Caprinos eventyrlige verden

InstruktionIvo Caprino

Længde266 min

GenreDukkefilm, Dukkefilm, Adventure, Adventure, Fantasy, Fantasy, Familie, Familie

Caprinos eventyrlige verden

5 6
Når man er lille, er der ikke mange øjeblikke, som er mere særprægede, end mens man venter på at komme ind til tandlægen. Her bliver man som regel sendt hen til et venteværelse, som er udstyret med alskens puslespil, tegneserier, figurer og (baseret på egne oplevelser og adskillige bekendtes vidnesbyrd) en mere eller mindre komplet samling af norske Ivo Caprinos hædrede animationsfilm. Fra den netop tandomhandlende “Karius og Baktus” til den klassiske spillefilm “Bjergkøbing Grand Prix” – disse film var med til at lindre tandlægefrygten for generationer af børn og unge, og nu er Caprinos mere eller mindre komplette repertoire samlet i én flot dvd-boks.
Men for dem, som ikke var så heldige at have en lokal tandlæge med en forkærlighed for norsk animation, er Caprino og hans film (måske lige med undtagelse af “Bjergkøbing Grand Prix”) desværre nok gået næsen forbi. I mandens hjemland bliver han betegnet som en sand legende og stadigvæk tilbedt af tusinder. Nordmanden døde for en håndfuld år siden, men den dengang 80-årige herre havde forinden skrevet, produceret og instrueret talrige animationsfilm, som primært bestod af stop-motion og dukkeføring.

Fælles for alle filmene er, at de besidder nogle visuelt opfindsomme og betagende håndlavede kulisser og figurer, som man sjældent har set mage til. Der er virkelig blevet kælet for detaljerne, og den kærlighed, som Caprino tydeligvis har haft til sine historier og deres karakterer, er så tydelig, at man ikke kan undgå at forelske sig i filmenes animerede verdener. Boksen indeholder i alt 4 discs. På den første finder vi “Tim og Tøffe”, “Lille Frik”, “Karius og Baktus” og “Et hundeliv”.

“Tim og Tøffe” var Caprinos allerførste film og også hans eneste sort/hvid produktion. Den er selvsagt langtfra lige så gennemført eller flot som hans senere værker, men den besidder masser af naiv charme, en fin historie og herlige figurer (især en spydig papegøje og en grådig abe er morsomme). “Karius og Baktus” er historien om de to ballademagere Karius og Baktus, som er i fuld gang med at smadre en lille drengs tænder, da de bliver afbrudt af en tandlæges flittige forsøg på at fjerne dem. Filmen er formodentlig Caprinos kendteste kortfilm, der måske ikke er lige så uhyggelig og intens nu, som den var, da man var barn, men som stadigvæk fremstår som en velstøbt, velfortalt fabel. “Et hundeliv” er lettere forglemmelig, mens “Lille Frik” derimod er overraskende rørende.

Den næste disc indeholder “Musik på loftet”, “Askeladden og de gode hjælpere”, “Rævens enke” og “Den syvende far i huset”. “Musik på loftet” byder på nogle fine musikalske indslag, men både den og “Rævens enke” er ikke nær så gensynsindbydende som Caprinos andre film. Til gengæld er “Askeladden og de gode hjælpere” et festligt eventyr af den gamle skole. Til sidst har vi “Den syvende far i huset”, der ligeledes er et hyggeligt og velmenende eventyr, som også er overraskende morsomt.

Den næste disc byder på filmene “Klatremus i knibe”, “Den standhaftige tinsoldat”, “Da Askeladden åd om kap med trolden” og “Papirdragen”. Den unge dreng Askeladden fra “Askeladden og de gode hjælpere” dukker op på ny i “Da Askeladden åd om kap med trolden”, som er baseret på det klassiske eventyr. “Den standhaftige tinsoldat” er selvsagt også baseret på et klassisk eventyr, nemlig H.C. Andersens udødelige fortælling. Filmen er endnu en fortryllende lille lækkerbisken. “Papirdragen” (der delvist blev lavet for at reklamere for UNICEF) imponerer med sine flotte kulisser, men det er også en underlig lille sag, som er ganske langsommelig. Men den har da hjertet på det rette sted. Så er “Klatremus i knibe” dog bedre – mere helstøbt og gennemført.

Og så kommer vi til boksens allersidste, fjerde disc, som udelukkende indeholder den nyrestaurerede udgave af “Bjergkøbing Grand Prix” – Caprinos uden tvivl mest populære og berømte film (og med god grund). Endnu en gang har instruktøren og hans talentfulde filmhold skabt en unik, særpræget verden, der er fyldt til randen med farverige, originale figurer og solid, fantasifuld underholdning.

VideoAlle filmene bliver præsenteret i 1.77:1 anamorphic widescreen format. På bagsiden af alle æskerne, som boksen indeholder, står der følgende: ”Alle scener i filmene er manuelt tilpasset til det nye brede billedformat på tv, og nogle udvalgte scener er faktisk manuelt og kunstnerisk udvidet for ikke at miste billedinformation.” Jeg må indrømme, at jeg efterhånden er blevet for gammel til at huske, hvordan “Karius og Baktus” oprindeligt så ud, og ingen af de andre film havde jeg set før, så det er ikke umiddelbart til at sige, om der er nogen mærkbar forskel på præsentationen af filmene her og tidligere udgaver.

