Black Book
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 20. dec 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Tilfældigheder er det toneangivende i fortællingens rum og således også for Ellis, der udses til en ikke helt ufarlig mission som muldvarp i de tyske nazisters hovedkvarter i Amsterdam. Den tyske befalingsmand Ludvig Münze har kastet sin kærlighed på den unge jødinde, dog ganske uvidende om hende religiøse baggrund og dermed deres væsensforskellige udgangspunkter. Modstandsgruppen ser heri imidlertid en åbenlys mulighed for at komme ind bag fjendens linjer for at få ram på blandt andre officer Franken, der har forvoldt tusinder jøders død, ikke mindst Ellis’ families.
Som en kopi af Marlene Dietrich underholder hun tyskerne i bedste natklubstil, dels for at dække over sin reelle baggrund og dels for at overleve. “Black Book” handler i bund og grund om en jaget kvindes kamp for overlevelse i en krig, hvor det er svært at opnå tillid. Mere specifikt er filmen en understregning af, at de benævnte tyskertøser, der ved krigens slutning blev skæmmet og hånet af deres landsmænd på det skammeligste, naturligvis har – i hvert fald i nogle tilfælde – haft deres grunde til at handle, som de gjorde. Det havde Ellis de Wries, og derfor tegner Paul Verhoeven et nærmest ærefuldt billede af sin landsmand, der gik i seng med en tysk hærfører for at overleve først og fremmest, men også for at få ram på den fjende, der havde kostet så mange jøder livet.
Det bemærkelsesværdige ved fortællingen er faktisk – som Ellis undervejs også selv understreger – at frygten og også faren bliver markant større ved krigens slutning. Så længe krigen varer, kan hun køre sit dobbeltspil uden de store problemer. Men ved krigens udgang trækkes tæppet væk under hende, og hendes overlevelsesmetode er dermed afsløret. Heri ligger vel også pointen og filmens største styrke. Forståeligt er det, at menneskelig ondskab fremmanes i krigssituationer. Men hvad får dem til at vare ved, når krigen er slut? “Black Book” giver ingen svar, og det er heller ikke dens opgave. Derimod tegnes endnu et heltemodigt billede af en kvinde, der gennemlever krigens rædsler på egen krop, men alligevel kæmper for at hævne andre. Paul Verhoevens seneste opus byder ikke på de store overraskelser, holder sig til traditionerne, men underholder, beretter og er grundlæggende godt isenkram.
Med “Black Book” er Hollywood-instruktøren Paul Verhoeven vendt tilbage til oprindelige græsgange med en vedkommende og virkelig individhistorie fra Anden Verdenskrig. Den amerikanske skoling fornægter sig ikke, og det gode isenkram hører da også til filmens største styrker. Godt er også skuespillet og den fyldige dramatik, om end filmen grundlæggende holder sig til traditionelle kurver og ikke kan siges at være den første af sin art. Filmen byder ikke på nævneværdigt ekstramateriale, men udtrykker sig derimod fortræffeligt med attraktive audiovisuelle kvaliteter.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet