Cell 211
Udgivet 19. feb 2011 | Af: DjBeau | Set på DVD
Det er sjovt, hvordan nogle typer film kommer i stimer. I de sidste to år har vi set Tobias Lindholms “R”, Nicolas Winding Refns “Bronson”, Steve McQueens “Hunger” og Jacques Audiards “Profeten”. Alle vidt forskellige film, men med den samme klaustrofobiske ramme: fængslet. Endnu en gang bevæger vi os inden for murene, hvor medmenneskelighed og retfærdighed sættes til side til fordel for brutal vold og overlevelsesinstinkt – i denne omgang drejer det sig om spanske Daniel Monzóns “Celda 211”, som tåbeligt nok har fået den “danske” titel “Cell 211”.
Filmen modtog ikke mindre end otte priser for bl.a. bedste film, bedste instruktion og bedste skuespiller ved los Premios Goya, den spanske pendant til Oscarshowet, og var desuden nomineret til yderligere otte – og alligevel fik den ikke premiere i Danmark, men blev smidt direkte på dvd. For hvem gider at se spanske film…?
Tager man et kig på manuskriptet, er der taget mange velkendte kneb i brug, og “Cell 211” vækker således minder om andre fængselsfilm som “Con Air”, “En verden udenfor” og “Den grønne mil”. Der er den ondskabsfulde satan af en fangevogter, der er fangernes psykopatiske leder, og så er der selvfølgelig også fangen, som konstant nærer mistillid til vor helt og truer med at forpurre hans planer. Som sådan er det nogle ganske velkendte klichéer, men “Cell 211” får dem præsenteret, så de ikke fremstår som tyndslidte gengangere, men naturlige elementer i fængselsmiljøet.
Præsenteret i 1.85:1. Videotransferet på “Cell 211” er tæt på det perfekte. Farverne er særdeles naturlige, og kontrasten er helt stabil. Et enkelt sted eller to kan man støde på en hård overgang i skyggerne, men det er også det eneste negative, der er at sige. Skarpheden er rigtigt god, og edge-enhancement og udtværing er helt under kontrol.
Dolby Digital 5.1 og DTS. Dvd’en har et afrundet og fyldigt lydspor med elementer i alle kanaler. Baghøjtalerne bruges effektivt til at skabe stemningen under fangernes oprør. Der høres råb og banken på tremmerne, og man suges dermed ind i midten af kaoset sammen med hovedpersonen. Lyden ville da også få en høj karakter, hvis ikke det var fordi, dialogen lader noget tilbage at ønske. Den er såmænd rimeligt tydelig, men alt for ofte placeres den for langt tilbage i mixet og føles ikke rigtigt nærværende. Det går især ud over filmens største birolle, den hæse fange Malamadre.
Der er intet ekstramateriale på dvd’en.
Det er jo lidt synd, at manglende ekstramateriale skal trække karakteren ned på en ellers så glimrende udgivelse. Den audiovisuelle præsentation er godt over gennemsnittet, og det samme er filmen. Denne anmelder har altid været glad for den spanske filmkultur, og “Cell 211” bekræfter blot, at det er et land, som er værd at holde øje med. Indtil videre er det stort set kun den svært overvurderede Pedro Almodóvar, som når ud til et internationalt publikum, men giver man sig tid til at researche lidt, finder man hurtigt masser af gode film fra Den Ibiriske Halvø.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet