InstruktionPeter Yates

MedvirkendeSteve McQueen, Jacqueline Bisset, Robert Vaughn, Don Gordon, Robert Duvall, Simon Oakland, Norman Fell, Georg Stanford Brown, Justin Tarr, Carl Reindel, Felice Orlandi, Vic Tayback

Længde113 min

GenreAction, Action, Drama, Drama, Thriller, Thriller

Bullitt

5 6
Frank Bullitt er undercover betjent i San Francisco og han har fået til opgave at sørge for et stjernevidnes sikkerhed. Bullitt gør alt for at holde lav profil, men alligevel lykkes det mafiaen at få ram på vidnet. På trods af råd fra sin overordnede og en statsadvokat der konstant spænder ben for ham, føler Bullitt sig nødsaget til at tage sagen i egen hånd da en af hans egne folk ender på hospitalet.
“Bullitt” er med sin fremragende fotografering og Steve McQueen i hovedrollen en flot, tilbagelænet krimi. Tilbagelænet skal ikke forveksles med kæk eller humoristisk som tendensen var i mange senere film i samme genre, men derimod tager filmen sig selv seriøst og forsøger i alle henseender at give en realistisk og rå indfaldsvinkel. Dette fungerer helt og aldeles – bl.a. ved overvejende at optage on location, bliver man på fornemste vis suget ind i Frank Bullitts univers. Ved den rå stil kan man drage mange paraleller til f.eks “The French Connection”, der tydeligvis har lånt lidt hist og her. Et andet element de to film har tilfælles, er en fremragende biljagt, der virkelig formår at medrive tilskueren. Uden meget bulder og brag men gennem fantastiske klip og højt tempo, står denne Mustang vs. Charger duel som et symbol på instruktør Peter Yates’ vision om at lave en moderne western.
Som så mange andre film fra perioden tillades en langsom opbygning med flere hele scener uden dialog. Dette, sammen med en sparsom brug af musik der kun sætter ind i nøgletidspunkter, minder én om at “Bullitt” er en film fra en svunden æra, før der var noget der hed MTV. Især en meget stemningsfuld scene i en jazz-klub fortæller virkelig meget uden at et eneste ord bliver ytret.

Steve McQueen som Frank Bullitt spiller cool og Jaqueline Bisset, der udgør hans kærlighedsinteresse Cathy, giver ham værdigt modspil. Af andre mindeværdige roller bør nævnes Robert Vaughn der er helt fremragende som den sleske anklager Chalmers og Robert Duvall har en lille rolle som taxichauffør.

Filmens ellers meget stærke troværdighed tager desværre et slag hen mod sidste akt, da skurkene handler stik imod sund fornuft. Dette kan dog ikke ødelægge indtrykket fra en film der nærmest har opfundet begrebet style over substance, dog aldrig helt uden substans, heldigvis.

VideoDer er virkelig blevet kælet for billedsiden i denne udgivelse, hvor filmen bliver præsenteret i anamorphic widescreen i det originale aspect ratio, 1.85:1. Billedet er næsten helt fri for artefakter og snavs, og det grynede billede er bevaret som det kan tænkes at have set ud i biffen i 1968. En næsten perfekt præsentation der bestemt er den flotte fotografering værdig.
AudioFilmens lyd består af et engelsk Dolby Surround 2.0 lydspor og et fransk 1.0 mono spor. Selvom lyden er klar og tydelig, er det her nemmere at spore filmens alder og det er tydeligt at dette spor ikke er tiltænkt et anlæg med en subwoofer tilsluttet. Det er en skam, for actionsekvenserne kunne virkelig have nydt godt af et 5.1 remix. Til gengæld kan man glæde sig over en anstændig præsentation af det originale lydspor.
EkstramaterialeAf ekstramateriale er der nok at gå i lag med, hvis man er nysgerrig omkring skabelsen af “Bullitt”. Først og fremmest byder disk 1 på et kommentarspor af instruktøren Peter Yates, der fortæller om filmen så entusiastisk som var den lavet i år. Mange anekdoter, både spøjse og mere tekniske af slagsen, bliver vendt, og det er lige før han ikke når at takke farvel, inden rulleteksterne er slut.

Udover kommentarsporet finder vi en kort featurette, “Steve McQueen’s Commitment To Reality”, der tydeligvis er fra omkring filmens udgivelsesdato. Steve McQueen speaker på featuretten, der dog ikke går særlig meget i dybden omkring filmen. På disk 1 kan man også finde den originale biograftrailer.

Disk 2 indeholder to dokumentarer, “Steve McQueen: The Essence of Cool” på 83 minutter der følger hele McQueens karriere fra de tidlige dage i western tv-serien “Dead or Alive” over “Magnificent Seven”, fra hans endelige gennembrud i “The Great Escape”, der gav ham status som superstjerne, helt frem til hans død i 1980. Mange kendte ansigter giver deres besyv med i dette ærlige og ikke-glorificerende portræt af legenden Steve McQueen.

Den anden dokumentar, “The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing” på 94 minutter, sætter lys på filmredigeringsprocessen – noget der ofte bliver overset i filmverdenen, men som Walter Murch (“Apocalypse Now”) siger: ”Jo mindre tilskueren lægger mærke til klipningen, jo dygtigere er klipperen”. Vi følger Murchs klippearbejde på filmen “Cold Mountain”, og bliver også guidet på en tur set med klipperens øjne, op gennem filmhistorien. Hele herligheden er krydret med interviews af Quentin Tarantino, Sally Menke, Steven Spielberg, Michael Kahn, James Cameron, Paul Verhoeven, George Lucas, og Martin Scorsese. Dokumentaren, der også kommer ind på lydklipning, er en smule teknisk, men søger man blot en anelse indblik i tilblivelsen af film vil man utvivlsomt finde den meget interessant.

Man bliver let overvældet af mængden og kvaliteten af ekstramaterialet i denne “Bullitt S.E”. Man kan kun håbe på at andre ældre film bliver udgivet med en så grundig omgang baggrundsmateriale, som jeg ikke er blank for at give topkarakter.

En dvd-udgivelse langt over gennemsnittet, der i kraft af det omfattende ekstramateriale meget værdigt kan kaldes en Special Edition.

Politimanden Frank Bullitt er under hårdt pres. Han har fået til opgave at beskytte et hovedvidne, som er en kendt gangster, der har stjålet flere millioner fra mafiaen. Da vidnet bliver dræbt, øges presset på Bullitt, som nu også har politikerne på nakken. Bullitt har nu 24 timer til at opklare mordet, inden han selv bliver likvideret af mafiaen.