Boy A

InstruktionJohn Crowley

MedvirkendeAndrew Garfield, Katie Lyons, Peter Mullan, Alfie Owen, Shaun Evans

Længde100 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen03/04/2009


Anmeldelse

Boy A

5 6
Forbrydelse og straf

I Dantes “Den guddommelige komedie” er en af helvedets cirkler et sted kaldet “Limbo”, hvor de dydige hedninge, som ganske vist har ledt et godt liv, men som er født inden Jesu komme og dermed muligheden for dåb og frelse, er dømt til at vandre omkring i en evig tilstand af sorg og uforløst længsel.

Der er ganske vist ingen religiøs tale i “Boy A”, men jeg kom alligevel til at tænke på overnævnte stykke under filmen, der i alle praktiske henseende lige så vel kunne have udspillet sig i en sådan verden. Den handler om den indadvendte og kejtede Jack, som lader til at have sprunget teenagertilværelsen over og være gået direkte fra dreng til ung mand uden de nødvendige erfaringer. Årsagen til det viser sig at være foruroligende: Som ung dreng myrdede Jack sammen med en ven en jævnaldrende pige og blev efterfølgende dømt under stor offentlig bevågenhed.

Han løslades fra fængsel under varetægt af den dedikerede Terry, der er sat til at overvåge rehabiliteringsprocessen, og som med faderlig omsorg forsøger at guide Jack så sikkert som muligt ind i en normal tilværelse. Jack får sig et beskedent arbejde og begynder efterhånden at finde venner blandt de ansatte, og inden længe er en sødmefyldt romance med kollegaen Michelle også under opsejling. Fortiden er dog langt fra færdig med den håbefulde Jack.

“Boy A” er en filmatisering af en roman af Jonathan Trigell, som var baseret på en ægte engelsk sag, men kunne ligeså vel udspillede sig i Danmark eller i hvilket som helst andet europæisk land. Vi kender lignende historier herhjemmefra, hvor børn begår uhyrlige forbrydelser, og samfundet efterlades i et frygteligt dilemma med hensyn til, hvordan man skal håndtere forbrydelsen. Er disse børn medfødte onde eller blot ofre for omstændighederne? Kan de på nogen rimelig måde drages til ansvar, og kan de forventes at indgå i et normalt samfundsliv, hvis de behandles korrekt?

Om end filmen synes at hælde mod det sidste, så er der samtidig tegn på det modsatte. Jack viser sig at have et eksplosivt temperament, men i de korte, glimt vi ser af hans trøsteløse barndom, fornemmer vi også, at han er en temmelig undertrykt skæbne, der som barn begår den fejl at søge støtte hos den forkerte ven, og som kommer til at betale for fejltagelsen med hele sit liv.

Filmen er overbevisende instrueret af John Crowley og styrkes yderligere af Andrew Garfields troværdige afbildning af Jack samt en fremragende Peter Mullan, der i kraft af sin brede skotske accent taler med en sådan magisk rytme, at man bare vil have ham til at fortsætte så længe som muligt.

Handlingen i filmen er kortfattet og ganske beskeden. “Boy A” er først og fremmest en film om stemning og tone – ikke ydre handling – og den bevæger sig med overbevisende faste skridt til en situation, som det er meget vanskeligt at se som andet end uundgåelig. Det er måske også filmens største bedrift: Ikke blot det, at vi kommer til at holde med Jack – for det gør vi ret hurtigt – men at den får en til at håbe på noget, som man grundlægende godt ved er udsigtsløst. Men ligesom de tabte sjæle i Dantes Limbo, kan man alligevel ikke lade være med at håbe.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Filmen er baseret på en roman af Jonathan Trigell inspireret af den meget omtalte sag, hvor to engelske drenge, blot omkring tolv år gamle, blev fanget på kameraerne i et storcenter, mens de tog en mindre dreng med sig for siden at slå ham ihjel. Hvilket liv venter disse mænd, når de bliver voksne?