for kærligheden trods deres sociale handicap.

Angélique er en genert kvinde i 30’erne, der går til møder i terapigruppen Anonyme Romantikere. Her er de alle som Angélique – overemotionelle, selvudslettende og har svært ved at omgås andre socialt. Kun når hun fremstiller chokolade, tør Angélique være modig. Da hun starter i et job på en gammel chokoladefabrik, skjuler hun imidlertid sit store talent, angstdirrende nervøs for at være i centrum. Hendes nye chef, Jean-René, har det på samme måde. Han er skrækslagen, bare telefonen ringer, undgår fysisk kontakt af enhver art og har mere end svært ved a styre svedproduktionen.

De to er selvsagt som skabt for hinanden! Ud over kærlighedens genvordigheder er Jean-Renés chokoladefabrik oven i købet på konkursens rand, og kun Angéliques skjulte talent synes at kunne redde den. Hvis hun altså tør afsløre sig selv som den sande chokolademester, hun er.

“Anonyme romantikere” er et sakkarinsødt, lille eventyr, man bliver både forført og henført af. Vor to helte skal så grueligt meget igennem, inden de til slut kan få hinanden – og dét med både klamme håndflader og svedige armhuler. Men ved at gøre Angélique og Jean-René til to sociale analfabeter, der aldrig kæmper med nogen udefrakommende fjende, men udelukkende deres egne, indre dæmoner i form af angst og generthed, bliver de rigtige mennesker af kød og blod – og en glimrende modgift til den tyktflydende, søde romantikchokoladesovs, der pøses måske lidt for gavmildt over fortællingen.

Isabelle Carrés finurlige Angélique leder tankerne hen på en god fe, som vi kender dem fra eventyrets verden. Med hendes vidtåbne øjne, nervøse smil og skønne, spraglede påklædning flakser hun ind på den gamle chokoladefabrik og kaster sit tryllestøv over både Jean-René, hans godmodige medarbejdere og så selvfølgelig chokoladen. Carré er vidunderlig og hjertevarm og et perfekt valg til rollen – som en mere lys og uskyldig lillesøster til Audrey Tautous mørkere Amélie (der snarere var helgen end god fe).

Angélique og Jean-Renés forfjamskede kærlighedshistorie er uendelig charmerende – nogen ville måske sige kvalmende – i sin helt åbenlyse naivitet. Men franske Carré og belgiske Poelvoorde udgør et noget nær perfekt match i rollerne som de to angstplagede amorpils-ramte. Man tror faktisk på, at ingen af de to tilsyneladende har turdet kaste sig ud i livet, før de møder hinanden. Budskabet i filmen er rart: Tro på dig selv, så kommer kærligheden nok dumpende. Indpakningen glittende og chokoladekonfekten inden i hvinende sød med en snert af livets bitterhed. En helt rigtig hjertevarmedunk midt i denne kolde decemberregn.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Jean-René ejer en lille chokoladefabrik. Angelique er en ung og talentfuld chokolademager. Det perfekte match skulle man tro, men så enkelt er det ikke. De er nemlig begge så generte, at de dårligt tør kigge hinanden i øjnene, og jo mere følelserne vokser, desto stærkere bliver angsten for intimitet.