Aviator S.E., The

InstruktionEmma Tillinger

MedvirkendeCate Blanchett, Ian Holm, Jude Law, Alec Baldwin, Kate Beckinsale, Adam Scott, Leonardo DiCaprio, John C. Reilly, Brent Spiner, Frances Conroy, Danny Huston, Gwen Stefani, Kelli Garner, Alan Alda, Matt Ross

Længde170 min

Aviator S.E., The

4 6
“The Aviator” er det seneste skud på stammen fra den legendariske amerikanske instruktør Martin Scorsese. Filmen omhandler Howard Hughes’ liv og karriere fra playboy og filminstruktør i 1920’ernes Hollywood til han gik ind i flybranchen og revolutionerede den ved at præstere det ene tekniske gennembrud efter det andet.
Vi lægger ud med at følge Hughes på produktionen under hans episke 1. Verdenskrigsfilm, “Hells Angels”, hvor vi ser ham grundlægge samarbejdet med Noah Dietrich, der skulle vise sig at følge Hughes i tykt og tyndt, gennem hans op- og nedture op gennem 30’erne og 40’erne. Med en stor arv og en succesfuld film i ryggen, vender Hughes hurtigt sin opmærksomhed mod sin virkelige passion – de mere tekniske udfordringer. Ved at gå ind i flyindustrien, lykkes det lynhurtigt Hughes at slå hastighedsrekorden i sit hjemmebyggede strømlinede monoplan-fly. I sin iver for at slå rekorden igen og igen løber han tør for brændstof og styrter ned med flyet, blot for tørt at erklære at han nok skal få flyet til at flyve endnu hurtigere.

På et mere personligt plan får Hughes først rigtig sin sag for da han møder Katharine Hepburn, der formår at give ham et tydeligt savnet modspil og udfylde et følelsesmæssigt tomrum hos ham. Han betror hende sin dybeste hemmelighed: at han indimellem ser og oplever ting der ikke eksisterer. Fra at være den hurtigste og mest dristige pilot styrer Hughes sit visionære blik mod den kommercielle flyindustri, hvor han står for nogle af de mest markante teknologiske udviklinger i historien.

Ved konstant at kaste sig ud i nye ekstravagante udfordringer, forsøger Hughes at flygte fra sin psykes forfald. Det lykkes gang på gang, men en dag sker det uundgåelige nedbrud – lige så mægtig han før har syntes, er Howard Hughes pludselig en meget lille mand som ingen forstår og ingen kan nå.

Leonardo DiCaprio får for alvor lagt fordums pretty-boy image på hylden i rollen som Howard Hughes. DiCaprio var en af initiativtagerne bag filmen og lægger ikke skjul på sin facination af pioneren, der syntes at have både alt og ingenting. De samme ord kan også beskrive filmen, for selvom “The Aviator” rent teknisk er helt og aldeles fremragende, er det svært at blive følelsesmæssigt engageret overfor denne særling, der med sine store visioner synes at mangle de fornødne menneskelige egenskaber til at kunne involvere undertegnede.

Filmens mest vellykkede element skal findes i form af Katharine Hepburn, spillet af australske Cate Blanchett. Hepburn bliver virkelig bragt til live og modsat Hughes bunder hendes særheder i en varme og kækhed der desværre forsvinder fra filmen i takt med at Hepburn forsvinder ud af Hughes’ liv.

Rent teknisk er filmen meget gennemført og Scorsese har virkelig fået det optimale ud af sit materiale. En interessant detalje er hans eksperimenteren med forskellige farvepaletter, der i filmens præsentation af 1930’erne benytter det primitive Technicolor look, svarende til de tidlige farvefilm fra den periode. Fotografering, musik og kulisser er altsammen med til at skabe en troværdig og vellykket ramme om de første 20 år af Howard Hughes’ karriere, men filmens styrke på det tekniske område, kan desvære ikke rette op på, at Hughes karakteren i længden forbliver kold og overfladisk, hvilket unægteligt gør filmen mindre interessant.

Video”The Aviator” bliver på denne dvd præsenteret i det originale Aspect Ratio, 2.35:1, Anamorphic. Visuelt er filmen ganske imponerende, men desværre er billedet på dvd’en langt fra optimalt. Billedet er præget af kompressionsfejl, der til tider får det til at fremstå grumset og uklart. Dette er altid en risiko ved lange film, især når der også skal være plads til et DTS lydspor, og kunne sansynligvis være undgået ved at dele filmen ud på to skiver. Der er dog ikke øvrige mangler i transferet, der ellers fremstår fejlfrit.
AudioTil præsentationen af filmens lyd har vi her valgmuligheden mellem et engelsk DTS og et Dolby Digital 5.1 lydspor. Tale såvel som effekter fremstår klart og tydeligt på begge lydspor. Hvor DTS lydsporet synes at tilføje en anelse mere fyldighed, byder begge spor på glimrende kanalseparation i actionsekvenserne. Man kunne dog godt have ønsket en anelse mere bas i visse nøglescener.
EkstramaterialeDen første skive byder udover filmen på et kommentarspor af instruktør Martin Scorsese. Dette er flettet sammen med lidt kommentarer fra klipper Thelma Schoonmaker og tilsat ganske få anekdoter fra producer Michael Mann. Kommentarsporet er informativt dog uden at være i topklasse. Nogle af de mest interessante kommentarer fra Scorsese, drejer sig om den meget intense research der blev foretaget omkring Hughes op til skabelsen af filmen.
Ekstramaterialet på disk 2 indledes med “Modern Marvels: Howard Hughes”, en dokumentar fra History Channel, der primært omhandler Hughes’ tekniske påfund, fra hans kæmpe indflydelse på flyindustrien, til hans senere arbejde på militære projekter, såsom radar-guidede missiler. Hughes var sågar indvolveret i designet af nogle af de første månelandingsfartøjer. Programmet tager over hvor “The Aviator” giver slip, og følger resten af Hughes’ liv og karriere frem til hans død i 1976.

“A Life Without Limits – The Making of ‘The Aviator'” er en 10 minutters dokumentar, der tager et kig bag kameraet med fokus på skuespillere og instruktør. Dette program er præget af en del rygklapperi og indeholder ikke nogen videre interessant information omkring filmen.

Yderligere tre dokumentarprogrammer kommer nærmere ind på Hughes, og fortæller blandt andet om hans lidelse med tvangstanker fra et medicinsk synspunkt. Vi bliver også præsenteret for interviews med DiCaprio og Scorsese om emnet. Desværre går mange af oplysningerne igen i flere af programmerne.

En enkelt slettet scene og en række korte featurettes runder ekstramaterialet af. Disse er meget koncentrerede og giver et kort, spændende indblik i arbejdet med kostumer, production design, makeup, special effects og musik.

“The Aviator” sniger sig kun over gennemsnittet grundet sine meget stærke tekniske kvaliteter. Dvd-udgivelsen følger trop – en hæderlig udgivelse dog uden på nogen måde at skille sig ud.

Filmen udspiller sig i årene fra 1920 – 1940, Hollywoods gyldne æra, hvor Howard Hughes var en stor filminstruktør og producent. Hughes var utroligt visionær og innovativ, og udover at være instruktør og producent, designede og konstruerede han flyvemaskiner. Filmen omhandler Hughes’ karriere, men også hans følelsesmæssige liv og kærlighedsaffærer med bl.a. Katharine Hepburn og Ava Gardner. Filmen beskriver desuden hans kamp med handicap, tvangstanker og fobier, der senere skulle føre til hans isolation fra omverdenen.