Cheech and Chong: Up in Smoke

InstruktionTommy Chong, Lou Adler

MedvirkendeStrother Martin, Cheech Marin, Tommy Chong, Edie Adams, Harold Fong, Richard Novo, Jane Moder, Pam Bille, Marian Beeler, Donald Hotton, John Ian Jacobs, Christopher Joy, Ray Vitte, Arthur Roberts, Michael Caldwell

Længde86 min

GenreKomedie, Komedie

Cheech and Chong: Up in Smoke

4 6
Labrador? What the hell is Labrador?Der er ikke meget handling i denne film, men alligevel formåede den at blive en af de største komediesucceser. Men handlingen er jo heller ikke det vigtigste i komedier, i hvert fald ikke når det gælder komedier af den her slags. Det er alle de sjove replikker og scener der gør den seværdig. Det er – desværre – nok ikke en film som vil falde i de yngre generationers smag.

Filmen var Cheech og Chongs første film, og det blev en kæmpesucces. De spiller Pedro De Pacas og Anthony Stoner, men kunne ligeså godt have spillet dem selv, Cheech and Chong. De var dengang hvad ”Bill and Ted” eller ”Beavis and Butthead” var for vores generation. De er i “Up in Smoke” to sociale tabere som bruger det meste af deres tid på at ryge hash, men alligevel lykkedes det dem at score de lækre damer (sådan så lækre damer ud dengang) og få succes.

Sex, drugs and rock’n’rollDe er så politisk ukorrekte, som man nu engang kunne være. De hænger politiet ud som nogle inkompetente uduelige fjolser i filmen. Men også stofferne var grundlag for en del forargelse, de gav hashen et lidt andet billede end det myndighederne gerne havde set.

Men ingen sex,drugs and rock’n’roll uden drugs. Det går jo heller ikke, når det mere eller mindre er filmens tema. Den handler i bund og grund om 2 tabere der drømmer om en karriere indenfor rockmusikken, dejlige piger og om at konsumere så meget hash som overhovedet muligt. Sidstnævnte er de til gengæld enormt dygtige til. Alt det bringer dem vidt omkring.

Deres ideologi gør at de hurtigt løber tør for hash, derfor må de aflægge besøg hos en af De Pacas slægtninge, Strawberry (Skerritt). Strawberry er en noget forvirret vietnamveteran, som stadig på det psykiske plan befinder sig i Vietnams jungle. Her støder de for første gang ind i den sindssyge narkobetjent Stedenko.

De bliver deporteret til Mexico, hvor de uvidende bliver rodet ind i en smugleraffære. De bliver bedt om at køre en varevogn til Los Angeles – men hvad de ikke ved er, at varevognen er lavet udelukkende af hash. Her kommer Stedenko igen ind i billedet, han har fået et tip om aktionen. De 2 samler et par piger op, og begiver sig af sted til talentshowet ”Battle of the bands” – skarpt forfulgt af Stedenko.

En tynd historie? Ja, men filmen er sjov.

Cheech og Chong havde før filmen arbejdet meget sammen. De havde faktisk optrådt siden starten af 70’erne med deres forrykte standup shows, hvor intet var helligt. De ser man også i filmen, der er masser af improvisation og masser af totalt underlige scener. Denne og den efterfølgende film er de bedste, de andre virkede som forsøg på at score kassen på de første films succeser.

”Up in Smoke” er fyldt med seje rytmer, og især musikken i indledningen er fed. Her er det 70’er bandet War som folder sig ud. Det gør de med numret ”Lowrider”, som passer perfekt til scenen, man skulle næsten tro at scenen var skrevet til numret. Det er rigtig cali-rock, med latinamerikanske rødder. Selv Santana kunne ikke have gjort det bedre. ”Lowrider”-bilen fra starten er i øvrigt Jack Nicholsons.

VideoUdgivelsen er i Anamorphic Widescreen med 2.35:1 Aspect Ratio. Billedet står skarpt selvom, at filmen snart har 25 år på bagen. Det er længe siden, at jeg har set en så ”gammel” film med så godt et billede. Jeg husker tydeligt den gamle VHS version med skrat og støj, så det virkede næsten som en helt anden film. Alene billedet gør filmen værd at se igen, hvis man da kunne lide den.
AudioFilmen har fået restaureret meget af lydsiden, ihvertfald hvad musik angår. Så alle de seje numre lyder nu bedre end nogensinde før. Men også resten af lydsiden har fået en tur, så det nu er et klart Dolby Digital 5.1 lydspor.

Filmen har udover det engelske DD 5.1 lydspor, et engelsk DD 1.0 Mono lydspor. Men der jo selvfølgelig de nærmest obligatoriske dubbings, fransk, tysk og spansk – alle i mono.

Ekstra MaterialeDet er som med så mange andre udgivelser på DVD, hvor filmen har en del år på bagen. Den har meget lidt ekstra materiale, men lidt har den da. Dermed ikke sagt, at det er noget dårligt ekstra materiale.

“Feature Film Lenght Commentary”
Filmen indeholder et isoleret kommentatorspor, hvor Cheech Marin og instruktøren Lou Adler folder sig ud. Det er meget skægt at høre de to, for det lyder som om, at de har det vældigt sjovt med at lave filmen. Men det er nok ikke mange, udover hardcore fans, som sætter sig ned og lytter det hele igennem.

“Roach Clips” + “Roach Clips with commentary”
Der er også en række fraklips, bl.a. nogle med Harry Dean Stanton, som er klippet helt ud af filmen. Der er ialt 8 fraklippede scener, som kan ses med eller uden kommentarer.

“Theatrical Trailer”

Taget i betragtning, at filmen er så gammel, så har Paramount produceret en ganske udmærket DVD, som helt sikkert vil glæde en masse “Cheech and Chong” fans.

Som nævnt før, så er det næppe en film som vil falde i den nyere generations smag. Men hvis man kan lide rock ala Santana og War, og kunne grine af “Beavis & Butthead”, så er det her filmen for dig.

Cheech og Chong har allerede opnået kultstatus, og filmen er et godt billede på hvorfor.

Et godt køb, ikke mindst takket være den gode tekniske udgivelse, der er virkelig kræset for fansene. En stor tak til Paramount.

Pedro De Pacas (Cheech) samler en dag hippien Stoner (Chong) op. Allerede fra første øjeblik opdager de at de har musikken som en fællesnævner. De aftaler at de skal jamme lidt sammen, men først skal de selvfølgelig lige ha’ en fed…De 2 bliver, efter at ha’ røget lidt for meget af det sjove tobak, arresteret for en lidt utraditionel parkering og må en tur i brummen.

Det bliver startskuddet til en masse totalt forrykte episoder, den ene værre end den anden. Men episoderne har alle en ting til fælles – der indgår store mængder hash eller andre stoffer. Deres enorme forbrug betyder at de hurtigt løber tør for hash, og en jagt på mere begynder. Turen bringer dem bl.a. til Mexico. Hernede bliver de forvekslet, og bliver rodet ind i kæmpe smugler affære, og kort tid efter sidder de i en stor varevogn, lavet udelukket af hash, på vej til staterne. Men den lettere sindssyge narkobetjent Stedenko (Keach) er på sporet af dem.