Battlestar Galactica - The Plan

InstruktionEdward James Olmos

MedvirkendeEdward James Olmos, Dean Stockwell, Michael Trucco, Grace Park, Michael Hogan, Aaron Douglas, Callum Keith Rennie, Kate Vernon, Rick Worthy, Lymari Nadal, Matthew Bennett, Rekha Sharma, Tricia Helfer, Alisen Down, Tiffany Lyndall-Knight

Længde112 min

GenreSci-Fi, Action, Drama

Battlestar Galactica – The Plan

4 6
Overflødigt supplement

Lad os få noget på det rene med det samme: “Battlestar Galactica” var en af tv-historiens absolut største triumfer, og den Emmy-belønnede saga sluttede forrige forår, da det sidste afsnit af føljetonens fjerde og afrundende sæson, “Daybreak”, blev transmitteret. “Battlestar Galactica: The Plan” blev produceret efter seriens endegyldige episode, men tv-filmen finder ikke sted efter “Daybreak”, men foregår i stedet før og under seriens to første sæsoner. Faktisk er “Battlestar Galactica: The Plan” ikke så meget en film med en selvstændig eller sammenhængende historie, som det er et sammensurium af små, korte supplementer til den banebrydende tv-serie.

Derudover er det vigtigt at pointere, at man ikke bør give sig i kast med “Battlestar Galactica: The Plan”, før man har set hele serien. Jovist, filmen foregår ikke efter den oprindelige føljetons allersidste afsnit, men der afsløres et væld af informationer, som man først får oplyst sent i serien, og mange samtaler og hændelser giver simpelthen ingen mening, hvis man ikke på forhånd har et indgående kendskab til karaktererne eller universet.

Tv-serien startede med bombardementet af de tolv planeter, hvor menneskeheden var bosat. De såkaldte cylon-robotter, som menneskerne i sin tid brugte som slaver, var vendt tilbage for at fuldbyrde deres hævn. Milliarder af mennesker blev udraderet, og de få tusinde overlevende flygtede ud i verdensrummet på udkig efter et nyt hjem. “Battlestar Galactica: The Plan” begynder umiddelbart før massakren, og vi får for første gang lov til at overvære destruktionen af kolonierne på nært hold, og når man tager filmens forholdsvis beskedne budget i betragtning, er det imponerende, hvor flotte computereffekterne er under den lange, eksplosive sekvens. Som sædvanligt leverer både lydfolkene og musikerne desuden en upåklagelig indsats hele vejen igennem.

Dernæst springer filmen jævnligt frem i tiden. Filmens titel er en reference til den første sæsons titelsekvens, som pointerede, at de menneskelignende cylon-robotter havde en klar plan. Den plan blev aldrig rigtig udpenslet over for os seere, men det bliver den omsider her, og resten af filmen er ligeledes opsat på at forklare og uddybe ting, som man aldrig fik præciseret i serien. Filmens største problem er, at mange af disse udredninger og redegørelser slet ikke føles tiltrængte, men derimod enormt ligegyldige, og mange af seancens afsløringer havde man alligevel for længst gættet sig til, mens serien stadigvæk kørte. Vi ser bl.a., hvordan cylon-robotterne i menneskernes flåde formåede at kommunikere i smug, og hvordan og hvor de gemte sig. Men der er absolut ingen sindsoprivende åbenbaringer, og alt for mange gamle, lange klip fra tv-serien genbruges i tide og utide.

Mange vil nok også savne at se mere til seriens hovedpersoner – såsom Apollo, Starbuck og Baltar – men filmen fokuserer på cylon-robotternes færd. Og så bliver der sprunget så meget frem og tilbage i tiden, at der ikke opstår den samme nærhed mellem karaktererne og tilskueren som under serien. “Battlestar Galactica: The Plan” er til gengæld fornemt instrueret af hovedrolleindehaver Edward James Olmos, som hiver det allerbedste ud af sine kollegaer foran kameraet. Og når filmen gransker cylon-robotternes skyldfølelser og de hidtil ukendte begivenheder på planeterne efter ragnarokket, føler man endelig, at der løftes sløret for noget nyt og spændende. Der er trods alt mange fine øjeblikke, men “Battlestar Galactica: The Plan” er nærmere en fodnote end en film.

Præsenteret i 1080p/VC-1 1.78:1. For det meste ser “Battlestar Galactica: The Plan” fornem ud. Hovedparten af filmen fremstår knivskarp, og detaljerigdommen er mærkbart større på Blu-ray, end den er på dvd. Mængden af gryn er ofte stor, men oftest bidrager det kun positivt til filmens stemningsmættede æstetik. Indimellem har gryn dog det med at fremstå som digital støj, og mild edge-enhancement forekommer også sjældent, men det er dog som regel under de sekvenser, som er taget fra ældre afsnit. Farverne og kontrasten er ofte blevet manipuleret under redigeringen, men begge dele er upåklagelige.

Lydmæssigt var “Battlestar Galactica” en af flimmerkassens største trendsættere, og “Battlestar Galactica: The Plan” lyder nøjagtig lige så godt som seriens bedste afsnit. Skiven indeholder et DTS-HD Master Audio 5.1-mix, som benytter samtlige højtalere fornemt. Både dybe og høje toner gengives klokkeklart, og hverken replikkerne, musikken eller lydeffekterne er nogensinde tilnærmelsesvis utydelige. Der er adskillige gode panoreringer, og især lyden under bombardementet af kolonierne imponerer. Det vrimler med overbevisende atmosfærelyde – især under scenerne ombord på Galactica. Ja, umiddelbart er det svært at mindes en tv-film, der lyder bedre.

Instruktør/skuespiller Edward James Olmos og filmens producer/manuskriptforfatter Jane Espenson har indtalt et udmærket kommentarspor til filmen. Duoen kommer vidt omkring produktionens mange facetter, så hvis man er fan, bør man afgjort lytte til dem. Derudover er her i alt fire dokumentarer, som tilsammen varer omtrent 37 minutter. De gennemgår hovedsageligt filmens computereffekter, men der tales også en del om Olmos’ tjans som instruktør.

Et kvarters slettede scener er inkluderet, og der er faktisk flere fine øjeblikke blandt de saksede sekvenser, men ingen man virkelig savner. Bedst af alt medfølger filmens komplette soundtrack. Man kan afspille sangene via skivens menu, og selvom man desværre ikke kan lave en spilleliste eller spole, er det herligt at have adgang til hele Bear McCrearys sublime score – her er endda langt flere spor end på cd-udgivelsen af soundtracket! Ekstramaterialet (undtagen de slettede scener) præsenteres i 1080i.

Kulisserne er blevet destrueret, og skuespillerne og alle deres kollegaer har fået nye jobs, så “Battlestar Galactica: The Plan” er formentlig det allersidste kapitel i “Battlestar Galactica”-sagaen. Tv-filmen er udelukkende interessant for den oprindelige tv-series tilhængere, men mange fans vil formentlig også finde filmen en kende ubetydelig. Diskens AV-præsentation er mere end hæderlig, og det samme er ekstramaterialet, så fans kan med god samvittighed føje udgivelsen til samlingen. Alle andre bør give sig i kast med serien først. Øjeblikkeligt.

Filmz TV har kigget nærmere på “Battlestar Galactica”. Se mere her.

I sin tid var cylon-robotterne menneskehedens tjenere. Men de gjorde oprør og udraderede næsten hele menneskeheden. De få tusinde overlevende rejste ud i verdensrummet på udkig efter et nyt hjem: Planeten Jorden.