MedvirkendeJim Carrey, Jennifer Aniston, Philip Baker Hall, Catherine Bell, Lisa Ann Walter, Steve Carell, Nora Dunn, Paul Satterfield, Morgan Freeman, Eddie Jemison

Længde101 min

GenreKomedie, Komedie, Fantasy, Fantasy

I biografen04/07/2003

Bruce den Almægtige

3 6
Tak gud for Jim Carrey! Havde det ikke været for Carreys uimodståelige karisma og fremtoning, eller havde det været Adam Sandler eller Rob Schneider – eller stort set en hvilken som helst anden komiker for den sags skyld – i hovedrollen, havde hans seneste komedie “Bruce Almighty” (hans første film siden den enormt skuffende “The Majestic” og hans første komedie i 3 år) været noget af en bundskraber. “Bruce Almighty” har da bestemt sine guddommelige momenter, men tonsvis af overflødige, upassende og meningsløse passager i filmen bliver ved med at dukke op og ødelægge helhedsindtrykket.
Filmens koncept er såre simpelt. Jim Carrey spiller rollen som den uheldige og ivrige tv-journalist Bruce Nolan, som efter en lang række uheldige hændelser i sin tilværelse højtråbende anklager selveste Gud (spillet af en veloplagt Morgan Freeman) for at være inkompetent. Nolan bliver opsøgt af Gud, som giver Nolan sine kræfter i et givet tidsrum, hvorved han endelig får mulighed for at forbedre sin triste og deprimerende hverdag, og derved også give anledning til nogle særdeles humoristiske indslag. Specielt er scenerne mellem Jim Carrey og Morgan Freeman ren dynamit. Jennifer Aniston leverer den præstation som hendes karakter kræver, hverken mere eller mindre. Hun spiller Nolans kæreste Grace, som føles som et påtvunget element i manuskriptet, blot indsat for at gøre det endnu mere klart for os (i det særdeles usandsynlige tilfælde, at man ikke har forstået det endnu), hvordan Nolans nye evner blot gør ham til en værre person.

“Bruce Almighty” tager sandelig sin tid om at komme i gang. Nolans ulidelige og tunge dagligdag bliver udpenslet for publikum i så høj grad, at man hurtigt begynder at nære tanker om, at der fra producenternes side bliver set ned på publikums fatteevne. Den opfattelse synes at blive bekræftet af filmens sidste ulidelige halve time, men det kommer vi til senere. Jim Carrey tilføjer en komisk energi til næsten enhver scene hvori han medvirker, en energi af den kaliber som kun Carrey formår at levere. Blandt filmens morsomme højdepunkter er Nolans lingvistiske “indgreb” på en konkurrerende tv-journalists nyhedsoplæsning og Nolans hævn over en bande, som tidligere havde overfaldet ham.

Filmens obligatoriske “moralprædikende afsnit” er simpelthen for stupidt, og det er denne sektion af filmen som trækker “Bruce Almighty” ned i sølet blandt så mange andre principielt mislykkede komedier. Jim Carrey og instruktør Tom Shadyacs tidligere samarbejde, “Liar, Liar”, led af samme problem, og det når ret hurtigt til et punkt, hvor det hele begynder at føles så forfærdelig klamt og ulideligt velmenende, at man nærmest væmmes. Det er jo selvfølgelig vigtigt, at vi alle sammen forstår, at vi slet ikke behøver “guds kraft” for at klare vores hårde hverdag, fordi så længe man blot tror på sig selv, så er intet umuligt… Filmens producenter må uden tvivl tro, at verden hovedsageligt består af narcissistiske og selvdestruktive fjolser, eftersom hele filmens sidste akt synes at være dediceret til at overbevise om dette “faktum”. Mellemrummet mellem filmens sjove øjeblikke bliver fortsat større igennem filmens sidste halvdel, indtil man til sidst egentlig ikke kan være ret meget mere ligeglad vedrørende hele seancen, og man begynder snart at bede til Gud om, at filmen snart slutter, før mindet om alle filmens gode øjeblikke er fuldstændig visnet bort.

Jeg morede mig ofte ret gevaldigt med “Bruce Almighty”, men i sidste ende endte filmen desværre med at leve helt op til mine frygtede forventninger, ved at hoste op med en forudsigelig og typisk sidste akt. Nogle mennesker vil nok føle sig stødt af “Bruce Almighty”, nogle vil måske endda kalde filmen for blasfemi, men den type personer er selvfølgelig ikke filmens målgruppe, så disse folks mening kan i og for sig være ret ligegyldig. Folk som blot er ude på at få sig et par gode grin vil sikkert få sig en hyggelig lille tur i biffen (har du set traileren, så ved du præcist, hvad du kan forvente dig). Jim Carrey fans vil sikkert fryde sig over Carreys tilbagevenden til den komiske genre, men faktum er, at “Bruce Almighty” kunne have været meget mere.

Bruce Nolan er tv-reporter i Buffalo, NY, og utilfreds med stort set alt i livet – endda på trods af, at hans smukke kæreste Grace elsker ham overalt på jorden. Efter sit livs hidtil værste dag forbander Bruce Vorherre og giver ham skyld for alt ondt i verden. Bruce får dog kam til sit hår, da Vorherre udfordrer ham til at gøre det bedre selv. Bruce bliver tildelt guddommelige kræfter, men spørgsmålet er, om han er mand nok til opgaven!