Flere af featuretterne, der følger med i boksen, afslører, at filmene er skudt i 1.33:1 (Full Screen), så disse billedsider præsenterer altså ikke produktionerne, som de oprindeligt blev optaget. Men man har taget sig rigtig godt af filmene, hvilket de inkluderede featuretter klart afslører. Man har benyttet sig af diverse kamerabevægelser i billedet (langt mere naturlige end ordinære Pan & Scan-bevægelser) til at få alt det essentielle med, og i enkelte tilfælde er der altså blevet tegnet nye ting ind, hvilket man aldrig bider mærke i. Godt arbejde.

Filmene er derudover blevet særdeles godt restaureret. Nogle af filmene er fra 50’erne og endda 40’erne, men her er enormt få tilfælde af støv og snavs. Der er ingen edge-enhancement, billedet er for det meste meget skarpt, farverne er mageløse, og kontrasten er fornem og kun sjældent en tand for lav. Farvetemperaturen svinger dog en anelse – primært i forbindelse med panoreringer og overgange.

AudioIkke nok med, at filmene er blevet visuelt opdateret, men mange af de gamle lydsider præsenteres i Dolby Digital 5.1. Tre af filmene (“Tim og Tøffe”, “Lille Frik” og “Musik på loftet”) bliver præsenteret i mono. Fælles for alle sporene er, at de er blevet renset for støj og lyder glimrende. Men ikke nok med, at lydsporene er blevet fornemt restaureret, så er der også overraskende meget gang i kanalnetværket.

Racerløbet i “Bjergkøbing Grand Prix” er især imponerende og byder på masser af imponerende aktivitet og fornemme panoreringer. De andre film, som præsenteres i 5.1, lyder ikke nær så godt, men højtalerne bliver stadigvæk benyttet oftere og bedre end ventet. Især de mange skovscener byder på god atmosfærelyd og aktivitet. Nogle vil måske brokke sig over den manglende inkludering af de oprindelige norske lydspor, men alle de danske lyder fint og byder på god stemmelægning.

EkstramaterialeAlle 4 discs indeholder flere siders tekst om alle de inkluderede film, Ivo Caprino og restaureringen af filmene i forbindelse med dvd-udgivelsen. Størstedelen af teksten er skrevet af Ivo Caprinos søn, Remo. Derudover byder de også på diverse videoklip, hvor man får lov til at se sammenligninger mellem diverse scener fra gamle udgivelser af filmene og disse nye dvd-udgaver. Teksterne og klippene er generelt kortfattede, men interessante og guf for fans.

En gennemført og detaljeret liste over alle Caprinos værker (ikke blot kortfilm og spillefilm, men også reklamer mm.) byder boksen også på. Én lang trailer, som viser klip fra alle filmene, rulletekster, som krediterer både filmenes og dvd’ernes ophavsmænd, samt et par reklamer for Caprino-familiens hjemmeside runder pakken af.

Det er svært ikke at komme i rigtig godt humør af at smække disse gamle animationsfilm på afspilleren. Nutidens børn, som er blevet stopfodret med velproducerede 3D-spillefilm og bombastiske Disney-produktioner, vil måske ikke sætte lige så stor pris på disse charmerende, velfortalte stop-motion/dukkefilm som tidligere generationer, men størstedelen af dem (samt voksne med barnlige sjæle) vil med garanti more sig kosteligt i selskab med filmenes velanimerede, karismatiske figurer. Filmene er blevet smukt restaureret, og ekstramaterialet er nogenlunde. Anbefalet.

Historien om cykelsmeden Theodore Felgen og hans to gode venner og medarbejdere, optimisten Sofus Gundersen og pessimisten Ludvig, har været en kendt og elsket del af den norske kulturarv i 30 år. I Danmark er “Bjergkøbing Grand Prix” mindst lige så elsket og hører under kategorien absolut kultfilm. Theodore Felgen, Sofus og Ludvigs mange og fantastiske oplevelser med konstruktionen af den unikke Il Tempo Gigante, for ikke at tale om det utrolige tempofyldte racerløb, har været en oplevelse for familier i generationer.

“Musik på loftet” er et fantastisk musikalsk fantasieventyr om Lars og Lotte, som i en drøm får lov til at være med til en masse spændende ting på deres fars loft.

“Askeladden og de gode hjælpere”: Askeladden møder en mand i skoven som tak for hjælp for sin godhed får han et skib, som kan sejle lige så godt i luften, som på vand.

“Rævens Enke” er meget smuk, som hun sidder der i sin hytte og venter på sine friere, den store bjørn, den vrede ulv og den hjælpsomme ræv.

“Den syvende far i huset”: En vandringsmand har store problemer med at finde husly for natten, men han kommer til sidst frem til en stor smuk gård, hvor der er syv fædre i huset, så det bliver svært at få et svar.

“Karius og Baktus: Brødrene Karius og Baktus” kæmper mod tandbørsten i munden på drengen Jens.

“Lille Frik”: Den fattige og godhjertede Lille Frik slider og slæber i tre år for kun tre guldmønter og ender med at give dem væk til vagabonder. Men for hans godhed venter en belønning.

“Tim og Tøffe”: Tim og Tøffe er Ivo Caprinos første dukkefilm, produceret i 1949.