Blodsbånd

InstruktionMarius Holst

MedvirkendeEnrico Lo Verso, Anna Bache-Wiig, Mirjana Karanović, Ramadan Huseini, Glenn Andre Kaada, Bajrush Mjaku, Nazif Muarremi

Længde100 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen03/10/2008


Anmeldelse

Blodsbånd

4 6
Fædre og sønner

Det er en noget underlig og sært appellerende fornemmelse at se en norsk film, som man hele tiden glemmer rent faktisk er fra det høje nord. Filmen, der følger nogle indvandrere fra Kosovo, synes at have taget den kultur til sig med en sådan overbevisning, at den sparsomme fremkomst af norsk dialog næsten føles som et komisk brud på stilen.

Historien følger drengen Mirush, hvis fader for flere år siden forlod familien og efterlod Mirushs mor og bror i en noget kummerlig tilværelse. Efter et tragisk uheld føler Mirush sig hjemløs og længes efter den far, som han ikke kender, men alligevel – eller måske netop derfor – ser op til. Mirush, der er lille af statur, men langt ældre af sind, beslutter sig egenhændigt for at tage til Oslo, hvor hans far nu ejer og driver en restaurant.

For Mirush er der ikke langt fra tanke til handling, og efter en temmelig trøstesløs rejse, hvor han bl.a. smugles til landet i en skibscontainer, når han frem til Norge og restauranten. Nervøs for hvad præcis reaktionen ved hans fremkomst vil være, beslutter han sig i stedet for at nærme sig faderen ved at arbejde på restauranten uden at afsløre sin relation. Langsomt begynder de to at lære hinanden at kende, og efterhånden begynder faderen at agere lærer og forbillede for drengen. Mirush opdager dog også nogle mindre yndige sider af sin fars virksomhed.

I de indledende stunder ligner “Blodsbånd” en variant af et forholdsvis typisk familiedrama, men efterhånden som handlingen kompliceres af faderens forhold til den lokale mafia, bliver temaet forskubbet fra at være en fortælling om en far og søn, der genfinder hinanden, til en historie om hvor mange man er villig til at ofre på sin egen lykkes alter. Som bekendt er det ikke kun de gode sider, man giver videre til sine børn, og i dette tilfælde bliver Mirushs arv også en bestemt måde at gribe tilværelsen an på.

Mirush bliver spillet glimrende af den unge Nazif Muarremi, der gør ham til en troværdig figur.
Mirushs intuition og begavelse giver ham betydelige evner, der er lagt ud over hans år, men hans planer undermineres af en mere alderssvarende mangel på forståelse for konsekvenserne og synes altid motiveret af en desperat længsel efter faderens kærlighed. Muarremi får glimrende modspil af Enrico Lo Verso, der som Mirushs far skaber en figur, man hurtigt får et tvetydigt forhold til.

Som filmen skifter fokus, kommer de mere voldelige og ganske foruroligende optrin i spil. Særlig en brutal afstraffelse af en tjener, der falder i unåde, kan mærkes helt ud i fingerspidserne. Filmens gradvise overgang fra karakterdrama til en mere kriminalhistorie-lignende fortælling er dog kun delvis vellykket og plages ikke mindst af en række usandsynlige sammenfald samt en karakterudvikling, det er svært at opfatte som andet end utroværdig. Man ser overbærende gennem fingre med de første par fejltrin, men efterhånden, som de hober sig op, bliver det tiltagende svært at ignorere dem.

Hvad, der får filmen til at fungere, er primært dens første del samt dens komplet overbevisende beskrivelse af et miljø, som eksisterer i al sin ubemærkede stilfærdighed, og som har så lidt at gøre med det udenomliggende land, at det måske ikke er så underligt, at lyden af det norske sprog føles som et brud på stemningen. Det sjældent hørte sprog kunne utvivlsomt lige så vel være dansk.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Mirush rejser fra Kosovo i håb om at finde sin far, som forlod familien, da Mirush var helt lille. Mirush’ far driver nu en restaurant i Oslo og er i dyb gæld til den albanske mafia. Mirush’ far er begyndt på en ny tilværelse sammen med sin norske kæreste, og hans albanske familie er kun et svagt minde. Indtil Mirush dukker op. Mirush begynder at arbejde i restauranten uden at afsløre noget over for sin far. Gradvist begynder de to at lære hinanden at kende, men det Mirush finder ud af omkring sin far, er ikke noget, som han endnu er klar til at kapere. Mirush er tvunget til at træffe nogle valg, som har store konsekvenser for begge parter.