Ballets russes

InstruktionDaniel Geller, Dayna Goldfine

MedvirkendeWakefield Poole, George Zoritch, Rochelle Zide, Raven Wilkinson, Nini Theilade, Miguel Terekhov, Tamara Tchinarova Finch, Maria Tallchief, Tatiana Stepanova, Mia Slavenska, Tania Riabouchinskaya, Marian Seldes, Marc Platt, Nina Novak, Alicia Markova, Nathalie Krassovska, Frederic Franklin, Yvonne Craig, Yvonne Chouteau, Irina Baronova, Alan Howard

Længde118 min

GenreDokumentar, Dokumentar

IMDbVis på IMDb

I biografen11/05/2007


Anmeldelse

Ballets russes

4 6
Ballet er for mange et ukendt land. En danse- eller for nogen kunstart, der udsprang omkring år 1400 særligt omkring middelhavslandene, og som senere også fik en særlig russisk pendant. “Ballets russes” er et blik ind i ballettens historie, og hvordan den russiske ballet udviklede sig fra 1930’erne og frem.
En række skæbner flygtede fra det kommunistiske Rusland og til Paris, hvor de blev opdaget som talentfulde dansere på trods af manglende træning. Med mor ved siden var dansen en måde for de unge mennesker at skabe en karriere og finde en mening med tilværelsen i en fremmed kultur. Særligt i London blev de russiske operaer succesfulde, og ”Ballet russes’ blev derfor et brand som konkurrent til bl.a. den franske ballet. Udover en særlig danseteknik var scenografien et vigtigt aktiv, og som tilskuer er vi igennem gammelt arkivmateriale vidne til de prægtige sætstykker. Det er scener fulde af fantastiske dansere og glamourøse sets, der præger den fint udtænkte dans.

Da krigen kommer til Europa må alle rykke over Atlanten, hvor New York, som den også er i dag, er centrum for det evige spotlight på de grandiose scener. I USA går tingene først fint, men da der pludselig kommer kommercielle interesser ind i spillet bliver truppen delt op i forskellige fraktioner, som bliver tvunget til at vælge side. Dog er krigen som skabt til ballet, da masserne tørster efter underholdning for at glemme krigens rædsler. Så selvom der nu er to forskellige Ballets russes, går det faktisk godt. Senere går det dog både kommercielt og kunstnerisk ned af bakke, og som alle andre strømninger inden for kulturen, må man indordne sig efter forholdene.

“Ballets russes” er derfor en klassisk portrætfilm af en række personer, hvis historier til sammen fortæller noget, som de alle er en del af – nemlig dansen. Der klippes mellem arkivmateriale og optagelser lavet i dag grundigt guidet af en oplysende voice-over. Filmen spænder reelt over perioden 1930 og frem, men har sit primære fokus omkring 1940 og perioden i USA, vel nok fordi der her er mest materiale, og det samtidig er den ene succeshistorie efter den anden. Vi ser danserne blive tilbudt lukrative kontrakter af Hollywood, for ikke nok med, at de er gode dansere – deres smidige kroppe er attraktive for rampelyset. De fleste takker dog nej, kun hvor dans og film kan forenes, er der muligheder.

Filmens to amerikanske instruktører er tydeligvis forelskede i stoffet. Det er både filmens svaghed og styrke. På den ene side er det et fascinerende portræt af danserne, som for de flestes vedkommende stadig lever i dag, og deres kunst; på den anden side mangler der en distance til de selv samme mennesker. Deres selvoptagethed og menneskelige mangler bliver der ikke dvælet ved. Formen er traditionel, men det er i orden. Som når man ser en tv-dokumentar, er det indholdet, der er i centrum. At historien fortælles som film er nærmest et tilfælde.

“Ballets russes” er en smal film, ingen tvivl om det. Hvis den sælger 1000 billetter i landets fire største byer, må det nok betegnes som en succes. Emnet lyder nok smallere end det reelt er, for det er absolut ikke kun en film for fans. Kulturnydere og andre nysgerrige sjæle vil også få sig en speciel filmoplevelse i selskab med ballettens verden.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

I et overflødigshorn af arkivmateriale har filmfolkene Dan Geller og Dayna Goldfine frembragt en ode til den revolutionerende dansetrup Ballets Russes, som turnerede i Europa og Amerika i 1930’erne og 40’erne og blev et verdensnavn. Hvad der startede med at være en gruppe russiske flygtninge, som aldrig havde danset i hjemlandet, endte med at blive ikke bare en men to rivaliserende danse-trupper, som kæmpede de berømte “Ballet battles”, som optog selskabslivet i London før 2.verdenskrig. I en tid, hvor berømtheder som Nijinsky, Balanchine, Picasso, Miró, Matisse og Stravinsky gik sammen i helt usædvanligt samarbejde, turnerede Ballets Russes og fik folk til at spærre øjnene op for for en dansestil, der helt revolutionerede de gængse begreber.