Blancanieves
Udgivet 14. jan 2014 | Af: Tarantrier | Set i biografen
Da “The Artist” for et par år siden dukkede op, faldt det meste af verden i svime over at have set en stumfilm, som de ikke kedede sig til. Både juryen i Cannes og Oscar-akademiet gav thumbs up: stumfilmen var ikke død. Udover på troværdig vis at ligne en klassisk stumfilm er “The Artist” i mine øjne dog “kun” et velfungerende, men konventionelt, romantisk drama, der havde et irriterende behov for konstant at sige: ”SE! Jeg er en stumfilm!” Den slags manglende tiltro til sit filmsprog er den (nye) spanske stumfilm “Blancanieves” – som i januar er månedens film i Cinemateket – heldigvis blottet for. Her er historien om Snehvide ordløst fortalt, men viser til gengæld, at billeder siger mere end 1000 ord!
De syv små dværge er kun seks, og så er de en omrejsende tyrefægtertrup. Det virker måske som en spøjs fortolkning af en historie, der på film mest er kendt som Disney classic. Men fortællingen forløber så glat, at det virker som den helt rigtige måde at fremstille eventyret på. Der er fokus på dramaet imellem karaktererne, selvfølgelig især med fokus på Snehvide og den onde stedmoder, hvor der hentes fin inspiration fra det kuldsejlede søsterforhold i klassikeren “What Ever Happened to Baby Jane?” Stedmoderen spilles af Maribel Verdú, og hendes stramme grimasse og psykoseksuelle undertone samt den uhyggelige fotografering gør Encarna til en frygtindgydende skurk.
En klassisk indvending imod stumfilm er, at de er kedelige. Det kan jeg dårligt forestille mig, at nogen indvender imod “Blancanieves”. Der er ingen passager, der føles (for) lange, da filmen altid vil noget enten form- eller indholdsmæssigt. Og balancen imellem det rørende og det hårrejsende holdes hele vejen. Når Snehvide sniger sig ind til sin far og lærer tyrefægter-kunsten, er billed og musik fuld af varme og nærhed, men afløses på sekunder af kulde og magtsymbolik, da stedmoderen nærmer sig. Når filmen er bedst, måtte jeg beherske mig selv for ikke at rejse mig og klappe.
Der er et stort kunstnerisk potentiale i moderne stumfilm. “Blancanieves” er et enestående eksempel på, hvad der sker, når man lader billeder og musik tale for sig selv. Det er nærmest magisk at blive trukket igennem en velkendt og tungt ladet historie uden at have set andet end en parade af billeder vævet sammen til en på en gang anderledes, engagerende og respektindgydende film. Det ville være en skam at misse muligheden for at se denne film, der trods sin form har utroligt meget at sige.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet