MedvirkendeBart the Bear, Youk the Bear, Tchéky Karyo, Jack Wallace, André Lacombe

Længde96 min

GenreDrama, Adventure, Familie

Bear, The

3 6
Bambi – nu med bamser

Man hører ofte filmmagere pointere, at man aldrig bør arbejde sammen med dyr. Årsagen synes åbenlys: De kan være pokkers svære at instruere. Den uskrevne regel afholdte heldigvis ikke den franske instruktør Jean-Jacques Annaud fra at begå “The Bear” tilbage i 1988 – en lille perle, som følger et par bjørne, der “spiller” så godt, at de fleste Hollywood-stjerner formentlig ville rødme i deres selskab.

I lange perioder optræder ingen mennesker i “The Bear”, og selv når de dukker op, er mængden af dialog mildest talt minimal. Alligevel formår Annaud at fastholde vores opmærksomhed hele vejen igennem. Via nænsom og nøjagtig instruktion får Annaud bjørnene til at fremstå næsten menneskelige (lyddesignerne får endda den jamrende bjørneunge til at lyde som et forvirret spædbarn), og selvom instruktøren jævnligt manipulerer os med hurtige klip, musik og mekaniske dukker, så sluger man franskmandens fantasibillede råt. Illusionen brister kun en smule, når bjørneungen begynder at drømme, og vi præsenteres for et visuelt syretrip med skræmmende dukker lavet af ler og papmache.

Det kan godt være, at “The Bear” ikke ligefrem er et særligt troværdigt kig på dyrenes dagligdag, men Annaud gør det utrolig let for os at relatere til bjørnene, og dét er trods alt en imponerende bedrift. Annauds mission er tydeligvis at styrke vores respekt for dyrene i naturen, og selvom han opnår sit mål gennem “snyd” ved at blødgøre skillelinjen mellem dyrene og menneskerne med filmiske virkemidler, så lader Annaud også ofte kameraerne rulle, mens dyrene passer sig selv, og selv her er det ofte bemærkelsesværdigt, hvor lidt dyrene adskiller sig fra os. De fodrer og forsvarer ikke blot hinanden – deres kærlige samspil antyder, at de elsker hinanden nøjagtig lige så meget, som det gængse menneske elsker sine nærmeste.

Historien fokuserer på den førnævnte bjørneunge, som mister sin mor i et stenskred, og som dernæst vandrer trist og forvirret gennem naturen. På sin rejse støder ungen på en ældre hanbjørn, som er blevet alvorligt såret af en jæger. De bliver venner, og sammen prøver de at finde et sted, hvor de kan få fred for mennesker og andre rovdyr. Tyrkiske Tchéky Karyo gør det rigtig godt i rollen som et af de blot to mennesker, som dukker op undervejs. Hans karakter, en blodtørstig jæger, kunne snildt have endt som en endimensional skurk i den forkerte skuespillers hænder, men Karyo gør jægeren mere kompleks og nuanceret end som så. Hans endelige konfrontation med bjørnene er næsten ubeskriveligt intens.

Ja, der er vel nærmest tale om en nyfortolkning af “Bambi”, men Annaud kunne heller ikke have valgt et bedre forbillede. Ligesom “Bambi” er “The Bear” simpel, men dybfølt, og samtidig er den en visuel triumf. Både de utrolige nærbilleder af bjørnenes interaktioner og de storslåede naturbilleder er fuldstændig lamslående, og Philippe Sardes grandiose musik supplerer dem alle perfekt. Kort sagt: Du gør dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at give dig i kast med “The Bear”.

Præsenteret i 1080p/AVC 2.35:1. “The Bear” er en af de første BD-udgivelser, som det danske selskab NTC har produceret, så der var på forhånd god grund til at være spændt på, hvordan filmen ville se ud på Blu-ray. Desværre er der ikke ét eneste skud, som ikke ligner opskaleret dvd-video. Billedet er kronisk uskarpt, og mange af billederne er uskarpe i distraherende grad. Kontrasten svinger meget, edge-enhancement og udtværing forekommer ofte, og der er masser af utilsigtet støj, grums og snavs. Der er også en tydelig, hvid linje i bunden af billedet gennem det meste af filmen. Farverne er et af transferets få plusser – især de grønne farver fremstår frodige og appetitlige. Alle billedsidens andre elementer skuffer dybt.

Heldigvis er skivens DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor bedre end transferet. Allerede da filmen starter, kan man mærke musikken folde sig ud i samtlige højtalere, og den smukke musik kommer virkelig til sin ret gennem hele filmen. Lydeffekterne og dialogen gengives også klart og tydeligt, men man savner ofte lidt mere aktivitet i lydbilledet under de mange scener i naturen. Lidt for ofte kan man kun høre vinden blæse i fronthøjtalerne, mens baghøjtalerne forbliver tavse. Støj forekommer aldrig.

Ligesom den gamle, danske dvd-udgivelse af “The Bear” indeholder denne Blu-ray desværre intet ekstramateriale. Det havde ellers været dejligt med en dokumentar, som granskede arbejdet med bjørnene. Øv.

“The Bear” er en af de absolut bedste fiktionsfilm om dyrene i naturen – et bevægende og spændende portræt af to bjørnes kamp for overlevelse i en verden spækket med hensynsløse mennesker. Desværre er denne udgivelse ikke værd at skrive hjem om. AV-præsentationen skuffer gevaldigt, og her er absolut intet ekstramateriale – ikke engang en kapiteloversigt. Hvis du allerede ejer “The Bear” på dvd, er der ærligt talt ikke nogen grund til at investere i filmen igen, men hvis du endnu ikke har set denne flotte, franske familiefilm, bør du i hvert fald leje den på Blu-ray.

Et stenskred dræber moderen, og ungen må nu klare sig selv. Han møder en gigantisk skamskudt grizzly-bjørn, der først ikke vil vide af ungen – men da de hører ekkoet af geværskud og hundeglam, flygter de, og deres venskab begynder og fordybes senere.