Catacombs

InstruktionTomm Coker, David Elliot

MedvirkendeShannyn Sossamon, Pink, Mihai Stanescu, Emil Hostina, Sandi Dragoi, Cabral Ibacka, Radu Andrei Micu, Cain Manoli, DJ Kosta, Marcel Cobzariu, Marinela Chelaru, Catalin Rotaru, Tomm Coker, Maxime X., Conner Gebhart

Længde92 min

GenreGyser, Gyser, Thriller, Thriller

Catacombs

2 6
Kedelige katakomberEn tommelfingerregel indenfor manuskriptskrivning fastslår, at én sides tekst er lig med ét minuts spilletid. Men det er svært at forestille sig, at manuskriptet til den mildt sagt enormt ujævne “Catacombs” har målt 88 sider, for i filmens 88 minutter får vi ikke lov til at se meget andet end en letpåklædt kvinde, der løber skrigende rundt i en række ensartede korridorer. Gyseren virker som en billig undskyldning for at lade en gruppe forholdsvis nybagte filmmagere vise deres begrænsede evner foran og bag kameraet, i makeup-lokalet og ved klippebordet.
Der er ellers blevet udgivet talrige formidable gysere i det nye årtusind – ikke mindst grundet ankomsten af opfindsomme, udenlandske kreative kræfter i det traditionsrige Hollywood og en stime af fængslende genrefilm fra de europæiske og asiatiske breddegrader. Disse film gør, hvad “Catacombs” og genrens andre forglemmelige fadæser glemmer at gøre, selvom det burde være såre simpelt: De giver os nogen at holde med. De sørger for at befolke deres fortællinger med sympatiske karakterer, fordi bagmændene udmærket godt ved, at det er op til persongalleriet at skabe kontakten mellem filmen og seerne. Hvis man ikke kan relatere sig til figurerne, bliver seancen mindre frygtindgydende, og det bliver meget svært at engagere sig i både historiens og dens personers videre færd.

Tilsyneladende skyldes instruktørernes manglende interesse for deres egne figurer, at de ikke anser deres publikum for at være særlig kløgtigt, hvorfor de har valgt at sigte efter laveste fællesnævner. Instruktørparret Tomm Coker og David Elliots mistillid til publikums intelligens bekræftes, da en af fortællingens hovedpersoner gentager hele filmens åbningstekst omtrent 15 minutter efter, den i sin tid blev vist. Teksten fastslår, at der findes flere hundrede kilometers gravkamre under Paris’ romantiske overflade, hvor en masse franske ungkarle og tøser fester og ser ud til at have det lige så sjovt, som Naser Khader havde det under sidste års valgdebatter.

Men det er ikke kun statisterne, der er uoverbevisende foran kameraet, det samme er resten af det beskedne ensemble. Hovedrolleindehaveren Shannyn Sossamon har ellers gjort det ganske godt i mainstreamfilm som “A Knight’s Tale”, men her er hun aldeles anonym som en kvinde, der farer vild i de dystre, underjordiske tunneller. Vi får kun cirka to minutter til at lære hende at kende, før hun begynder at løbe skrigende rundt, hvorfor hun aldrig rigtig fremprovokerer sympati, men til gengæld ofte går én på nerverne. Hun er dog langtfra lige så uudholdelig som popstjernen Pink, der spiller hendes drilske søster. Pinks åbenlyse inkompetence er ekstremt irriterende, og man sidder bare og tæller sekunderne til, at hun bliver udraderet af katakombernes onde kræfter.

En sjælden gang imellem lykkes det dog filmmagerne at skabe en foruroligende stemning i de klaustrofobiske, velkonstruerede kulisser – især via brug af musik, lyd og lys – så man rent faktisk gribes og skælver, men det er dog snarere undtagelsen end reglen. Oftest tyer instruktørerne til forudsigelige chok end veliscenesat uhygge. Og filmens forhåbning om at efterlade seeren med en ikke alt for bitter smag i munden ødelægges totalt af det mest åbenlyse twist i mands minde, der udpensles via en unødvendigt langstrakt montage. Filmens sidste par minutter er dog til en vis grad tilfredsstillende – men formentlig ikke på den måde, som filmens bagmænd havde forestillet sig.

VideoPræsenteret i 1.78:1 anamorphic widescreen format. Det siger sig selv, at “Catacombs” er en film, der primært foregår i mørket. Dystre, dunkle billedsider er altid svære at få til at se godt ud på dvd, og uheldigvis ser “Catacombs” langtfra fantastisk ud. Først og fremmest er farverne for matte igennem store dele af filmen. Man kunne mistænke den lave farvetemperatur for at være et stilistisk valg, men når farverne er så kedelige og drænede, er det svært at forestille sig, at det er tilsigtet. Der optræder en smule støj, men dog ikke overordentlig meget. Heldigvis optræder der aldrig edge-enhancement, men billedet er ofte uskarpt, og enkelte totalbilleder kan være svære at granske. Kontrasten er nogenlunde, men udtværing optræder til tider i billedets mørkeste afkroge.
AudioUdgivelsen indeholder både et Dolby Digital 5.1-mix og et DTS 5.1-mix, men der er ikke nogen mærkbar forskel på de to lydspor. Desværre er filmens lydside noget af en blandet landhandel. Der er flere af filmens sekvenser, som byder på fornemt lyddesign. Især scenerne, hvor der festes i katakomberne, er auditivt fornøjelige – subwooferens kraftige rumlen og musikkens distinkte væsen gør ofte stort indtryk. Nogle af de underjordiske scener virker lydmæssigt en smule for stilfærdige, men oftest bidrager hele kanalnetværket med veltimede lydeffekter, der styrker lydbilledet, og kun få oplagte panoreringsmuligheder bliver forbigået. Lydsporenes akilleshæl er gengivelsen af dialogen. Især i filmens første tyve minutter er det til tider umuligt at høre, hvad der bliver sagt, og hvis man skruer op, kommer lydsidens andre elementer til at virke lettere overrumplende.
EkstramaterialeUdover filmen indeholder skiven kun trailere til “Catacombs”, “Reservation Road”, “The Nanny Diaries”, “Cassandra’s Dream”, “Saw IV”, “Perfect Creature” og “Seraphim Falls”.

Ligesom filmens talrige dystre katakomber er “Catacombs” en film uden mange lyspunkter. Man kommer aldrig til at interessere sig den mindste snert for personerne, så det kan være bedøvende ligegyldigt, hvor ofte skuespillerne skråler højlydt, eller filmmagerne mønstrer påklistrede chokmomenter – man bliver aldrig for alvor grebet. Dvd’ens transfer er grumset og uskarpt, og de medfølgende lydspor er heller ikke værd at skrive hjem om, så alle andre end genrens mest hårdhudede (og velhavende) fans bør lade skiven blive på butikshylden.

På en rejse til Paris bliver Victoria inviteret til et undergrunds-rave i de kilometerlange katakomber under storbyen, hvor millioner af mennesker er begravet. Midt under festlighederne farer Victoria vild, og pludselig er hun fanget i en enorm labyrint og omgivet af skeletter overalt. Hun opdager, at nogen følger efter hende, og festen bliver med ét til en skræmmende kamp for overlevelse.