InstruktionRoland Joffé

MedvirkendeElisha Cuthbert, Daniel Gillies, Pruitt Taylor Vince, Laz Alonso, Michael Harney, Olivia Negron, Chrysta Olson

Længde96 min

GenreThriller, Thriller

Captivity

2 6
Voyeuristisk vendettaHavde “Captivity” været en debutfilm, kunne de usædvanligt mange svipsere og sjuskerier såmænd nok henlægges som begynderfejl. Desværre er “Captivity” langt fra en begynderfilm, og instruktøren derbag, Roland Joffé, har faktisk instrueret så bedagede klassikere som “The Mission” og “The Killing Fields”. Derfor vækker det i større grad bekymring, at en så rutineret herre ikke kan styre uden om så stort et antal fodfejl, som det rent faktisk her er tilfældet.
Det faktum overskygges desværre ikke i voldsom grad af det banale udgangspunkt, at plottet her drives frem af en forslidt gentagelse af bødlens torturlignende mishandling af sit offer. Offeret er i “Captivity” den berømmede og egocentriske topmodel Jennifer Tree, der under et velgørenhedsevent under mystiske omstændigheder bortføres og sidenhen vågner op i fangeskab i en mørk og kold, betonindbefattet kælder. Helt alene er den overfladefikserede fotomodel nu ingenlunde, og sammen med medfangen Gary drives den langlemmede celebritet ud i en regulær kamp for overlevelse først og fremmest, men på sigt også for at undslippe både bøddel og fangeskab.

Handlingen er der desværre lige så meget kød på, som oplægget antyder. Historien er på alle måder ligegyldig og ideforladt. Karaktererne er reducerede til upersonlige forsøgsrotter, for hvem muligheden for at undslippe labyrinten og gangene omkring fangehullet er eneste formål. Det er i hvert fald filmens formål, og det er nok heller ikke helt tilfældigt, at døde rotter er en hyppig rekvisit i de dunkle kulisser. Helt uden spænding er “Captivity” dog ikke, og trods åbenlyse mangler og en uattraktiv handlingsgang anes en minimal mulighed for at lade sig rive med af spændingen frem til den forventede forløsning. Undslipper Jennifer og sin mandlige medfange mon nogensinde deres ufrivillige ophold og torturen, eller gør de det ikke?

Udenfor på sidelinjen føres en håbløs kriminalhistorie, hvor to fjogede storbystrissere – en sort og en latino – på kluntet vis forsøger at opklare fotomodellens bemærkelsesværdige forsvinden. Det har de ikke umiddelbart videre held med, men når dog frem til den konklusion, at der er en form for sammenhæng med og relation til en seriemorders makabre meritter i lokalområdet. Om antagelsen er korrekt skal naturligvis ikke afsløres her, men det er dog ikke for meget sagt, at den sidehistorie er idiotisk og også unødvendig. Karaktererne er uden dybde, mangler dynamik og virker i udtalt grad påklistrede alene for underholdningens skyld.

Men underholdende bliver det aldrig rigtigt. Heller ikke filmens helt centrale spillerum omkring den tilfangetagne model vækker større opsigt. Skuespillet er miserabelt, men præges beklageligvis også af en verdensfjern holdning til, hvordan frihedsberøvede mennesker mon agerer i selve situationen. Replikkerne lyder derefter, og det er ærligt talt en pinsel at opleve den ellers bedårende Elisha Cuthbert, der ved tidligere lejligheder trods alt er set væsentligt bedre, vælte rundt i de konstruerede kulisser som en elefant i en porcelænsbutik.

Undervejs udvikler samme – naturligvis – et intimt forhold til sin medfange; et forhold, der endda udvikler en seksuel karakter, selv om de to er velvidende, at deres fælles fangevogter, som de aldrig ser ved selvsyn, følger med på de mange overvågningskameraer. Det minder om et skisma mellem et voyeurismevendetta og et ekshibitionistisk opmærksomhedskrav og er det vel egentligt også noget af tiden, når de to fanger f.eks. elsker, diskuterer, flygter og snakker, mens overmanden blot følger med på afstand fra kontrolrummet med et lifligt glas rødvin i hånden.

Det er usandsynligt, at handlingen kunne tage en sådan drejning i det virkelige liv, men alligevel undrer det ikke. For karaktererne interesserer nogenlunde lige så lidt som den halvhjertede tortur, der ind imellem sendes på banen, formentligt for afvekslingens skyld. Gennemtænkt er det i hvert fald ikke, men stemmer derved vel også fint overens med en gennemgribende charmeforladt film uden personlighed og sjæl, men væsentligere uden hverken formål eller ide. “Captivity” forsøger at spille på menneskets perversioner. Det eneste perverse ved denne film er desværre tilblivelsen.

Video”Captivity” er grundet de mange kælderscener en forholdsvis dunkel film. Billedsiden fremstår i et skarpt anamorphic widescreen 2.35:1-format, der gør sig ganske godt. Farvebrugen er særlig i starten meget markant og grundlæggende flot, mens kontrasten på nær enkelte udsving er stabil. Der er ikke tilfælde af udtværinger eller digitale forstyrrelser, om end edge-enhancement ikke er en sjældenhed. Alt i alt et godt transfer.
AudioEn tand bedre udrustet er lydsiden, der lyder i det engelsksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor. Dialogen er således tydelig og uden overstyringer, mens lydeffekterne er dejligt distinkte. Tillige er der flere glimrende lydpanoreringer og en detaljerig atmosfære, og gennemgående må det fremragende lydarbejde udnævnes som udgivelsens største attraktion.
EkstramaterialeUdgivelsen indeholder ud over trailere for “Premonition”, “The Dead Girl”, “See No Evil” og “The Breed” ikke ekstramateriale.

Der er ikke mange undskyldninger for at spilde tid på “Captivity”. Filmen, der ellers er instrueret af en af de gamle rotter i faget – Roland Joffé – er fyldt med sjuskefejl og bemærkelsesværdige forklaringsproblemer. Herudover er handlingen uden hverken potens eller troværdighed og skuespillet – hvilket ikke skal lægges skuespillerne til last – håbløst. Filmen som helhed virker formålsløs og ligegyldig, og trods enkelte spændingsmomenter er der nu ikke meget at komme efter. Udgivelsens bedste kort er derfor den fremragende lydside og en billedside, der også bevarer et højt bundniveau.

Kidnapning. Fangenskab. Tortur. Aflivning. Bliver du den næste? Topmodellen Jennifer Tree har det hele: skønhed, berømmelse, penge og magt. Hun er USA’s mest brugte model og eftertragtet af alle: Piger vil være hende, mænd vil have hende. Men én person eftertragter hende på den værst tænkelige måde. Og til en velgørenhedsevent i New Yorks hippe Soho-kvarter bliver hun bedøvet og kidnappet. Hun vågner forslået og forfærdet i en kold betonkælder. Men mareridtet er først lige ved at begynde.