Blood & Chocolate

InstruktionKatja von Garnier

MedvirkendeHugh Dancy, Olivier Martinez, Agnes Bruckner, Bryan Dick, Tom Harper, Kata Dobó, Katja Riemann, Chris Geere, John Kerr, Jack Wilson, Vitalie Ursu, Bogdan Voda, Rodica Mandache, Sandu Mihai Gruia, Helga Racz

Længde94 min

GenreDrama, Drama, Romantik, Romantik, Gyser, Gyser

Blood & Chocolate

2 6
Forlæns & BaglænsDet mest bemærkelsesværdige ved “Blood & Chocolate” – set med danske øjne i hvert fald – er nu nok ikke så meget filmen i sig selv, som det er dvd-udgivelsens temmelig usædvanlige og nok ikke helt tiltænkte gimmick. Undervejs i filmen vil det nemlig kunne bemærkes, at et enkelt frame med børnetimens vel efterhånden pensionerede Bamse samt kompagnonerne Forlæns & Baglæns har sneget sig ind. Hvordan og hvorledes vides imidlertid ikke, men bizart er det ikke desto mindre.
Og så er det mest interessante ved den film egentligt også påpeget og understreget. “Blood & Chocolate”, der i virkeligheden er endnu en moderniseret genfortolkning af Shakespeares “Romeo & Julie” i en efterhånden alenlang række, har trods storladne visuelle kvaliteter intet andet at byde på. Således er vi med afsæt i varulven eller ‘shapeshifteren’, der i en dansk oversættelse er blevet påduttet det noget mere kønsløse ‘formskifteren’, vidne til Vivians opgør med sin arv og sit miljø. Med en fortid som vidne til de brutale drab på forældrene et sted på det amerikanske kontinent, er den unge, blonde og attraktive kvinde nu ti år senere at finde i den rumænske hovedstad Bukarest i tiden efter diktatoren Ceauşescus endeligt.

Her kan det banale manuskript så afsløre, at Vivian udfylder sin dagligdag med at fremstille chokolade. Det er den sandhed, vi umiddelbart serveres, og det er også den sandhed, den stædige amerikanske forfatter Aiden kender til. At de to fatter interesse for hinanden – hun varulv og han menneske – er selvfølgelig selve kimen til handlingen, om end det er svært at tro på, at en kærlighedshistorie mellem to så væsensforskellige størrelser udarter sig så betingelsesløst, som det her er tilfældet. Det er imidlertid det plot, der konstrueres, og ikke overraskende er den flok han- og hun-ulve, Vivian tilhører, og som huserer de mennesketomme rumænske gader om natten, ikke videre begejstret for tanken om, at en såkaldt ‘kødklump’ indleder forhold til en af deres artsfæller.

“Blood & Chocolate” er stærkest i sit visuelle sprog, men fejler på stort set alle andre punkter. Først og fremmest er filmen gennemført forudsigelig. Det er da også svært at forvente andet, når det efterhånden forslidte skisma mellem mennesket og varulven pakkes ind i “Romeo & Julie”-forklædning. Det er imidlertid kejserens nye klæder, og overraskelser er der ikke mange af. Mest af alt er det klicheernes holdeplads, replikkerne fremstår kluntede og upersonlige, og skuespillet er om noget gudsjammerligt. Det er tillige svært at argumentere for, at bestanddelen af rumænske varulve taler engelsk med rumænsk accent, om end de to hovedaktørers amerikanske fortid giver en mere fyldestgørende forklaring.

Undervejs er der enkelte underholdende actionsekvenser, men de er få og uden alsidighed. Konflikten begynder dog først for alvor, da varulvenes gruppeførers trone begynder at vakle, og han får sværere ved at holde styr på tropperne, ikke mindst den iltre og fremadstormende Rafe, alt imens Vivian begynder at tvivle på sin baggrund og overvejer et nyt liv med Aiden. Loyalitetskonflikten er en realitet, og spillets hovedarterie er i virkeligheden Vivians kamp med flokken og sig selv om, hvilken vej hun skal vælge. Rigtig spændende bliver det dog aldrig. Hertil er filmen som sådan blottet for fremdrift eller almen tiltrækning. Måske fordi det forudsigelige er allestedsnærværende.

