Believer, The

InstruktionHenry Bean

MedvirkendeGlenn Fitzgerald, Billy Zane, Ryan Gosling, Summer Phoenix, Theresa Russell, Taylor Mills, Joshua Harto, Garret Dillahunt, Kris Eivers, Joel Garland, Elizabeth Reaser, Dean Strober, Judah Lazarus, Ronald Guttman, Heather Goldenhersh

Længde98 min

I biografen01/03/2002

Believer, The

3 6
FilmenFilm, der tør være udfordrende og samtidig provokerende, er tit blevet misforstået og desværre næsten altid dømt til at få en hård modtagelse. Den skæbne har “The Believer” heller ikke kunne undslippe. Det startede ellers meget lovende. Filmen vandt hovedprisen ved Robert Redfords Sundance Film Festival i 2001, men da filmen handler om en ung mand der stiller spørgsmåltegn ved jødedommens kvaliteter og tilmed vægter nazimens ideologi højere, var det amerikanske jødiske miljø ude med riven og kaldte filmen for antisemitisk (nogle overhovedet uden, at have set filmen!).

Nu var der ingen der ville røre filmen med en ildtang. Uden udsigt til at få en biografpremiere, valgte filmselskabet at sælge filmen til TV-betalingskanalen Showtime, hvor den så fik sin premiere. Det betød samtidig, at filmen var udelukket fra vinde mange af de store filmpriser som f.eks en Oscar. Filmen kom dog op i udvalgte biografer flere måneder senere.

Det er nærliggende, at sammenligne “The Believer” med australske “Romper Stomper” og “American History X” p.g.a. de tre hovedrollers færden i det nynazistiske miljø og deres rejse mod en evt. forløsning. Ryan Gosling, som spiller Danny Balint, levere en stærk og kraftfuld præstation, som er fuldt på højde med hans to forgængere (Russell Crowe og Edward Norton) og måske endnu bedre, fordi hans rolle er klart den mest interessant af de tre p.g.a. af en bedre personbeskrivelse, der beskriver Danny, som en mand der lider under kontrasten nazismen/jødedommen og derfor flår ham i stykker indvendig.

Selvom filmens manuskript er fuld af gode ideer, har en god sammensat beskrivelse af hovedrollen og intelligent dialog, er det meget tyndt med hensyn til birollerne. Når f.eks. Danny sadomasochistiske kæreste, der tænder på blå mærker i ansigtet, er beskrevet papirtyndt, er det svært, at godtage hendes forvandling fra luder til nonne (i overført betydning), som hun gør i løbet af filmen. Manuskriptforfatteren Henry Bean, som også er filmens instruktør, har i stedet hovedsageligt valgt at fokusere på Dannys hjerte i konflikt.

Dèt, der gør “The Believer” (som iøvrigt er inspireret af en virkelig hændelse) til en provokerende film, er dens måde at argumentere sine synspunkter på. Når Danny taler lidenskabeligt for sin sag, sidder man som tilskuer og tænker, at man egentlig godt kan forstå hans reaktioner og gerninger. Dèt vil virke skræmmende på nogle, specielt når emnerne er nynazisme og jødeforfølgelse, også fordi filmen tager sine temaer gravalvorligt og uden at ironisere over dem.

Filmens lave budget er også med til at højne realismen og giver den et dokumentarisk præg, som virker til filmens fordel. Her er vi så langt væk fra det glamourøse Hollywood, som man overhovedet kan komme både i indhold og udseende.

“The Believer” er en aggressiv og stærk beretning om en ung mand og hans fortvivlelse, som er i stand til at fremkalde visse tanker, som de fleste tilskuere aldrig har haft. “The Believer” tiltrækker og frastøder på samme tid, noget som gør den til meget radikal filmoplevelse, i forhold til de fleste kønsløse amerikanske produktioner, som vi efterhånden er ved at drukne i på biograf/video markedet.

Forvent ikke at se mange grafiske voldelige scener (dem er der overraskende få af), men en film der har muligheden for, at leve videre i ens bevidsthed længe efter at man har set den. Hold også øje med Ryan Gosling, som med de rigtige projekter, kan gå hen og blive en stor fremtidens stjerne.

VideoUdgivelsen er i Anamorphic Widescreen 1.78:1 og billedet er ganske o.k., men dog ikke i den sædvanlige klasse, som man kan forvente af de nyeste DVD`er på markedet, men for at være fair overfor filmen skal det også siges, det er en lowbudget produktion.
AudioLyden er i Dolby Digital 5.1, med meget lidt separation mellem kanalerne, med undtagelse af et par få scener, men, men og atter men der er et “lille” problem. Lyden er forskydt fra billederne, med et splitsekund, dog ikke hele tiden, men når det dukker op, lægger man straks mærke til det. Jeg prøvede, også skifte lyden over på Dolby Digital 2.0, som også ligger på filmen, det kunne jo være fordi filmen er en lowbudget produktion. Det var det samme problem, men nu var det bare var nogle andre steder i filmen!. Så må problemet stamme fra DVD producenten, som i dette tilfælde er Scanbox.
Lydproblemet ødelægger desværre noget af filmoplevelsen.

Der dukker også en intro fra lydfirmaet Dolby op, som gør reklame for deres DD 5.1 lydsystem, inden filmens start, men den kan kun høres i DD 2.0 !!??

Ekstra MaterialeDer ligger kun nogle trailer som ekstra materiale:

“The Believer”

“Hardball”

“Rat Race”

Det er fristende at kalde DVD udgivelsen af “The Believer” for lowbudget, p.g.a. filmen er blevet til på et lavt budget, fejlen med lyden og det tynde udvalg af ekstra materiale. Så det gør jeg:
“The Believer” på DVD = Lowbudget!

Daniel er en ung, vred, bitter og ekstremt voldelig ny-nazist, der brænder for at lynche alle jøder, da de er roden til alt ondt i verden. Han hader dem, bare fordi de eksisterer.

I modsætning til de fleste tatoverede, højtråbende meningsfæller er han lynende intelligent og velformuleret. Egenskaber der har ført ham helt til tops i miljøet.

Men Daniel bærer på en hemmelighed.
Han er selv jøde. Som ung blev han smidt ud af den hebræiske skole, og i trods og desperation er han endt helt ude i den ekstremt modsatte grøft. Men hans baggrund fornægter sig ikke, og han balancerer livsfarligt på kanten af paradokset.