Between a Smile and a Tear

InstruktionNiels Lan Doky

MedvirkendeLisa Nilsson, Toots Thielemans, Mads Vinding, Johnny Griffin, Didier Lockwood, Didier Lockwood, Tootie Heath

Længde97 min

GenreDokumentar, Dokumentar


Anmeldelse

Between a Smile and a Tear

4 6
FilmenBetween a Smile and a Tear er den legendariske mundharmonikaspiller Toots Thielemans’ definition på en mol-7 akkord; lige dele trist og optimistisk. Mol repræsenterer det triste og dystre, hvor de lysere toner med 7’eren derimod leder mod en gladere tanke.
Sammen med Mads Vinding, Johnny Griffin, Didier Lockwood, Albert Heath og Lisa Nilsson er han blevet inviteret til København af pianist og instruktør Niels Lan Doky for at medvirke i en to-dages genåbning af Montmartre Jazzhus, som det tog sig ud i perioden fra 1950-1970 i Store Regnegade i København.

Filmen er en utroligt hjertevarm oplevelse, og Thielemans observation omkring mol-7, kan meget nemt bruges til at definere de følelser, der går gennem én, når man ser filmen. Hele registret bliver berørt, når de gamle musikere spiller henholdsvis opstemte og legende melodier som “The Jamfs are Coming” og over i langsomme, følelsesladede sange, som den fantastiske “Säg det igen”, hvor Lisa Nilsson fører an med en vidunderlig vokal.

Vi oplever de meget charmerende musikere under genopbygningen af jazzhuset og forberedelserne til de to koncerter. Det er primært de deltagende musikere, der er stillet fokus på, så for en person der aldrig har haft muligheden for at opleve det oprindelige jazzhus, er det til at begynde med svært at forestille sig, hvordan stemningen og musikken oprindeligt har været på stedet. Men gennem fortællinger fra musikerne og via flotte københavnske stemningsbilleder, iscenesat til lyden af de nye jam-sessions, bliver man stille og roligt introduceret til miljøet.
VideoHele dokumentaren vises i anamorphic widescreen i formatet 1.78:1. Billedet står en anelse grynet, men uden snavs eller kompressionsfejl – et transfer godt over middel.
AudioVi bliver her præsenteret for et engelsk Dolby Digital 5.1 og Dolby Digital 2.0 lydspor. Man har heldigvis valgt at fokusere 5.1 lydsporet på de forreste højtalere, mens baghøjtalere stort set forbliver tavse. Dette er positivt, men den markant højere lydkvalitet på den medfølgende soundtrack cd vidner om, at dvd’en kunne have nydt godt af hhv. et dts og PCM stereospor, for at udnytte formatet optimalt.

Manglen på disse features er udgivelsens teknisk svageste led.

EkstramaterialeEn trailer er eneste ekstramateriale på selve dvd’en. Der følger dog en soundtrack cd med filmen, der her er blevet inkluderet i vurderingen af ekstramaterialet. Cd’en består af 10 numre fra koncerten, og opvejer at flere af koncertnumrene ikke er inkluderet i selve dokumentaren. Alle musikerne giver deres yderste, og det er en stor oplevelse at lytte til numrene, efter man har set arbejdet, der har ligget bag.
OverallNiels Lan Doky har med “Between a Smile and a Tear” præsteret en meget interessant musikdokumentar, der er et sikkert køb for alle jazzentusiaster og nysgerrige nybegyndere. Desværre indeholder dokumentaren ikke samtlige numre fra koncerten, og de er heller ikke at finde på ekstramaterialet. Det er en skam, for filmen giver virkelig én lyst til at høre og ikke mindst at se alle numrene fra start til slut. Soundtrack cd’en giver imidlertid mulighed for at høre dem, men en dvd, der som udgangspunkt havde udnyttet formatet til det fulde, ville være at foretrække.

Dette gælder også på den tekniske front, hvor lydsiden kunne have haft bedre rammer. Noget mere indhold om det oprindelige jazzhus havde også klædt filmen både for dem, der måtte ønske at gense det, og for dem, der som denne anmelder, aldrig har haft chancen.

Klik her for at læse vores interview med instruktøren af “Between a Smile and a Tear”, Niels Lan Doky.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Sommeren 2004. Sted: København. Byens gamle legendariske jazzhus genåbnes for første gang i over 30 år. Men kun for en ganske kort bemærkning (2 dage). I dagens anledning samles nogle af jazzhusets ældste veteraner og en håndfuld af deres yngre efterkommere, blandt andre Lisa Nilsson, for sammen at gøre status over livet og verden. Det bliver til et enestående møde imellem tre generationer, som kulminerer i et livsbekræftende musikalsk testamente under de afsluttende koncerter i det gamle jazzhus.