Manuskriptet er simpelthen for uinspirerende sat op, og det efterlader en fæl lugt af en trang til alt for hurtige penge. Beslægtede film om varulve kan være fascinerende, hvis kulisser, karakterer og visuelt udtryk er af den rette støbning. Men det nytter ikke noget, hvis den skrevne historie ikke er i orden. Det er den bestemt ikke her. Manuskriptets alt for ringe beskaffenhed mærkes i de vattede, klichetilstoppede replikker og de pointeløse nøglescener, men først og fremmest i den utidige og unødvendige påklistring af Shakespeares uforglemmelige klassiker, der godt nok har fået et lidt anderledes tvist her, men i bund og grund hviler på alt for velkendte formler.

“Blood & Chocolate” forbliver et hurtigt besøg i varulve-verdenen, for der er nu engang ikke særligt meget at komme efter, og faretruende er de medvirkende og skarptandede flokdyr nu heller ikke. Mest underholdningsværdi har dermed det noget overrumplende bidrag fra Danmarks Radios B&U-afdeling, der tilsyneladende endnu ikke helt har lagt det rebelske islæt fra sig. Kunne denne rebelskhed blot have forplantet sig til selve filmen, havde “Blood & Chocolate” måske smagt mere af blod og mindre af chokolade.

VideoMere bid er der i filmens prangende visuelle side, der fremstår i et anamorphic widescreen 2.35:1 format, som gør sig ganske godt. De skarpe og overvejende mørke billeder imponerer i al deres vælde, om end en del tilfælde af edge-enhancement desværre ikke fornægter sig. Der er til gengæld ikke tilfælde af hverken udtværinger eller digitale forstyrrelser, de stærke farver er flotte og kontrasten trods enkelte udsving solid. Som en lille ridse i lakken kan det desuden påpeges, at filmen skifter spor midt i en scene.
Audio”Blood & Chocolate” er udstyret med det engelsksprogede Dolby Digital 5.1 lydmix, der er af høj standard. Musikken er stemningsskabende og flyder godt ud i alle kanaler, mens dialogen er tydelig og atmosfæren detaljerig. Endvidere byder filmen på enkelte velfungerende lydpanoreringer og en perlerække af distinkte effektlyde. Alt i alt et stærkt lydspor.
EkstramaterialeDer er ud over trailere for “Black Christmas”, “Rescue Dawn”, “The Hitcher” og “The Quiet” ikke ekstramateriale på denne udgivelse.

Udgivelsen af “Blood & Chocolate” oppebæres primært af de tekniske fortræffeligheder kombineret med det ret atypiske kuriosum, at et enkelt frame med Forlæns & Baglæns på mystisk vis har indfundet sig på udgivelsen. Derudover er der næppe meget at komme efter, og den umanerligt forudsigelige holdning hjælpes heller ikke på vej ved lån fra William Shakespeares gemmer. Filmen lugter desværre alt for meget af en mulighed for hurtige penge, og det skal man nu nok vare sig for. Bid er det i hvert fald ikke meget af.

For ti år siden så hun sine forældre blive dræbt. I dag er Vivian Gandillon i Bukarest – i sikkerhed for den hemmelighed, der fik hendes familie myrdet. Vivian er shapeshifter. Hun tilhører en hemmelig underverden af varulve, hvis overlevelse afhænger af systematisk indavl og menneskeofringer. Men ved mødet med den unge forfatter Aiden fristes Vivian af en anden tilværelse. Og nu må hun vælge, om hun vil følge sin blodtørstige skæbne eller tage kampen op mod sit livsfarlige bagland.