Barneys mange liv

InstruktionRichard J. Lewis

MedvirkendePaul Giamatti, Macha Grenon, Paul Gross, Atom Egoyan, Mark Camacho, David Pryde, Paula Jean Hixson, Mark Addy, Scott Speedman, Marica Pellegrinelli, Thomas Trabacchi, Clé Bennett, Rachelle Lefevre, Domenico Minutoli, Massimo Wertmüller

Længde134 min

I biografen30/06/2011

Barneys mange liv

4 6
Tredje gang er lykkens gang…

“Barneys mange liv” er en sand rutsjetur af op- og nedture i en noget usædvanlig mands tilværelse: Barney Parnofsky (Paul Giamatti).

Filmen er opbygget som et flashback, der fører os tilbage fra 2010 til Barneys liv i Rom anno 1974. Her møder vi han sin første kone, Clara (Rachelle Lefevre). Hun er en flyvsk boheme, som bærer Barneys ufødte barn, hvorfor et bryllup hurtigt stables på benene. Men lykken afløses af sorg, da barnet dør ved fødslen, hvorefter Clara begår selvmord. Barney vælger at forlade Rom og flytte til den canadiske storby Montreal, hvor hans onkel har skaffet ham et job hos et produktionsselskab. Onklen har desuden en stor plan i ærmet: Barney skal gifte sig med en rig overklassepige, som vi senere lærer at kende som “den anden fru P” (Minnie Driver).

Men de mange penge, som Barney gifter sig til, afholder ham ikke fra at forelske sig hovedkulds i den underskønne Miriam (Rosamund Pike), der er gæst til hans bryllup. Og minsandten om det ikke også lykkes Barney at vinde Miriams kærlighed. For første gang i sit liv føler han en ægte kærlighed, og man skulle tro, at dét dermed blev den lykkelige slutning på en temmelig tragikomisk rutsjetur. Men ak og ve… det er det selvfølgelig ikke.

Paul Giamatti er fortræffelig som den akavede Barney. Karakteren er på én gang ucharmerende og karismatisk, elskværdig og irriterende, men Giamatti formår på strålende vis at balancere mellem modsætningerne. Filmens omdrejningspunkt er Barneys forskellige ægteskaber, mens en af de konsekvente karakterer, der ikke forlader hans side, er hans far Izzy (Dustin Hoffman). Hoffman var et fortrinligt valg til at spille Barneys halvskøre far, og samspillet mellem ham og Giamatti skaber et både varmt og spøjst far/søn forhold, som man kan tage og føle på. Derudover brillerer Minnie Driver i rollen som den snobbede, forkælede overklassepige, og midt i al irritationen over hendes karakter må man indimellem minde sig selv om, at Driver trods alt blot er en skuespiller.

“Barneys mange liv” kan til tider være forvirrende, da det netop er hans mange forskellige liv, vi følger, og indimellem hæmmer det altså den detaljerige fortælling, at man lige skal finde ud af, hvor man befinder sig i tid og rum. Det er risikoen, man løber ved at skippe den kronologiske fortælling til fordel for flashbacks, men instruktøren, Richard J. Lewis, slipper oftest nogenlunde af sted med sit gamble. Filmen er sammensat af flere små, sammenhængende fortællinger om Barneys liv, og desværre har Lewis proppet alt for mange elementer ind i historien – deriblandt en overflødig mordgåde, som sagtens kunne være undværet, og som stjæler spilletid fra filmens stærkere handlingsforløb.

Filmens altoverskyggende tema er imidlertid kærligheden, som vi møder på flere forskellige planer i “Barneys mange liv”. Den, der står stærkest, er Barneys kærlighed til Miriam. I hans intense jagt på hendes hånd får man virkelig en fornemmelse af, at der er tale om ægte kærlighed, og sammen med Barney triumferer vi over hendes endelige ”ja”. I sidste ende er det måden, hvorpå vores ven aldrig opgiver håbet om at finde den rette, der står klarest tilbage i hukommelsen, og det er Barneys ukuelige iver, der gør ham til en ganske beundringsværdig mand – også selvom han ofte er usandsynligt kikset og irriterende. Kærligheden kommer minsandten i alle former.

Filmens største styrke er i sidste ende det udmærkede skuespil. Giamatti fik sågar en fortjent Golden Globe-statuette for sin glimrende indsats. Man savner dog til tider en rød tråd, og nogle sekvenser forvirrer mere, end de fortæller. Men i sidste ende er “Barneys mange liv” en hjertevarmende film om flere perioder, som formentlig kan nydes flere gange.

Filmen er en rutsjebanetur i Barneys Panofskys omskiftelige og usædvanlige liv lige fra de unge år i 70’ernes Italien til hans søgen efter kærlighed og karriere, da han som voksen og etableret har bosat i sig i Montreal. Den omskiftelige Barney gifter sig tre gange: Hans første kone, Clara, er en ustabil hippie, mens hans anden kone, Mrs P, er en charmerende overklassepige. Men det er hans tredje kone, Miriam, der bliver hans livs kærlighed. Som bryllupsgave giver Barneys far ham en revolver, og det skal få fatale konsekvenser for den ellers så stålsatte Barney.